39mm filter op 27mm

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
artografia
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 08:33

39mm filter op 27mm

Bericht door artografia »

ik heb deze week een zgan 27mm gekocht, heeft iemand ervaring, en de vraag is; het is een klein glas, ik kan me voorstellen als dit op den duur vies wordt, dat dit lastig schoonmaken is. Is het nodig om er een filter voor te ztten, zoja welke? ivm de hoge kwaliteit van deze lens...graag reactie, van iemand die werkt met 27mm ..bvd ruud
Gebruikersavatar

henkvr
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 30 mar 2015, 10:49
Locatie: Lemmer (Friesland)
Been thanked: 3 times

Re: 39mm filter op 27mm

Bericht door henkvr »

Over het wel of niet gebruiken van filters op een lens is hier al eens een draadje over geweest:
viewtopic.php?f=29&t=669&p=6113&hilit=Uv+filter#p6105

Zelf gebruik ik op elk objectie een filter (wel goede kwaliteit!) en ik sluit me daarbij aan bij het laatste antwoord van Illuminatus.
X-T4 • XF10-24mm • XF 1.4/23mm • XF 2/35mm • XF50-140mm • XF 2.8/16-55 • Zeiss Touit 2.8/50M
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: 39mm filter op 27mm

Bericht door Ed Post »

Ik gebruik altijd filters op mijn Nikon, Fuji en ander glas.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

Pim
Berichten: 506
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 21:20
Has thanked: 22 times
Been thanked: 43 times

Re: 39mm filter op 27mm

Bericht door Pim »

Gebruik de 27mm vrijwel dagelijks. Zonder filter. Niet bang zijn, ook niet van een beetje vies. Gaat het storend worden dan eerst schoonblazen met zo'n rubber blaasding.
Zit er dan nog iets hardnekkigs op dan met zacht penseel of kwastje dit verwijderen. Tot slot kun je nog een lenspen gebruiken die eigenlijk bedoeld is voor oculairs. Zijn dus wat kleiner dan de normale pennen.
Zonnekapje helpt ook tegen vette vingertjes op de 27mm overigens.
De straat terug aan de straatfotografie.
Gebruikersavatar

Topic Starter
artografia
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 08:33

Re: 39mm filter op 27mm

Bericht door artografia »

Ik had jullie reacties niet gelezen ., sorry daarvoor...bedankt voor jullie tips. Pim in jouw reactie heb je het over zonnekap... waar en welke kun je mij vertellen
Wat ik zoek is eigenlijk een zonnekap met daarop een lensdopje die je snel op en af kunt zetten. Het lensdopje vd lens 27mm is voor mijn dikke vingers lastig, hij valt bij mij meer op de grond dan dat ie erop zit.
En nou ik toch aan het schrijven ben, waarom zitten er openingen,sleuven , in een zonnekap?
Gebruikersavatar

henkvr
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 30 mar 2015, 10:49
Locatie: Lemmer (Friesland)
Been thanked: 3 times

Re: 39mm filter op 27mm

Bericht door henkvr »

Een zonnekap wordt gebruikt om lensflare van de zon of ander licht te voorkomen. Die 'sleuven' of inhammen in de zonnekap (men noemt dat een tulp model) zitten er om vignettering te voorkomen. Een ronde zonnekap kan, vooral bij groothoeklenzen, donkere hoeken geven op je foto. Een zonnekap is sowieso belangrijk om je objectief te beschermen.
Persoonlijk heb ik een hekel aan die lange tulpvormige kappen en gebruik ik bij voorkeur gewone ronde, behalve bij een groothoek dus. Dan ontkom je er vaak niet aan.

Op internet zijn veel zonnekappen te vinden met een lensdop erop. Op mijn 23mm heb ik deze op eBay gekocht:
viewtopic.php?f=34&t=131&p=7538&hilit=zonnekap#p7538
Zonnekap + dop + verzending vanuit China: € 4,25.
X-T4 • XF10-24mm • XF 1.4/23mm • XF 2/35mm • XF50-140mm • XF 2.8/16-55 • Zeiss Touit 2.8/50M
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: 39mm filter op 27mm

Bericht door johant »

Een zonnekap op de 27mm is geen goed idee als bescherming; de schroefdraad zit op het bewegende (en dus kwetsbare) deel van het objectief.
Gebruikersavatar

Pim
Berichten: 506
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 21:20
Has thanked: 22 times
Been thanked: 43 times

Re: 39mm filter op 27mm

Bericht door Pim »

Zolang je er niet op gaat meppen is er niets aan de hand. Een flinke tik zal ook zonder zonnekap mogelijk schade veroorzaken. Na een jaar vrijwel dagelijks gebruik geen problemen.
Op het zonnekapje zelf zit een 52mm dop als de camera de Domke tas ingaat.
De straat terug aan de straatfotografie.
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: RE: Re: 39mm filter op 27mm

Bericht door johant »

Pim schreef:Zolang je er niet op gaat meppen is er niets aan de hand. Een flinke tik zal ook zonder zonnekap mogelijk schade veroorzaken.
Nee, maar als er niet tegenaan gelopen wordt of zo, heb je ook geen zonnekap noig als bescherming. Dat is een gevalletje "schaadt het niet, het baat ook niet".
Plaats reactie

Terug naar “XF27mm F2.8”