commandoschijf

Gebruikersavatar

Topic Starter
Mattias
Berichten: 16
Lid geworden op: di 03 dec 2019, 19:16
Voornaam: MATTIAS
Gender:

Re: commandoschijf

Bericht door Mattias »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

remoss schreef: di 22 sep 2020, 14:36 Vreemd, maar Ik kan met de X-T2 geen objectief het diafragma met de voorste commando schijf veranderen. In het menu is het menu-item waar je dit mee kunt instellen ook uit-gegrijst en niet te kiezen. Wellicht staat er nog een andere instelling verkeerd wat het nu blokkeert.
Afbeelding
En waarom staat aperture control op A + handmatig (begrijp ik onder de schijf), Mocht je daar enkel A van kunnen maken en je toets-schijfinstellingen wijzigen...Dan hoop ik dat je al een stuk dichter bij huis bent ;)
Fuji XT-1 | XT-30
Veel groeten,
Mattias

Flickr : https://www.flickr.com/photos/152145244@N05/
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3847
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: commandoschijf

Bericht door remoss »

Mattias schreef: di 22 sep 2020, 17:03 Die P moet een A worden, je staat daar nog op sluitertijdvoorkeuze.
Die P staat voor "P"ressing voor de AE Lock modus, die kan op "P"ressing of "S"witching staan en heeft verder niets met de belichting instelling zelf te maken. Ik had die als actieve regel om te laten zien dat ik die onderste "Aperture setting"niet kan selecteren.
Mattias schreef: di 22 sep 2020, 17:08 En waarom staat aperture control op A + handmatig (begrijp ik onder de schijf), Mocht je daar enkel A van kunnen maken en je toets-schijfinstellingen wijzigen...Dan hoop ik dat je al een stuk dichter bij huis bent ;)
Die kan ik dus niet selecteren en/of veranderen, in geen enkele combinatie, of het nou Program is, Sluitertijd of Diafragma voorkeuze. Met of zonder de belichtingscorrectie op C of niet, of ISO instelling dan ook.

Ik zou graag een foto van het display zien bij een van jullie waarbij het diafragma verandert kan worden, dus het halve blauwe bolletje wat bij mijn vorige foto boven de belichtingscompensatie staat (zie rode pijl), maar dan bij jullie boven het diafragma getal. Want dan is die modus actief, net zoals het halve blauwe bolletje onder de sluitertijd staat die je met de achterste commandoschijf in kan stellen.
Als het halve blauwe bolletje boven de belichtingscompensatie staat, dan verandert het diafragma wel als je aan de vorste commandoring draait, maar dat is indirect: namelijk omdat je de belichtingscompensatie verandert. En omdat het diafragma op A(utomatisch) zal deze de verandering volgen om tot een juiste belichting te komen.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3847
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: commandoschijf

Bericht door remoss »

Nog een item gelezen op de Fujifilm site:
Choose the method used to adjust aperture when using lenses with no aperture rings.
Werkt blijkbaar met de X-T2 anders dan met de X-T4.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
Mattias
Berichten: 16
Lid geworden op: di 03 dec 2019, 19:16
Voornaam: MATTIAS
Gender:

Re: commandoschijf

Bericht door Mattias »

remoss schreef: di 22 sep 2020, 17:26
Mattias schreef: di 22 sep 2020, 17:03 Die P moet een A worden, je staat daar nog op sluitertijdvoorkeuze.
Die P staat voor "P"ressing voor de AE Lock modus, die kan op "P"ressing of "S"witching staan en heeft verder niets met de belichting instelling zelf te maken. Ik had die als actieve regel om te laten zien dat ik die onderste "Aperture setting"niet kan selecteren.
Mattias schreef: di 22 sep 2020, 17:08 En waarom staat aperture control op A + handmatig (begrijp ik onder de schijf), Mocht je daar enkel A van kunnen maken en je toets-schijfinstellingen wijzigen...Dan hoop ik dat je al een stuk dichter bij huis bent ;)
Die kan ik dus niet selecteren en/of veranderen, in geen enkele combinatie, of het nou Program is, Sluitertijd of Diafragma voorkeuze. Met of zonder de belichtingscorrectie op C of niet, of ISO instelling dan ook.

Ik zou graag een foto van het display zien bij een van jullie waarbij het diafragma verandert kan worden, dus het halve blauwe bolletje wat bij mijn vorige foto boven de belichtingscompensatie staat (zie rode pijl), maar dan bij jullie boven het diafragma getal. Want dan is die modus actief, net zoals het halve blauwe bolletje onder de sluitertijd staat die je met de achterste commandoschijf in kan stellen.
Als het halve blauwe bolletje boven de belichtingscompensatie staat, dan verandert het diafragma wel als je aan de vorste commandoring draait, maar dat is indirect: namelijk omdat je de belichtingscompensatie verandert. En omdat het diafragma op A(utomatisch) zal deze de verandering volgen om tot een juiste belichting te komen.
Ik wil er morgen gerust een foto van nemen. Er staat een bolletje boven de modus (A, P,...) en je hebt het icoontje van de commandoschijf die boven je diafragma-getal staat (wat op al mijn toestellen zo is, van de XT-30 tot XT-3 en 4) verwar die 2 niet, de halve commandoschijf die boven je diafragma staat of je sluitertijd geeft niet aan in welk een modus je zit, maar verteld enkel welke schijf actief is om de ene of andere instelling te wijzigen. Ik post morgen beelden
Fuji XT-1 | XT-30
Veel groeten,
Mattias

Flickr : https://www.flickr.com/photos/152145244@N05/
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3847
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: commandoschijf

Bericht door remoss »

Ben benieuwd, best kans dat het vanaf de X-T3 en 30 is gewijzigd.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Plaats reactie

Terug naar “X-T4”