Beste kaartje om te kopen voor de X-T1?

Gebruikersavatar

Martinpecheur
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 00:12
Voornaam: Martin
Locatie: Borne

Re: Beste kaaartje om te kopen voor de T-EX1?

Bericht door Martinpecheur »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ben ik ook benieuwd naar!
Martin

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Beste kaaartje om te kopen voor de T-EX1?

Bericht door wblink »

Iemand een suggestie HOE dat te meten?
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Re: Beste kaaartje om te kopen voor de T-EX1?

Bericht door jev »

Geluid. Neem een leeg kaartje, zet het toestel vast en zet 'm op autorepeat. Dan start je de geluidsopname. Start fotograferen en ga door als de buffer vol zit totdat de snelheid ongeveer stabiliseert. Dan stop je de audio-opname. In een geluidsverwerkingsprogramma kan je vervolgens terugzien hoe veel tijd er tussen de sluiterbewegingen zat. Vervolgens kijk je naar de hoeveelheid data die weggeschreven wordt. Het verschil tussen de eerste opname en de latere komt helemaal op het conto van de kaart.

Als je wil weten hoe snel het systeem is zonder sluiter, dan wordt 't moeilijker (want geen geluid). Dan zal je dus iets moeten bedenken met snelle elektronica (rijtjes met LEDs bijvoorbeeld) of een draaiende schijf of zo.

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Beste kaaartje om te kopen voor de T-EX1?

Bericht door wblink »

WAT zou je willen weten om de snelheid te halen?

Canera instellellingen hebben heel veel inpact.


MAW creëer een camerainstelling waarin je eea wilt zien en geef ook aan hoe de resultaten zijn. ok?
Nou moe.
Willem.

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Beste kaaartje om te kopen voor de T-EX1?

Bericht door wblink »

jev schreef:Geluid. Neem een leeg kaartje, zet het toestel vast en zet 'm op autorepeat. Dan start je de geluidsopname. Start fotograferen en ga door als de buffer vol zit totdat de snelheid ongeveer stabiliseert. Dan stop je de audio-opname. In een geluidsverwerkingsprogramma kan je vervolgens terugzien hoe veel tijd er tussen de sluiterbewegingen zat. Vervolgens kijk je naar de hoeveelheid data die weggeschreven wordt. Het verschil tussen de eerste opname en de latere komt helemaal op het conto van de kaart.

Als je wil weten hoe snel het systeem is zonder sluiter, dan wordt 't moeilijker (want geen geluid). Dan zal je dus iets moeten bedenken met snelle elektronica (rijtjes met LEDs bijvoorbeeld) of een draaiende schijf of zo.


Sorry, mij niet begrijp.

Kwabbernoot nog gevraagd: snapt het ook niet (nou is dat niet verwonderlijk voor zie goeie ziel), maar zelfs juffrouw (hoe heet ze ook weer) wist het niet.
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3068
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Beste kaaartje om te kopen voor de T-EX1?

Bericht door Patrick »

Jannie :wave:
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Re: Beste kaaartje om te kopen voor de T-EX1?

Bericht door jev »

wblink schreef:Sorry, mij niet begrijp.

Kwabbernoot nog gevraagd: snapt het ook niet (nou is dat niet verwonderlijk voor zie goeie ziel), maar zelfs juffrouw (hoe heet ze ook weer) wist het niet.
Ach jee, en nu? :mrgreen:

Ik zal het nog een keer proberen, hopelijk deze keer begrijpelijker - ik wil nog wel eens kort door de bocht zijn in dit soort zaken. Beroepsdeformatie... :crazy:

1. Men neme een camera met een leeg, vers geformatteerd SD-kaartje er in en een PC of telefoon waar je geluidsopames mee kan maken
2. Die camera zette men ergens neer. Instellingen: RAF, vaste sluitertijd, vast diafragma, vast ISO, IS uit, AF uit. Selecteer multi-opname
3. Start de geluidsopname
4. Druk de sluiterknop van de camera in en houdt 'm ingedrukt totdat de beeldbuffer vol is en de camera een paar foto's heeft moeten wachten op het wegschrijven van de buffer.
5. Stop de geluidsopname en laadt die vervolgens op de PC in een geluids-editor zoals audacity. Dat ziet er dan als volgt uit:
Afbeelding
Iedere duidelijke piek stelt een sluiterbeweging voor. Je ziet dat na een aantal opnames de buffer vol is en de snelheid afneemt.
6. Meet nu hoe snel de camera opnames na elkaar maakt in de buffer. In mijn geval was dat ca. 0,326 seconden.
7. Daarna meet je de tijd tussen twee opnames aan het eind, als de camera moet wachten tot de buffer een opname heeft weggeschreven naar SD kaart. In mijn geval is dat 0,845 seconden (grofweg, ik heb niet heel precies gemeten).
Het verschil tussen de gevonden waardes geeft aan hoe lang de camera staat te wachten op de SD kaart. Dat is dan 845 - 326 = 519 msec.
In die tijd schrijft de camera 1 RAF file van 31,5 MByte. Dat betekent dat het schrijven van de SD kaart gaat met een snelheid van 31,5 x 1000 / 519 = 60,7 MByte/sec.

Deze meting is gedaan met een Lexar UHS-1 card (Class 10), speed rated 600x. Volgens spec moet dat ding een sustained writing speed van 90MB/s kunnen halen, maar dat is een theoretisch maximum raw transferspeed bij een clockfrequentie die heel precies in te stellen is. Er zijn allerlei factoren te bedenken waardoor die maximum snelheid niet gehaald lijkt te worden, maar het is aannemelijk dat de camera sneller kaarten nog wel kan benutten. Indien gewenst kan ik zaterdag nog wel wat meer uitleg geven en eventueel wat laten zien.
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Beste kaaartje om te kopen voor de T-EX1?

Bericht door Illuminatus »

wblink schreef:Iemand een suggestie HOE dat te meten?
Je vraagt erom en krijgt het nu op een presenteerblaadje, maar het kost wel even moeite. :)
Je kunt twee kaartjes globaal ook wat simpeler vergelijken.
https://www.youtube.com/watch?v=ZFNn9hyI6Io
Voor fotografen met heel hoge eisen (burst/video) en veel geld, die er ook lang mee willen doen, is er voor de X-T1 de UHS-II 280MB/s.
Minder hoge eisen, maar wel gebruik van burst in RAW, dan is UHS-I 95MB/s een goede keus.
De gemiddelde fotograaf die slechts af en toe in burst werkt, kan goed uit de voeten met 60MB/s of zelfs 45MB/s.
De door de fabrikanten genoemde snelheden in MB/s zijn haalbare, dus tot die genoemde snelheid. E.e.a. is van diverse factoren afhankelijk.
Ook gelden die waarden voor lezen, vaak zijn ze voor schrijven (iets) lager.
De ene kaart is ook de andere niet met dezelfde waarden. Lexar, Sandisk en Samsung scoren over het algemeen het best.
Zelf ben ik in diverse apparaten een tevreden gebruiker van Sandisk en Samsung (vaak microSD).
Voor mijn a.s. X-T1 denk ik aan deze
https://www.dataio.nl/product/sandisk-6 ... s-i-95mbs/
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Re: Beste kaaartje om te kopen voor de T-EX1?

Bericht door jev »

Illuminatus schreef: Je kunt twee kaartjes globaal ook wat simpeler vergelijken.
https://www.youtube.com/watch?v=ZFNn9hyI6Io
Er is nogal wat op zijn methode af te dingen en je mag aan de eindresultaten hooguit een voorzichtige conclusie trekken dat de ene kaart sneller is dan de andere. Hoe veel sneller en of de maximale snelheid ook maar enigszins gehaald wordt, dat zijn twee stappen te ver.

Het valt mij op dat het sandisk kaartje dat je zelf noemt alleen een UHS-class en een SD speedclass vermeldt. Vergis je niet - er zit nogal wat verschil tussen de diverse kaartjes ondanks dat de officiële snelheidsaanduiding hetzelfde (allen UHS-I class 10 of UHS-II class 10).

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Beste kaaartje om te kopen voor de T-EX1?

Bericht door wblink »

Patrick schreef:Jannie :wave:

Yezzz, hoe KAN ik haar vergeten.... HAARRRRRR
Nou moe.
Willem.

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Beste kaartje om te kopen voor de X-T1?

Bericht door wblink »

Allen (vooral Joost) hartelijk dank voor de info.

Ik ben niet geïntersseerd in miliseconden ed, maar zoek gewoon naar de beste oplossing voor hetgeen ik wil (of zou willen, ik heb op dit moment niet veel te willen).

Het youtube filmpje was voor mij voldoende (sorry Joost, ik heb een geheel ander beroep (gehad), maar waardeer je inbreng zoals altijd).
Ik geef geld uit voor een dure camera, NIET omdat ik die nu echt nodig heb (zoals velen van ons denk ik (ok ik voel het commentaren al aankomen)), maar wil gewoon zeker stellen dat een fout aan MIJ ligt en NIET aan het apparaat. (Kun je meteen raden wat mijn vak geweest is). Gelukkig "toeval" is dat ik het kan bekostigen.

Ik ben beslist geen perfectionist, geen pixelpeeper, geen 12 bps-man. Ik wil gewoon foto's maken die ik zelf mooi vind en waarin ik (en/of anderen) later iets in kunnen vinden wat hen aanspreekt.
Nou moe.
Willem.
Plaats reactie

Terug naar “Geheugenkaarten en andere opslag”