Welke geheugenkaart voor de X-T1?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Martinpecheur
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 00:12
Voornaam: Martin
Locatie: Borne

Welke geheugenkaart voor de X-T1?

Bericht door Martinpecheur »

Op zoek naar een nieuwe geheugenkaart voor mijn X-T1 kwam ik dit interessante artikel tegen:

http://alikgriffin.com/best-fuji-x-t1-m ... peed-tests

De X-T1 is geschikt voor snelle UHS-II geheugenkaarten en ik denk erover die aan te schaffen.
Zijn hier ervaringen mee?
Is met name de grotere schrijfsnelheid in de praktijk ook merkbaar?
Wat gebruiken jullie en ben je er tevreden/ontevreden mee?
martin
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Welke geheugenkaart voor de X-T1?

Bericht door Patrick »

Is de conclusie van het stuk niet dat die supersnelle kaartjes een voordeeltje kunnen geven maar veelal niet nodig zijn? Waarom denk je dat enige met de buffer uit zou komen?
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Welke geheugenkaart voor de X-T1?

Bericht door wblink »

Patrick,

Ik heb 2 van die snelle geheugenkaartjes (ieder 32 Gb, Sandisk Extreme Pro UHSII). Mijn idee was om die onderweg te kunnen kopiëren naar langzamere (dus VEEL goedkopere) kaartjes, maar ik kon na lang zoeken nergens een simpel apparaat kunnen vinden die 1 op 1 kopiëert (wel vele die tot 2000 teglijk kunnen doen), uiteindelijk heb ik een 1Tb WD Passport aangeschaft (oplaadbare accu, wifi, SD-cardslot, zeer draagbaar): ideaal.
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Martinpecheur
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 00:12
Voornaam: Martin
Locatie: Borne

Re: Welke geheugenkaart voor de X-T1?

Bericht door Martinpecheur »

Patrick schreef:Is de conclusie van het stuk niet dat die supersnelle kaartjes een voordeeltje kunnen geven maar veelal niet nodig zijn? Waarom denk je dat enige met de buffer uit zou komen?
Jouw samenvatting van de conclusies is misschien een beetje te kort door de bocht Patrick.
De schrijver van het stuk is iets genuanceerder.
Wat hij aangeeft is dat het nut van de hoge snelheden afhangt van hoe je fotografeert. Als je bracketing gebruikt of veel op hoge snelheid schiet is de buffer snel vol en dan zou de hoge schrijfsnelheid van belang zijn.
Máár, dit zijn allemaal meetgegevens!

En wat ik nu graag zou willen weten is of je in de praktijk met die snelle kaarten echt merkbaar sneller weer door kan gaan met fotograferen na de buffer volgeschoten te hebben?
Dus nogmaals: heeft iemand hier ervaring mee?
martin

PS: Er is in jouw laatste zin: "Waarom denk je etc......" iets weggevallen dus ik weet niet precies wat je daar zegt
Gebruikersavatar

Topic Starter
Martinpecheur
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 00:12
Voornaam: Martin
Locatie: Borne

Re: Welke geheugenkaart voor de X-T1?

Bericht door Martinpecheur »

wblink schreef:Patrick,

Ik heb 2 van die snelle geheugenkaartjes (ieder 32 Gb, Sandisk Extreme Pro UHSII). Mijn idee was om die onderweg te kunnen kopiëren naar langzamere (dus VEEL goedkopere) kaartjes, maar ik kon na lang zoeken nergens een simpel apparaat kunnen vinden die 1 op 1 kopiëert (wel vele die tot 2000 teglijk kunnen doen), uiteindelijk heb ik een 1Tb WD Passport aangeschaft (oplaadbare accu, wifi, SD-cardslot, zeer draagbaar): ideaal.
Misschien een domme vraag, maar dat kopiëren doe je dan via je laptop neem ik aan?
martin
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Welke geheugenkaart voor de X-T1?

Bericht door Patrick »

Ik bedoelde vast te zeggen dat je meestal, voor de meeste soorten van fotografie, wel uitkomt met de buffer. Maar dat er ook situaties zijn dat snelle kaartjes een voordeel zijn. Maar dus niet voor iedereen van zo'n groot belang...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
Martinpecheur
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 00:12
Voornaam: Martin
Locatie: Borne

Re: Welke geheugenkaart voor de X-T1?

Bericht door Martinpecheur »

Daar ben ik het mee eens!
Plaats reactie

Terug naar “Geheugenkaarten en andere opslag”