Aanschaf Fujifilm MHG-XT handgreep zinvol ?

Gebruikersavatar

Topic Starter
Deva
Berichten: 21
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 01:45

Aanschaf Fujifilm MHG-XT handgreep zinvol ?

Bericht door Deva »

Ik heb sinds kort tot volle tevredenheid een X-T1, ik ben alleen niet 100% tevreden hoe het kleine greepje in mijn grote handen ligt, ik overweeg om de bovenstaande handgreep in de standaard of de Large uitvoering aan te schaffen, heeft iemand hiermee ervaring ?
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3847
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Aanschaf Fujifilm MHG-XT handgreep zinvol ?

Bericht door remoss »

Ik heb er een gehad en het werkt. Echter nu gebruik ik de VG-XT1 en die bevalt echt honderd keer beter. En mooi ruimte voor een extra batterij.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: Aanschaf Fujifilm MHG-XT handgreep zinvol ?

Bericht door FujiMoetie »

Als je de VG-XT1 in portret stand houd voelt het net als de D700, gewoon super grip, Horizontaal iets minder omdat de grip van de camera minder diep is, maar je hebt wel een langer grip gekregen. Al met al, zonder de VG-XT1 had ik de X-T1 niet gekocht ;-)
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR

Cees
fXf sponsor
Berichten: 541
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 08:24
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Aanschaf Fujifilm MHG-XT handgreep zinvol ?

Bericht door Cees »

Heb eerst een tijdje met alleen de X-T1 gefotografeerd. Daarna de VG-XT1 gekocht. Die komt er dus nu niet meer af.....
En zulke grote handen heb ik ook niet.
Groet, Cees
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Aanschaf Fujifilm MHG-XT handgreep zinvol ?

Bericht door AVI-Foto »

:oops: Ik heb all drie de grips ....

Ik had er eigenlijk twee, namelijk de MHG-XT en de VG-XT1 (batterijgrip)

Die VG heb ik eigenlijk zelden gebruikt en altijd standaard de MHG erop gehad. Want net zoals jij is de originele grip van de XT1 ver te zoeken.

Nu ik de 50-140 heb, heb ik er voor gekozen om de MHG-XT (Large) aan te schaffen. De small grip bied in dat geval voor mij te weinig houvast.
Die was er met de introductie van de XT-1 nog niet, maar anders was dit mijn eerste grip geweest.

Ik vind dit een supergrip, voor mij, iemand met lange vingers. Tevens is het grotere handvat een zeer mooi compromis voor grote of zware objectieven zoals de 50-140, Nikon 180mm 2.8 ais of een Helios Cyclop 1.5 en de kleine lichte objectieven zoals de 18-55 en 35mm.

Het enige moment dat deze Large eraf gaat, en de VG erop komt, is als ik veel moet draaien met de camera (portret vs. landschap stand).
Over algemeen gebruik vind ik de camera met VG grip "te groot" en "te zwaar", een beetje overkill .....

Ik hou alle drie de grips wel in huis .. voor het geval er een leuk 2e hands XT'tje bij komt ..... ooit

Mijn beste advies die ik je kan geven t.a.v. de grips ... ga ze zeer zeker eerst ergens eens voelen, ze verschillen nogal significant van elkaar
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl

Robin
fXf sponsor
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:31

Re: Aanschaf Fujifilm MHG-XT handgreep zinvol ?

Bericht door Robin »

AVI-Foto schreef: Mijn beste advies die ik je kan geven t.a.v. de grips ... ga ze zeer zeker eerst ergens eens voelen, ze verschillen nogal significant van elkaar
Hier kan ik me alleen nog maar bij aansluiten
Groet, Robin

X10 | Robinmeester.nl | Flickr
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Aanschaf Fujifilm MHG-XT handgreep zinvol ?

Bericht door arnold_w »

Hebben die grips een metalen handvat?
Bij de X-E1 van mijn oom is dat wel zo en ik vind dat dus niet prettig. De handgreep voelt daardoor in dit jaargetijde extreem koud aan.

Ik heb de VG-XT onder de X-T1 zitten en die komt er idd ook niet meer vanaf. De rubberen grip loopt mooi door en is ook in winterweer zonder handschoenen goed te gebruiken.
Wat ik echter mis is een goede Arca Swiss plate die netjes past onder de VG-XT, maar dan niet de uitvoering van RRS, deze vind ik echt veel te lomp met al z'n uitstulpingen. Ook vind ik het niet handig dat de plate niet door loopt onder de grip, waardoor je hem lastig op een vlakke ondergrond neer kunt zetten.
Afbeelding

Nu gebruik ik een langere universele plate die bijna net zo lang is als de grip, maar doordat deze rechthoekig is steekt hij hier en daar wat uit.
Ik zoek dus eigenlijk een plate, voor horizontaal gebruik passende plate onder de VG-XT, zonder handgreep en zonder verticale stand. Iemand?
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Aanschaf Fujifilm MHG-XT handgreep zinvol ?

Bericht door AVI-Foto »

arnold_w schreef:Hebben die grips een metalen handvat?
Nee, de handvatten zijn van hetzelfde plastic als de body. Hieronder zit een metalen Arca-Swiss plaat.

De grip met het metalen handvat is vast een iShoot-achtige grip uit China.
Die heb ik ook op mijn X-E1 zitten, en hier heb ik inderdaad het metalen handvat mooi bekleed met foam, aangezien vorige winter mijn vingers er bijna aanplakte :shock:

Voor een onderplaat voor de VG heb ik helaas geen advies voor je ....
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Aanschaf Fujifilm MHG-XT handgreep zinvol ?

Bericht door arnold_w »

Toch bedankt voor de info.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
Deva
Berichten: 21
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 01:45

Re: Aanschaf Fujifilm MHG-XT handgreep zinvol ?

Bericht door Deva »

Iedereen bedankt voor de informatie, ik moet deze week dus naar de fotozaak om ze eens uit te proberen, gevoelsmatig trekt de small me.
Plaats reactie

Terug naar “Origineel Fujifilm Accessoires”