pre instelling X-T20

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Peejazz2
Berichten: 4
Lid geworden op: za 03 feb 2018, 17:43
Voornaam: Pat

pre instelling X-T20

Bericht door Peejazz2 »

Hallo, zou eens willen weten welke presets per onderwerp ( C1-C7 ) ingesteld worden door de forum leden en dit met voor en nadelen want dit toestelletje is zo uitgebreid
Gebruikersavatar

surfingjohn
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 15 mar 2019, 09:03
Voornaam: John

Re: pre instelling X-T20

Bericht door surfingjohn »

Ik sluit mij hierbij aan, voor mij geldt het voor de X-E1.
Dus graag als het kan, zit nu toch te worstelen en zie graag wat pre instellingen voor het Q menu:
standaard
portret
landschap
fotograferen bij kunstlicht binnen
katten fotograferen (dit op verzoek van familie en vrienden)
kunstlicht buiten
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: pre instelling X-T20

Bericht door André »

Een simpele vraag met een niet zo simpel antwoord.
De instellingen zijn afhankelijk van het moment, het verhaal, de omstandigheden en je wensen.
Soms wil je zw/wt omdat de kleuren afleiden, soms wil je kleuren om een sfeer te benadrukken of juist weer niet.
Er is geen vast recept of geheim. Het is je eigen intuïtie en gevoel die daarin leidend moet zijn. Gebruik ze gewoon allemaal, als je dat wilt. Experimenteer er lekker mee om zo te ontdekken wat jij mooi vindt. Dat is een heel persoonlijk verhaal zonder fout of goed. En als je in RAW schiet doet het er niet toe. ;-)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

surfingjohn
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 15 mar 2019, 09:03
Voornaam: John

Re: pre instelling X-T20

Bericht door surfingjohn »

Hartelijk dank voor je reactie.
Ik ben het helemaal met je eens, natuurlijk moet je gegeven moment alles aan je persoonlijke voorkeur aanpassen.
Waar het mij om ging is dat voor de genoemde situaties iemand misschien een aantal instellingen had waaruit ik dit verder persoonlijk kan aanpassen.
Aangezien ik een paar jaar weinig aan fotografie heb gedaan, zocht ik dit.
Vergat natuurlijk ook nog te vertellen dat voor een van de Q instellingen mijn kleindochters is (type springveren) haha
Gebruikersavatar

surfingjohn
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 15 mar 2019, 09:03
Voornaam: John

Re: pre instelling X-T20

Bericht door surfingjohn »

Ga het eens proberen met deze instellingen:

http://www.jamiechancetravels.com/2018/ ... -settings/
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: pre instelling X-T20

Bericht door André »

Ik heb mijn X-E1 ook nog. Leuk ding maar niet echt snel qua AF en die snelheid is nu net je probleem.

E'm kiek'ng wa ak d'r met kan. Dat ding is met 'n beetje kennis wa wat rapper te krieg'n.

Jouw kleinkinderenprobleem los je op met techniek. De instellingen van C1 t/m C7 hebben daarin geen enkel een functie. Ik zou de camera voorlopig gewoon lekker standaart C1 gebruiken of C7 zwart/wit, als ik me niet vergis, en de rest nog even laten voor wat het is. Laten we eerst eens een techniek doornemen voor je kinderfoto's.

Bij de kinderen en andere snel bewegende zaken zou ik de straatfototechniek zone focussing gebruiken.
Die kids zijn te snel voor de AF van de X-E1 en het reactievermogen van pappa's mamma's, opa's en oma's.
Daar kun je niets aan veranderen en dus moet je iets met de manier van schieten doen.
Gelukkig zijn daar mogelijkheden.
Zet de camera op manueel focus en stel scherp, met de knop AF L op de achterkant van de body of handmatig, waar je de foto van de kids verwacht te gaan maken, bij een diafragma dat voldoende scherpte/diepte geeft. Wacht tot de kinderen in die zone zitten en schiet je er naar hartelust op los. Dan hoef je niet telkens bij elke foto opnieuw op de AF te wachten, die tijd nodig heeft. Dan kun je meteen afdrukken en meer de decisive moments pakken. Daar win je tijd mee. De diepte van je zone bepaald je met het diafragma. Manuele focus is soms veel sneller dan AF. Een supersnelle straatfotografie techniek die effectief werkt in dergelijke situaties. Zie Blz 42 in de handleiding en bekijk dit filmpje waarin zonefocus duidelijker wordt gemaakt.

Handleiding:
http://www.fujifilm.com/support/digital ... ual_en.pdf

Filmpje:


Dan nog wel zorgen dat je sluitertijd niet te traag wordt. Dan moet vaak wel de ISO (vooral binnen) omhoog. Zet de ISO eventueel vast op ISO 1600 of op auto ISO. Dat is lekker gemakkelijk, maar gaat ook meer ruisen in de foto.

Beter een scherpe plaat met ruis dan een onscherpe zonder.

Je kunt de ISO wel laag houden, maar dan moet je gaan flitsen. Als je flitst probeer altijd te bouncen en flits nooit recht vooruit. Dan krijg je lelijke rode ogen. Daar zit in de camera een functie voor en die moet je echt uit zetten. Die functie vreet ook heel veel tijd. Als je de flits via het plafond bounced heb je geen rode ogen. Met een losse flitser, in de hotshoe boven op je camera, gaat dat gemakkelijker, maar je kunt de ingebouwde flitser van de X-E1 met de vinger naar boven laten wijzen om via het plafond te bouncen. ;-)

Voor de andere zaken die je aangeeft kun je beter eerst blijven schieten in C1 standaart tot je er weer een beetje in zit.
Stelregel blijft dat een lagere ISO beter is dan een hogere. De camera ruist bij hogere ISO waarden, maar de ruis van de X-E1 is minder vervelend dan van de navolgers.

Wil je er dieper in kun je via Youtube allerhande filmpjes vinden en je kennis stapsgewijs verbreden.
Van iemand allerhande instellingen overnemen lijkt wel gemakkelijker, maar helpt je niet om betere platen te maken. Dat werkt eerder tegen, want je moet het later weer afleren en afleren is lastig.

Als je in RAW schiet doen die C instellingen er ook totaal niet toe. Die werken enkel in op de JPG!
Zodra je de RAW importeert in b.v. Lightroom krijgt ie de Lightroom interpretatie van de standaart van Adobe ongeacht welke instellingen jij in je camera hebt gemaakt.

Schiet je JPG en gebruik je ze wel, begin dan gewoon bij C1 standaart en experimenteer lekker met de instellingen tot het resultaat er, naar jouw smaak, goed uit ziet of laat alles staan zoals het is. Je hoeft het niet te veranderen. Je kunt er voor kiezen, maar als je er niets aan verandert is dat ook prima. Houdt het lekker simpel. Je foto's worden er echt niet beter van.
Als jij er happy mee bent is het goed, ongeacht wat een ander er van vindt.
Als het aan een ander ligt doe je het altijd verkeert, als je het op je eigen manier doet, want iedereen vindt iets anders.

Misschien heb je hier iets aan. ;)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

surfingjohn
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 15 mar 2019, 09:03
Voornaam: John

Re: pre instelling X-T20

Bericht door surfingjohn »

Mag ik je heel hartelijk voor deze zeer uitgebreide uitleg!
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: pre instelling X-T20

Bericht door André »

Ja dat mag. ;-)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Plaats reactie

Terug naar “X-T20”