zuiverheid histogram xt2 en xh1

Gebruikersavatar

roncromberge
Berichten: 10
Lid geworden op: di 29 mei 2018, 09:26
Voornaam: Ron
Been thanked: 3 times
Gender:

Re: zuiverheid histogram xt2 en xh1

Bericht door roncromberge »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Het histogram is gebaseerd op de jpeg preview die in elke raw/jpeg foto wordt ingesloten. Dit betekent eventuele clipping gebaseerd is op 8 bit data. En meestal al voordat de 100% waarde is bereikt in 1 van de drie kleur kanalen.

Dus als Je jezelf laat leiden door een indicator van 8 bit (256) niveaus! In plaats van de 16384 niveas per kleur in de 14 bit van de raw data! Dan snap je wel dat een histogram niets meer is dan een leuke gimmick. Waar je niet echt veel waarde aan moet hechten. De histogram is leuk en een hint dat het dynamische bereik van de sensor genaderd wordt. Niet meer en niet minder.

Als je het histogram echt belangrijk vindt kan je net zo goed een speelgoed camera of een smartphone gebruiken als camera. Want je laat 90% van de sensor informatie ongebruikt.

En inderdaad alleen spotmeting intern of met een echte spot meter. Is de enige manier om echt een goede meting te maken die het volledige dynamisch bereik van de sensor benut. En voor zover ik weet is sekonic lichtmeter vanaf de 6xx serie instaat het echte dynamisch bereik van de camera sensor op te slaan en te gebruiken in de meting zowel in de schaduw als in de hooglichten.

Dit was mijn 10 pence bijdrage aan de discussie.




. .
Gebruikersavatar

FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: zuiverheid histogram xt2 en xh1

Bericht door FujiMoetie »

Ja gebaseerd op de jpg en dus op de gebruikte film simulatie. Classic chrome geeft een andere histogram dan acros of welke simulatie dan ook. Ik geloof dat high negative met hier en daar een + - de meest correcte aangeeft (minste aanpassingen in raw) Damien Lovegrove heeft hier iets over geschreven
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Plaats reactie

Terug naar “X series met verwisselbare objectieven”