Bruikbaarheid Nikon flitsers op Fujifilm X camera's?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3068
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Bruikbaarheid Nikon flitsers op Fujifilm X camera's?

Bericht door Patrick »

Ik kan onderhand heel veel met mijn Fujifilm-set. Maar flitsen...

Ik heb geen Fujifilm flitser. Kan ik wat met mijn Nikon SB-800 of SB-900. Hoe stel ik eventueel zaken in?

Ik heb de SB-800 er natuurlijk op gehad. Ik kan de flitser met wat pielen wel af laten gaan. Ik kan ook wel een goed belichte foto eruit frunniken. Maar bruikbaar in de praktijk...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Bruikbaarheid Nikon flitsers op Fujifilm X camera's?

Bericht door Michele »

Nikon SB op Fuji werkt niet TTL, alleen A of M. Fuji heeft t flitssysteem helaas niet overgezet van de ouwe S3 en S5...
Oftewel: klassiek flitsen waarbij de flitsr zelf zijn gereflecteerde licht meet en je een werkdiafragma gebruikt (A), ofwel handmatig de benodigde hoeveelheid licht isntellen. Kan met een SB natuurlijk perfect omdat ie in 1/3 stops te regelen valt van 1/1 tot 1/128 vermogen. En uiteraard ISO en reflectorstand handmatig instellen...
Zelf gebruik ik m'n SB800 als slave (optisch reageren op Fuji filtsertje) of ik gebruik mijn Nissin i40 voor Fuji. Die koop je voor 199 euro en werkt goed. Niet hetzelfde niveau als Nikon TTL, maar voldoende voor allround werk.
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Bruikbaarheid Nikon flitsers op Fujifilm X camera's?

Bericht door Illuminatus »

Met Canon flitsers is het niet anders. Gelukkig ben ik van de oude stempel en kan ik nog hoofdrekenen, waardoor manual flitsen daarmee best goed gaat.
Toch blijf ik van mening dat Fuji nu langzamerhand toch wel moet komen met een fatsoenlijk flitssysteem.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Bruikbaarheid Nikon flitsers op Fujifilm X camera's?

Bericht door Ed Post »

Ik gebruik gewoon een Nikon SB28 in de A stand.
Daar zit nog een lichtmeetcel in.
En voor noodgevallen is er altijd nog de eigen flitser van de X-E1.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?

Frank Roelofs
Berichten: 105
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 23:43
Voornaam: Frank

Re: Bruikbaarheid Nikon flitsers op Fujifilm X camera's?

Bericht door Frank Roelofs »

Ik heb nog wel wat leuke metz alternatieven in de aanbieding. :lol:
Fujifilm X-T1 met Fujinon f2.8 14mm, f1.4 35mm, f1.2 56mm en XC 50-230.
Gebruikersavatar

PatrickdeBie
Berichten: 14
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 22:18
Voornaam: Patrick
Contacteer:

Re: Bruikbaarheid Nikon flitsers op Fujifilm X camera's?

Bericht door PatrickdeBie »

Even een topic-bump, omdat ik met een soortgelijke vraag zit.

Kan ik een Nikon flitsers (ik heb een SB-900) gewoon op de hot-shoe monteren zonder dat ik iets opblaas? Dit wil nog wel eens gebeuren als er grote voltage verschillen zijn.
Ik heb ook nog een Nissin i40 (voor Nikon). Zelfde vraag hierover.
Fujifilm X-T2 || 23mm F/2 || Fujifilm X100S
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Bruikbaarheid Nikon flitsers op Fujifilm X camera's?

Bericht door André »

De SB900 heeft een lage spanning en is geen probleem, maar om em nu op de hotshoe te prakken x_x .
Dan krijg je een enorme onbalans. Een triggertje of kabeltje werkt dan beter. Gewoon de Nikon kabel gebruiken die je al hebt of de PC sync kabel gebruiken.
Je gebruikt immers enkel het middencontact in de automatische stand. Dat werkt net zo als bij TTL enkel meet het niet TTL.

Dus de camera in de ene hand en de flitser in de andere, net zoals Bruce Gilden. =))
Afbeelding
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Jurgen0411
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 08:24
Voornaam: Jurgen

Re: Bruikbaarheid Nikon flitsers op Fujifilm X camera's?

Bericht door Jurgen0411 »

Ik heb een paar yongnuo flitsers als extra, kosten niks en werken perfect, alleen geen TTL. heb zelf daarvoor een ef-20 en het mini flitsertje vd x-t1
Gebruikersavatar

PatrickdeBie
Berichten: 14
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 22:18
Voornaam: Patrick
Contacteer:

Re: Bruikbaarheid Nikon flitsers op Fujifilm X camera's?

Bericht door PatrickdeBie »

André schreef:De SB900 heeft een lage spanning en is geen probleem, maar om em nu op de hotshoe te prakken.
Dan krijg je een enorme onbalans. Een triggertje of kabeltje werkt dan beter. Gewoon de Nikon kabel gebruiken die je al hebt of de PC sync kabel gebruiken.
Je gebruikt immers enkel het middencontact in de automatische stand. Dat werkt net zo als bij TTL enkel meet het niet TTL.
Ging me er meer om dat ik geen flitsschoenen of andere elektronica mee opblaas.
Ik ga de SB-900 zeker niet op de hotshoe zetten. Die is groter dan de camera zelf :mrgreen:

Bedankt in ieder geval! :duimop:
Fujifilm X-T2 || 23mm F/2 || Fujifilm X100S
Plaats reactie

Terug naar “3e partij Accessoires”