Welke fototas

Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Welke fototas

Bericht door André »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Yep, die is er ook nog. Ik neem alleen steeds minder mee als ik op pad ga. Minder is meer. ;-)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Mischa
Berichten: 30
Lid geworden op: di 08 dec 2020, 19:18
Voornaam: Mischa
Bewerk mijn foto's: Nee
Gender:

Re: Welke fototas

Bericht door Mischa »

Oud topic, maar nog steeds actueel denk ik ;-)

Zijn er wellicht nog updates/tips? @André : Eigenbouw ??

Ik zoek zelf naar een schoudertas (bij voorkeur met regenhoes of waterdicht, maar geen typisch geen fototas-uiterlijk) voor mijn X-T3 met 16-80, een paar compacte primes en nog wat spullen voor onderweg.

Gr. Mischa
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Welke fototas

Bericht door Patrick »

Ik heb al heel wat kilometers op mijn Billinghams. Met name de Hadley Small gebruik ik heel veel. Echt zo'n tasje dat van binnen veel groter lijkt dan van buiten. Geweldige kwaliteit. Kost een paar centen maar dan heb je echt wat!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Welke fototas

Bericht door André »

Mischa schreef: vr 01 jan 2021, 23:44 Oud topic, maar nog steeds actueel denk ik ;-)

Zijn er wellicht nog updates/tips? @André : Eigenbouw ??

Ik zoek zelf naar een schoudertas (bij voorkeur met regenhoes of waterdicht, maar geen typisch geen fototas-uiterlijk) voor mijn X-T3 met 16-80, een paar compacte primes en nog wat spullen voor onderweg.

Gr. Mischa
Die eigenbouw is niets anders dan een messenger bag van vrachtwagen zeil met een losse cameratas insert.
Dan ben je minder een uithangbord, als dat nodig is, en is alles goed beschermd tegen nat weer.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

vgerwen
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 14 dec 2020, 12:39
Voornaam: Aad
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Welke fototas

Bericht door vgerwen »

Ikzelf heb na veel zoeken de Gitzo GCB100MM Traveler Messenger gekocht

Mooie schoudertas met voldoende vakken en toch niet lomp. Grote voordeel is dat je je statief onder in een vak kunt schuiven.


. .

MajorB
Ex-fXf
Berichten: 410
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 10:25
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 18 times
Been thanked: 28 times
Gender:

Re: Welke fototas

Bericht door MajorB »

Ik heb twee schoudertassen van Thinktank, de retrospective 5 en 6. Een kleine en een iets grotere, ideaal voor een body met een redelijke lens en de andere met wat meer ruimte. Fijn in gebruik en zeer comfortabel om te dragen. Er is een Duitse site, taschenfreak, met reviews van heeeeeel veel tassen en hele fotoseries van diverse gebruikers om te laten zien wat in hun tas past.
Als je de link volgt kom je bij alle tassen uit, gesorteerd op naam van de fabrikanten. Moet zelfs voor de niet-duits sprekers te volgen zijn. https://taschenfreak.de/blog/nachhersteller/
.
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 540
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 142 times
Been thanked: 84 times
Contacteer:

Re: Welke fototas

Bericht door dhrPeter »

Mijn fototas voor dagelijks gebruik is de Lowe Slingshot 100AW, Body en twee á drie objectieven passen er in, plus een kleine verrekijker. De tas gaat standaard mee als ik de hond uitlaat en gaat al jaren mee.

Een Lowepro Photo Sport 200 AW heb ik een tijdje gehad maar daarvan scheurde de binnentas op de naden los, evenals de naad van de sluiting van het bovenvak. Slechte kwaliteit helaas.
Deze rugzak is vervangen door een Lowepro flipside trek BP 350 AW. Ruimte voor de benodigde objectieven en een kleine drone in het vanaf het rugpand bereikbare compartiment. Plaats aan de zijkanten voor een statief en drinkfles. In het bovenvak passen een licht regenjack, lunch en snacks. De rugzak is een heel stuk degelijker als de Lowepro Photo Sport 200 AW. Voor dagtochten in Nederland en in de Alpen.
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Welke fototas

Bericht door GeorgeF »

Lijkt mij verstandig om naar een grote fotozaak te gaan en al je spulletjes mee die je minimaal in je tas wil stoppen.
Ga dan passen en loop er mee rond en zie of de tas prettig draagt.
Ik heb zelf verschillende miskopen gedaan en daardoor een respectabele hoeveelheid tassen verzamelt die ik aan de straatstenen niet kwijt kon.
Uiteindelijk heb ik een harnas gekocht met twee holstertassen er aan.
Daar heb ik op de ene body de 55-200 zitten en op de ander de 10-24 of de 16-55 of de 35mm 1.4.
Er zit een vakje voor op die tassen waar ik 4 batterijen in heb met een filter of een mapje met reservekaartjes.
De lenzen die ik niet gebruik zitten in een reservetas die ik in de auto laat en mocht ik toch willen wisselen moet ik even naar de auto.
Dit was voor mij de ideale oplossing.
Maar voor een ander is het niets.
Het is echt een persoonlijke zaak.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: Welke fototas

Bericht door PeterD »

Het is wel leuk om deze vraag terug te zien komen.Ik kan me in het rijtje scharen van diegenen die talloze tassen hebben gehad.Domke,Billingham,Tenba, LowePro.De perfecte tas is er gewoon niet.Mijn ervaring is dat je pas in de praktijk gaat merken of de tas je bevalt.Ondanks dat je in de winkel alles hebt gepast en het leek alsof je eindelijk je tas had gevonden.De ervaringen die je leest zijn ervaringen van de gebruiker die er goed over te spreken is op de manier waarop hij/zij deze tas gebruikt.Maar dat hoeft niet jouw manier te zijn.En duur hoeft ook niet altijd de beste te zijn.Op de reclame kreten van de fabrikanten kun je al helemaal niet afgaan.Wat mij bij de tassen die ik heb gehad opviel dat de extra vakjes voor accessoires vaak te klein waren.Op de foto's zie je dat er van alles in word gepropt maar dat blijkt vaak vies tegen te vallen.Een uitzondering daarop vormen de Domke tassen .Sommige modellen kun je in de zijvakken wel flink wat kwijt.Het blijft een persoonlijk iets idd en een kwestie van uitproberen.Wat ik nu gebruik is een Lowe Pro Hatchback 250 voor vakantie.Daar gaat een camera met 2 lenzen in, eventueel nog een compact.Maar ook de zo belangrijke papieren als paspoort,ticket rijbewijs etc.Lichte tas ook maar toch sterk.ik gebruik hem al jaren.Ook heb ik de Lowe Pro AW 300.het camera gedeelte is oke.Maar dat voorvak voor accessoires zit zo strak tegen de hoofdtas aan dat je ook daar niet veel in kwijtkunt.Ja een notitieboekje en een pen.Maar dat is niet wat ik bedoel.Als schoudertasje heb ik een Think Tank retrospective 5.Fijn tasje maar nu ik deze weer een tijdje gebruik vind ik hem iets te klein.Alles past maar niet echt lekker.Ook kom ik er nu achter dat ik het niet fijn vind dat een tas alleen af te sluiten is met klittenband.Misschien toch weer een andere ? Wie weet.

MajorB
Ex-fXf
Berichten: 410
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 10:25
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 18 times
Been thanked: 28 times
Gender:

Re: Welke fototas

Bericht door MajorB »

Als je een redelijk grote,lichte en ruime tas zoekt met veel opbergmogelijkheden kijk dan eens bij Tenba Messenger DNA 11.
Ik heb hem in mijn DSLR-tijd gehad met grote camera en grote zware lenzen. Comfortabel in het dragen en met een ruim scala aan opbergmogelijkheden voor accessoires en documenten.
De tassen uit de Messenger DNA serie zijn er in drie formaten 8, 11 en 15 en verschillende kleuren.


https://taschenfreak.de/blog/2019/06/19 ... er-dna-11/
.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Welke fototas

Bericht door Patrick »

Ik heb zeker 7-8 tassen. Een te grote en ruime tas is naar mijn idee niet aan te raden. Je gaat al snel teveel meenemen en het draagt niet prettig als hij half leeg is.

Verkopen kan je ze nauwelijks; ze leveren nooit het bedrag op dat je er voor zou willen zien...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Plaats reactie

Terug naar “3e partij Accessoires”