Foto printers

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Foto printers

Bericht door rmviewpoint »

Beste forumleden,
iemand ervaring met de fotoprinter Canon Imageprogram Pro-1000?
De mogelijkheid tot het printen van A2 formaten spreekt me wel aan.
De 12 inktmatrone zijn wel 'n kostelijke grap, maar volgens testen, geeft deze fotoprinter uitstekende resultaten.

Momenteel bezit ik een Epson Stylus Photo 2400 waar ik heel wat eindwerk mee afgedrukt heb en ondervonden dat zwart/wit een moeilijkheid was, meestal te zachte zwart/wit en grijstonen.

MVG,
Roger
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Gebruikersavatar

Annoh
Berichten: 24
Lid geworden op: do 06 okt 2016, 10:05
Voornaam: Anno

Re: Foto printers

Bericht door Annoh »

TS,
Welk ICC profiel gebruik je?
Groet
Anno
Gebruikersavatar

Topic Starter
rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Foto printers

Bericht door rmviewpoint »

Beste Annoh,
Ik zou het niet meteen kunnen zeggen, de printer staat al geruime tijd in de kast, maar ik herinner me dat ik tijdens m'n eindwerk fotografie in 2010, het een en ander uit de kast heb moeten halen om er iets fatsoenlijk zwart/wit eruit te halen. Ik heb toen met verschillende ICC profielen geprobeerd en eveneens m'n monitor gekalibreerd met 'n Spider spin.
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Gebruikersavatar

Annoh
Berichten: 24
Lid geworden op: do 06 okt 2016, 10:05
Voornaam: Anno

Re: Foto printers

Bericht door Annoh »

Roger,
Indertijd had ik een Epson 4800. Dat is een A2 printer die gebruik maakt van dezelfde inktset als de 2400. Voor het tijdschrift Camera Magazine heb ik heel wat printers getest. Onderdeel van de test waren o.a. een kleurmeting en Dmax meting. De Dmax is bij bepaalde papieren bij gebruik van de 2400 redelijk hoog.

Via een 4880 ben ik zelf uitgekomen bij de 4900. Deze heeft een totaal andere inktset. Het gamut is groot, toen de 4900 uitkwam groter dan de Canon printers. Ook was de Dmax hoger dan andere printers. Hoe dat nu is weet ik niet.

Zwart wit printen is een vak apart, in mijn beleven met een Epson relatief eenvoudig. Je moet wel precies weten bij welke RGB waarden partijen dichtlopen.

Je geeft aan dat je problemen had met grijstonen en contrast. Ik zou, als ik je mag adviseren, niet meteen daarom een andere printer kopen maar eerst leren hoe je zwart wit print.

Succes.
Anno
Gebruikersavatar

Topic Starter
rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Foto printers

Bericht door rmviewpoint »

Beste Annoh,
Tof te vernemen dat jij er serieus mee bezig bent geweest. Ik heb tijdens m'n fotografie studie, op advies van m'n leerkracht, de epson stylus 2400 aangeschaft, daar er bekend was, dat de opvolger van de 2400 geen optie was, wat betreft het zwart/wit afdrukken. Ik begrijp dat het geen eenvoudige opgave is om goede zw/w afdrukken te bekomen, vooreerst had ik al te maken met de inktcartridges, die ik aangeschaft had via 123 inkt, dus eerst hiermee een fatsoenlijke overeenkomst met het beeld op je scherm vinden. Dan de zoektocht naar printpapier dat kon voldoen. Uiteraard ook je monitor kalibreren met je printer profiel enz, enz..Ik heb zelfs 'n printer profiel van Quad tone RIP (http://www.quadtonerip.com/html/QTRoverview.html) geïnstalleerd en mee geëxperimenteerd.
Ben niet meteen van plan om 'n nieuwe foto printer aan te schaffen, maar benieuwd naar de evolutie en verbeteringen.

MVG,
Roger
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Gebruikersavatar

Annoh
Berichten: 24
Lid geworden op: do 06 okt 2016, 10:05
Voornaam: Anno

Re: Foto printers

Bericht door Annoh »

Welk merk inkt?
Gebruikersavatar

Topic Starter
rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Foto printers

Bericht door rmviewpoint »

Ik had het huismerk van 123 inkt besteld en gebruikt voor alle eindwerk afdrukken. Deze viel best mee, nadat ik de printer en m'n scherm gekalibreerd had.
MVG,
Roger
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Gebruikersavatar

Annoh
Berichten: 24
Lid geworden op: do 06 okt 2016, 10:05
Voornaam: Anno

Re: Foto printers

Bericht door Annoh »

ondervonden dat zwart/wit een moeilijkheid was, meestal te zachte zwart/wit en grijstonen.
Gegeven mijn eigen ervaring, indien je originele Epson inkt in een Epson 2400 plaatst kan je, indien je wet hoe je moet printen, weergaloze zwart wit prints produceren!
Gebruikersavatar

Topic Starter
rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Foto printers

Bericht door rmviewpoint »

Beste Annoh,
Ik zal het ten gepaste tijden opnieuw een kans geven en erop terug komen, mocht het me niet lukken een bevredigend zw/w resultaat te bekomen.

MVG,
Roger
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Plaats reactie

Terug naar “3e partij Accessoires”