HDR

Alles over bewerken van foto's
Gebruikersavatar

Topic Starter
martijn
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 jun 2016, 19:49
Voornaam: Martijn

HDR

Bericht door martijn »

Dag iedereen!

Ik ben net terug van vakantie. De vakantie was niet heel fotovriendelijk en de enige tijd om foto's te nemen was midden op de dag. Het licht was hard en de foto's zijn flets. Omdat ik altijd bracket voor het geval dat kwam ik tijdens het bewerken van de eerste foto (qua compositie geen hoogstandje) in de verleiding de foto's door Aurora HDR Pro te halen. Hierbij heb ik hooglichten verduisterd, schaduwen verlicht, een helderheidsmasker toegevoegd en daarop nogmaals de hooglichtend verduisterd. Zag er toen ik aan het bewerken was machtig uit. Nu, een dag later, word ik misselijk van het goedkope HDR-effect. Vooral als ik de afbeelding in het klein bekijk ziet het er wansmakelijk uit.

Ik heb de 0EV-foto in Iridient bewerkt, één keer met de Velvia filmsimulatie en één keer met het terugbrengen van de hooglichten en het lichter maken van de schaduwen. Deze zien er dan weer flets uit. (In alle eerlijkheid: flets was precies hoe het er uitzag). Ik heb er verder niets mee gedaan.

Ik vind de Velvia eigenlijk het mooist, maar daar zijn de bergen weer zo donker. Ik ben op zoek naar een workflow om de volgende 120 foto's mee te bewerken. Ik ben niet op zoek naar HDR-achtig beeld. Dit is de eerste keer dat ik met Fuji werk. :shock:

Alvast bedankt!


Velvia (via Iridient, niet SOOC):
[img]https://c4.staticflickr.com/8/7381/2807 ... 64bb_c.jpg[/img]

RAW-verwerkt in Iridient:
[img]https://c1.staticflickr.com/8/7570/2804 ... 4c19_c.jpg[/img]

HDR
[img]https://c1.staticflickr.com/8/7636/2804 ... b6e3_c.jpg[/img]
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: HDR

Bericht door jhh »

De lucht is in Velvia-opname het mooist en het landschap in de HDR. Althans op mijn scherm.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: HDR

Bericht door arnold_w »

Doet u mij de middelste maar, veel natuurlijker.
HDR kan best, maar met tone mapping kun je ook te ver doorschieten en wordt het idd vaak ranzig, zeker met die HDR tools.
Met wat gevorderde blending technieken kun je een prima resultaat krijgen, waarbij de lucht van #1 boven de voorgrond van #2 hangt.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
martijn
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 jun 2016, 19:49
Voornaam: Martijn

Re: HDR

Bericht door martijn »

Thanks! Aan wat voor blending technieken zou ik dan kunnen denken?
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: HDR

Bericht door arnold_w »

Het is vergelijkbaar met HDR, maar dan gecontroleerd en veelal lokaal.
Als je er wat geld voor over hebt zou je eens naar Raya Pro kunnen kijken, ik overweeg zelf ook de plugin voor CC aan te schaffen.
Maakt het leven een stuk eenvoudiger en je hebt geen diepgaande Photoshop kennis nodig om tot een goed resultaat te komen.
Feitelijk is het ook HDR wat hij doet, maar dan subtiel en natuurlijk. Geen vieze tonemapping zoals je vaak ziet.

http://www.shutterevolve.com/raya-pro-t ... photoshop/
Wat voorbeelden van de ontwikkelaar op Flickr: https://www.flickr.com/photos/73064996@N08/
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

M@rius
Berichten: 664
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 10:21
Voornaam: Marius
Been thanked: 47 times

Re: HDR

Bericht door M@rius »

Foto 2 heeft mijn voorkeur, mogelijk iets lichter…
Gr. Marius...
Gebruikersavatar

Topic Starter
martijn
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 jun 2016, 19:49
Voornaam: Martijn

Re: HDR

Bericht door martijn »

Ik ben aan de slag gegaan met de eenvoudigste blending technieken (over elkaar leggen van over en onderbelicht en met een masker handmatig intekenen). Dat geeft het nog een beetje een ambachtelijk gevoel. ;) Ik laat snel wat resultaten zien
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3071
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: HDR

Bericht door Patrick »

Dit zijn toch juist heerlijke luchten om te hebben. Zeker als je midden op dag moet fotograferen!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
martijn
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 jun 2016, 19:49
Voornaam: Martijn

Re: HDR

Bericht door martijn »

Inmiddels heb ik een techniek gevonden waarmee ik redelijke resultaten krijg. Wel duidelijk bewerkt, niet zo ranzig. Ik maak een nieuwe laag die ik bewerk in Google Nik Silver Fx. Ik verhoog structuur een beetje, contrast ook en met een kleurenfilter haal probeer ik de juiste delen licht en donker te krijgen. Bij een hele blauwe, fletse lucht neem ik een rood filter. De afbeelding blend ik dan met als stand luminocity. Niet een door mij bedachte techniek. Is iemand bekend met deze techniek? Morgen post ik een voorbeeld. :-) (lukt niet vanaf mobiel)


. .
Gebruikersavatar

Topic Starter
martijn
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 jun 2016, 19:49
Voornaam: Martijn

Re: HDR

Bericht door martijn »

Het is geen HDR-bracketing. Bovenstaande is een echte HDR met meerdere belichtingen, de blending die ik zo zal uploaden is geen fake bracketing maar blending met een luminantiemasker. Ik kan zelf ook wel uit een enkele foto een ranzige pseudo-hdr halen, ik ben meer benieuwd hoe jij de foto zo goed mogelijk zou bewerken. Ik stuur hem zo!
Plaats reactie

Terug naar “Beeldbewerking”