CaptuteOne Pro 10

Alles over bewerken van foto's
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door arnold_w »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Kwam deze net tegen:
http://blog.thomasfitzgeraldphotography ... 254fc038d2

. SM-G930F .
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

mqaa
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:47
Locatie: Tilburg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door mqaa »

Marc
Gebruikersavatar

Angelo
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 14 mar 2016, 21:00
Voornaam: Engel
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door Angelo »

Begin dit jaar heb ik een maand...trial...capture one 9 geprobeerd. Daar heb ik...hoewel ik daar nog lang niet alles van gezien en geprobeerd heb en een het een relatief prijzig stukje software was...een positief gevoel aan over gehouden. Echter omdat er over Lightroom veel (meer) dan van CO1 op het internet te vinden was en het ook nog eens goedkoper was ben ik destijds voor Lightroom gegaan. Achteraf vind ik Lightroom niet zo mijn ding. Het werkt redelijk maar het klikt niet. Iedere keer als ik over CO1 lees en dat is met de recent uitgebrachte versie actueler dan ooit bekruipt me het gevoel dat CO1 me uiteindelijk...ik verwacht dat het iets langer duurt voor ik het onder de knie heb...waarschijnlijk beter dan lR zal bevallen. In dat verband ben ik benieuwd naar de ervaringen van Arnold met CO1 10 en sluit me bij de vraag van Luc aan of hij er kort iets over kan schrijven.
X-H1 X-T1 X-T2010-24/416-55/2.850-140/2.8100-400/4.5-5.61.4 TC35/1.480/2.818-55/2.8-418-135/3.5-5.650-230/4.5-6.7
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door arnold_w »

Ik zal daar binnenkort wat aandacht aan besteden, beetje gebrek aan tijd momenteel. Nog even geduld dus.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

mqaa
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:47
Locatie: Tilburg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door mqaa »

Gewoon de trial van C1 nog een keer downloaden. Volgens mij kun je elke major release een maand uitproberen. Ik heb ze beide maar gebruik C1 veel vaker. Het past beter bij mijn manier van werken denk ik. Het is wel technischer dan LR maar als je eenmaal je workflow op orde heb werkt het echt super. Er is een boek over C1 9 waar heel veel info in staat. Misschien een idee als je serieus aan de slag wilt gaan.
Marc
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door arnold_w »

Het mooie is dat er ook veel tuts op YouTube staan waar veel uitgelegd wordt. C1 10 is idd gewoon opnieuw te downloaden en werkt naast v9.

. SM-G930F .
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door arnold_w »

X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Angelo
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 14 mar 2016, 21:00
Voornaam: Engel
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door Angelo »

bedankt voor de tips. Ik zal er naar kijken. Niettemin ben ik benieuwd naar de ervaringen van Arnold.
X-H1 X-T1 X-T2010-24/416-55/2.850-140/2.8100-400/4.5-5.61.4 TC35/1.480/2.818-55/2.8-418-135/3.5-5.650-230/4.5-6.7
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door arnold_w »

Goed, ik zal proberen mijn ervaring, die ik de afgelopen weken heb opgedaan met Capture One 10, beknopt weer te geven.
Ik heb geen hele uitvoerige tests gedaan, maar vergelijken gemaakt in mijn normale workflow, tussen C1 v9 en v10 en Adobe Camera RAW CC.
Met dank aan Hans Kuijpers heb ik ook een vluchtig testje kunnen doen met een aantal X-PRO2 RAF files.

Laat ik met de X-T1/X-E2 bestanden beginnen.
Wat me is opgevallen na de afgelopen updates van zowel Adobe als PhaseOne, is dat de twee pakketten kwalitatief (en dan bedoel ik met name de RAW conversie) steeds dichter bij elkaar zijn komen te liggen. Daar waar Adobe Camera RAW een jaar geleden nog te wensen overliet op het gebied van het verwerken van X-trans files en CaptureOne destijds, in mijn ogen, met V9 al betere resultaten liet zien, zijn de verschillen nu een heel stuk kleiner geworden. Maar wie goed kijkt en dan met name in de bekende repeterende en fijne details, zoals zand, kiezels, blaadjes, gras ed, ziet dat Adobe er nog steeds niet helemaal is. Ik zie nog steeds "wormpjes" en het beruchte water color effect, veel minder dan een jaar geleden, maar het is er nog wel, zeker wanneer je iets enthousiaster aan de scherpteregelaars zit.

CaptureOne 9 vond ik destijds al een stuk beter, de fijne details hadden dat effect beduidend minder en de overal look & feel van de met CaptureOne ontwikkelde X-trans RAF's zagen er gewoon lekkerder uit. Kleuren waren beter, minder dichtgelopen zwarten, betere ruisonderdrukking etc. Ik heb daar een tijdje terug al het e.e.a. over geschreven en laten zien. Gaandeweg timmerde Adobe ook aan de weg en werden de RAF files steeds beter omgezet, zoveel beter zelfs dat ik C1 v9 uiteindelijk links heb laten liggen, omdat ik de workflow van Adobe prefereer. De verschillen tussen ACR en C1 waren minimaal, voor een geoefend oog nog wel steeds zichtbaar, maar wat mij betreft te verwaarlozen.

Maar toen......
Toen kwam PhaseOne met een nieuwe versie van CaptureOne en daar zitten toch wel een paar hele fraaie nieuwe snufjes in, waardoor de kwaliteit van de ontwikkelde RAF's nog verder is toegenomen. Het 3-stages verscherpingsalgoritme is vrij uniek, met name het deel in de lenscorrectie, waarbij op basis van lensdata diffractie wordt gecorrigeerd. Vergelijk het maar wat Fuji in camera doet met haar "Lens Modulation Optimizer" (LMO), waarbij zaken als chromatische aberratie, vignetting, vervorming en diffractie worden gecorrigeerd. Dit is alleen van toepassing op XF objectieven (niet op XC objectieven) en alleen wanneer je in jpeg schiet. De RAW data bevat alleen instructies voor Adobe (en sommige andere RAW converters) om CA, vervorming en vignetting te corrigeren, maar geen scherptecorrectie a.g.v. diffractie.

Nu moet je niet denken dat het gewoon een kwestie is van ordinair verscherpen, er zit per objectief en per brandpunt en diafragma een ingewikkeld algoritme achter, waardoor het verlies aan scherpte a.g.v. diafragmeren wordt gecorrigeerd. Het resultaat is dat de foto's veel scherper zijn dan ik nu met Adobe voor elkaar kan krijgen. Zeker voor de landschapsfotograaf die regelmatig tussen de f/11 en f/16 opereert is dit een welkome toevoeging.

Niet alleen de hoeveelheid verscherping, maar vooral de kwaliteit van de verscherping is beduidend beter. Wederom laat PhaseOne zien dat ze op dat gebied een stuk verder zijn dan Adobe. Overigens is de sterkte van de diffractie correctie niet te beïnvloeden, het is aan of uit. PhaseOne heeft al bepaald hoeveel correctie nodig is en schuifjes toevoegen aan deze functie zou het meer laten lijken op een standaard verscherpingstool. Daarvoor hebben ze even verderop in het pallet het vergrootglas, waaronder alle nodige zaken m.b.t. verscherpen en ruisreductie zijn ondergebracht.

Wat verder interessant is, is de halo correctie. Wie (te)veel verscherpt komt op een gegeven moment het fenomeen halo tegen, witte randen langs contrastrijke overgangen. Foto's zien er daardoor vaak oververscherpt en onnatuurlijk uit. Wanneer een foto van zichzelf wat aan echte scherpte mist en je schuift de scherpte slider een stuk naar rechts (ongeacht welk programma), dan wordt de foto wel scherper, maar krijg je tevens te maken met het halo effect. Wat PhaseOne hiervoor heeft bedacht is de halo onderdrukker en dat werkt verbluffend goed. Weer een zeer doordacht stukje techniek waar Adobe nog een puntje aan kan zuigen.

Aan de workflow kant (de bediening) geef ik de credits nog wel aan Adobe, maar als je de moeite neemt C1 te begrijpen en niet te snel afhaakt, komt je na niet al te lange tijd tot de conclusie dat CaptureOne eigenlijk heel intuïtief werkt. De opbouw is logisch, de interface is geheel naar je eigen smaak aan te passen, dus de tools en miniaturen zijn zo in te richten dat ze helemaal aansluiten bij wat jij het prettigst vindt werken. De instellingen kun je opslaan in een werkruimte en zo kun je voor elke situatie een eigen werkruimte creëren, die heel snel op te roepen is. Ook daar laat Adobe met Lightroom een steekje vallen. Wat mij betreft is LR teveel gericht op de massa als standaard product, te weinig rekening houdende met de wensen van de meer gevorderde foto ontwikkelaar.

Op het gebied van kleur zijn de twee ook dichter bij elkaar gekomen, ik kan eerlijk gezegd nog niet zo goed een keuze maken welke ik hierin beter vind. Het hangt van onderwerp/soort fotografie af en de gekozen film simulatie of ik de ene keer Adobe en de andere keer CaptureOne mooier vind. Wat ik overigens een hele sterke tool van Adobe vind is de "Nevel verwijderaar", welke niet alleen handig is om nevel/mist te onderdrukken, maar ook om een gewone foto veel meer punch en diepte te geven. Mits goed toegepast en in samenwerking met hooglichten en schaduw sliders, kun je hier hele fraaie platen mee creëren die een bijna 3D achtig beeld produceert. Ik gebruik die optie bijna standaard in mijn landschappen en straatfoto's (minder geschikt voor portretten), waardoor ik toch weer de neiging heb naar Adobe te grijpen i.p.v. CaptureOne. Deze fraaie tool ontbreekt namelijk in C1 en dat zou wat mij betreft de eerste toevoeging in v11 moeten zijn.

Daarnaast mis ik in C1 de "content aware healing/fill", ook weer een hele krachtige tool van Adobe, die toch al even bestaat, maar waarvoor C1 nog geen oplossing heeft. Tot die tijd doe ik vanuit C1 een TIF export naar ACR en pas ik deze nevel slider en healing tools achteraf toe, iets omslachtiger, maar het werkt. Belangrijkste is dat ik nu een goed scherpe plaat heb als uitgangspunt, zonder wormpjes en water color effect en dat ik vanuit Adobe Photoshop verder kan werken aan de foto.

De Catalog, import en tethering mogelijkheden laat ik even buiten beschouwing, het voert te ver om alle aspecten van de twee pakketten met elkaar te vergelijken, dus heb ik me beperkt tot de uiteindelijke fotokwaliteit. Voor wat betreft detail gaat mijn voorkeur (zeker voor X-trans files) wederom uit naar CaptureOne en dan in dit geval V10. Voor het overige zijn de verschillen minimaal en is het een kwestie van voorkeur.

Van Hans Kuijpers heb ik een aantal X-Pro2 RAF files toegestuurd gekregen en ook deze heb ik even aan de tand gevoeld. Ik heb ze in zowel ACR als in C1 met standaard waarden ontwikkeld en verder niet aan de schuifjes gezeten. De Generic camera versie in C1 leek het meeste op wat Fuji Provia in ACR laat zien. Kleuren komen aardig overeen, maar toch bespeurde ik in ACR weer iets dichtgelopen zwarten die maar lastig terug te halen zijn. In C1 zijn de contrasten is genuanceerder, waardoor je zelf iets meer speelruimte hebt met de highlight en shadow opties.

Opvallend vond ik de scherpte, het lijkt er op dat Adobe de X-Trans bestanden van de X-Pro2 (en dus ook de X-T2) beter onder de knie heeft, het verschil met C1 was zo goed als nihil. Ik zag geen wormpjes en geen water color effect, het deed me zelfs meer denken aan de kwaliteit van de full frame bestanden van mijn voormalige Canon 5D MKIII.
Chapeau voor Adobe, want eindelijk lijken ze Fuji X-trans echt serieus te nemen. Ik vond de verschillen met de X-Pro2 files in C1 en ACR te verwaarlozen en zou, wanneer ik een X-Pro2 of X-T2 zou hebben, gewoon voor Adobe hebben gekozen, al was het alleen al voor de eerder genoemde nevel verwijderaar en de toch iets prettiger workflow.
Echter wie voor maximale kwaliteit gaat, bijvoorbeeld bij een opdracht, een flinke vergroting o.i.d, zou toch eens serieus Capture One 10 moeten overwegen.

Ik heb vanmiddag twee vergrotingen (70x50) laten maken op aluminium en op canvas, de eerste was afkomstig van een 5D MKII CR2 bestand en de laatste van een X-T1 RAF.
Beide ontwikkeld in C1 v10 en de laatste aanpassingen gedaan in Photoshop. De details op 100% zien er gewoon beter uit en dus voor een grote afdruk wat mij betreft geen discussie.

Resumerend, C1 v10 is vooral interessant voor X-trans van de eerste en tweede generatie (X-Pro1, X-E1, X-E2, X-T1), omdat ik het idee heb dat Adobe verzuimd heeft het maximale eruit te halen, waarschijnlijk door de komst van de Pro2 en T2. Dit zou kunnen betekenen dat er ook geen energie meer in gestoken gaat worden en dat het nu is wat het is. Wil je het maximale er uit halen, dan zou je echt een de 30 dagen volledig werkende trial moeten downloaden en zelf oordelen wat je ervan vindt.

Voor de X-Pro2 en X-T2 bezitters is er naar mijn smaak minder reden om de overstap te maken of om C1 naast Adobe te gaan gebruiken, behalve wanneer je groot gaat printen en maximale kwaliteit van belang is. Voor wie niet verder komt dan kleine prints en web publicatie is het al helemaal een non-issue.

Ik hoop dat jullie iets aan mijn bevindingen hebben gehad, ik zal binnenkort ook nog wat side-by-side vergelijkingen op 100% proberen te posten, maar daar moet ik weer even voor gaan zitten.

Gr.
Arnold.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door Patrick »

Dank voor je zeer uitgebreide evaluatie Arnold. Met name fijn om te lezen dat ik met mijn X-T2 niet verder hoef te kijken. En daar dat toch gewoon mijn hoofdcamera is, is de keuze voor mij makkelijk. ;;)
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

mqaa
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:47
Locatie: Tilburg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Re: CaptuteOne Pro 10

Bericht door mqaa »

Duidelijk verhaal Arnold. En kan me wel vinden in jouw bevindingen. Gebruik ze nu ook een tijdje naast elkaar en moet zeggen dat het verschil een stuk kleiner is geworden dan het is geweest. Op de een of andere manier past C1 beter bij me en gebruik ik die het meest.
Marc
Plaats reactie

Terug naar “Beeldbewerking”