.RAF RAW bestand kan Ligtroom 4.4 niet lezen

Alles over bewerken van foto's
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Louis-63
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 11 sep 2017, 14:21
Voornaam: Louis
Gender:

.RAF RAW bestand kan Ligtroom 4.4 niet lezen

Bericht door Louis-63 »

Hallo Forum,

Ik weet niet of dit de goede plaats is om deze vraag te stellen.
Ik heb sinds kort een X100F camera.
Ik heb ook Adobe Lightroom 4.4
Nu kom ik er achter dat Lightroom geen RAW bestanden van .RAF formaat kan importeren.
Wat kan ik hier aan doen?
Het programma herkent de camera wel en laad de .JPEG bestanden ook.
Weet iemand een oplossing?

Groete Louis-63
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: .RAF RAW bestand kan Ligtroom 4.4 niet lezen

Bericht door Patrick »

Je hebt een nieuwe versie van Lightroom nodig. Dit is een veel gestelde vraag. Hoe zou een programma van x jaar geleden een bestandsformaat moeten herkennen van camera's die later uitgebracht zijn? De RAW formaten zijn niet gestandaardiseerd; elke camera heeft in principe zijn eigen formaat. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld JPG en TIFF.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: .RAF RAW bestand kan Ligtroom 4.4 niet lezen

Bericht door Illuminatus »

Als je LR-versie de RAW-bestanden uit jouw camera niet herkent, kun je het beste
Adobe DNG converter gebruiken, dan heb je geen verlies en LR kan ermee overweg
http://supportdownloads.adobe.com/detail.jsp?ftpID=6177
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: .RAF RAW bestand kan Ligtroom 4.4 niet lezen

Bericht door Michele »

Geen Adobe DNG converter gebruiken. Die gooit namelijk je RAF bestanden in een algemeen soepje en maakt er een adobe sausje van. Dan gaan de unieke eigenschappen van een Fuji RAF verloren. In feite ga je dan een RAW bestand ontwikkelen zonder dat je invloed hebt op het resultaat en dan wordt er opnieuw een RAW bestand van gemaakt (namelijk Adobe DNG). Los daarvan heb je voor DNG bestanden vanuit een conversie van een X100F nog steeds minimaal LR 6.9 nodig dus je schiet er met LR 4.4 niets mee op.

Wil je gewoon je X100F bestanden goed kunen gebruiken, dan upgraden naar LR CC of een programma als RawTherapee downloaden = uitstekende converter die perfect met Fuji overweg kan.
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: .RAF RAW bestand kan Ligtroom 4.4 niet lezen

Bericht door Illuminatus »

Dat is wel een heel boude stelling die geen recht doet aan DNG.
Leica, niet de minste camerabouwer heeft DNG zelfs als native file format.
Even voor alle duidelijkheid vrijwel alle RAW bestanden van cameramerken en DNG zijn gebaseerd op het TIF format.
TIFF = Tagged Image File Format
Het is een gegevensverzameling bestaande uit TAG’s (code met naam) van verschillende datatypes, grootte etc. met de waarde die daaraan gegeven wordt.
Veel van die TAG’s zijn gestandaardiseerd, zodat ze gelezen kunnen worden door diverse soorten programmatuur.
Aan die basis voegen camerafabrikanten nog veel eigen TAG’s toe, wat het maakt tot voor die camera’s unieke TIFF’s die als RAW-bestanden worden aangemerkt.
Canon noemt ze CR2, Nikon NEF, Fujifilm RAF, Panasonic RW2, etc.
Uit die gegevensverzamelingen moet door conversie het benodigde beeldmateriaal verkregen worden, waarmee beeldbewerkingssoftware aan de slag kan.
Bewerkingen in die programma's vinden in de achtergrond plaats in TIFF.
De DNG converter doet niet meer dan uit het uitgebreidere camera specifieke RAW bestand de voor beeld gestandaardiseerde TAG’s omzetten in een leesbaar/herkenbaar TIF-bestand.
Dat DNG gewoon TIFF is, laat zich gemakkelijk aantonen door de extensie DNG te wijzigen in TIF. Dan laat zo’n bestand zich eenvoudig uitlezen met een TIF TAG viewer.
Ook lezen vrijwel alle beeldbewerkingsprogramma’s zo’n hernoemd bestand moeiteloos in.
Er wordt niets bewerkt en er gaat geen beeldinformatie verloren. Wel wordt allerlei metadata die de camerafabrikant heeft toegevoegd verwijderd. Daardoor zijn DNG bestanden kleiner.
Nadeel van de DNG omzetting is dat het een onomkeerbaar proces is. Om die reden is het verstandig om ook het originele RAW-bestand nog te bewaren.
Eventueel kun je besluiten om het oorspronkelijke RAW-bestand op te nemen in de DNG, maar dan wordt dat bestand wel groter.
Dat voor de X100F minimaal versie 6.9 nodig is, geldt voor het openen van het originele RAW-bestand en dan moet ook minimaal Camera RAW versie 9.9 zijn geïnstalleerd.
Natuurlijk is het het beste om de laatste versie van Lightroom aan te schaffen, maar als je dat om wat voor reden dan ook niet wilt, dan is de conversie naar DNG een goede optie om toch te kunnen bewerken in een ouder beeldbewerkingsprogramma.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: .RAF RAW bestand kan Ligtroom 4.4 niet lezen

Bericht door Michele »

Leica heeft DNG gekozen omdat ze zelf geen RAW file wilden ontwikkelen. De software achter Leica komt voor 90% van Panasonic. Waar Leica dat zelf aangepast heeft gaf dat in het begin (M8, magentazweem) grote problemen,vandaar de keuze voor DNG...
Choose life, drive Maserati!
Plaats reactie

Terug naar “Beeldbewerking”