Mac en de fotoapp Foto

Alles over bewerken van foto's
Gebruikersavatar

Topic Starter
HenkV
fXf sponsor
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 7 times
Gender:
Contacteer:

Mac en de fotoapp Foto

Bericht door HenkV »

Sinds een half jaar ongeveer gebruik ik Capture One in plaats van LR/Photoshop; ik betaal nu € 24,- per maand voor de volledige versie van C1 (Capture One pro). Op de een of andere manier kan ik beter uit de voeten met C1. Ik vroeg me tijdens het hollen vanochtend af zijn er onder de gebruikers van dit forum ook lieden die de ingebouwde app Foto gebruiken op hun Mac? Tijdens mijn vaste rondje hollen komt er soms van alles bovendrijven en nu overpeinsde ik waarom zoveel geld uitgeven per maand, terwijl op de Mac een app zit die je in staat stelt foto's te bewerken en op te slaan. Gebruikt een van jullie deze mogelijkheid en zo ja, wat zijn dan de ervaringen en weegt mogelijk de mindere kwaliteit (?) op tegen de kosten die gebruik van C1 en/of LR/Photoshop nu eenmaal met zich brengen? Ik bedoel, een wereldkampioen zal ik nooit worden als het gaat om het maken en bewerken van wereldwijd aansprekende foto's. Ik ben slecht hobbyfotograaf, dus ook niet afhankelijk van inkomsten bij het maken van foto's, waarbij het van het grootste belang is topkwaliteit te leveren om te kunnen overleven.
Kortom is dit een gedachte die bij (een van) jullie ook weleens heeft gespeeld en waar heeft dat vervolgens toe geleid en waarom?
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR

MajorB
Ex-fXf
Berichten: 410
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 10:25
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 18 times
Been thanked: 28 times
Gender:

Re: Mac en de fotoapp Foto

Bericht door MajorB »

Ik heb ooit met LR 6.14 gehobby't en toen het overging naar een betaalde abonnementversie ben ik doorgegaan tot MacOS ook 64-bit werd en ik wel moest stoppen. Van ON1 heb ik ooit, vanwege "bewezen diensten", een gratis versie van ON1 Photo Raw gekregen en die gebruik ik nog steeds. Capture One voor Fuji gebruik ik niet omdat ik in de loop der jaren met meerdere merken camera's heb gespeeld en die bestanden niet worden gelezen. Als je er niet veel geld aan wil uitgeven, net als ik, kan ik je misschien ook Luminar adviseren.
.
Gebruikersavatar

henkvr
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 30 mar 2015, 10:49
Locatie: Lemmer (Friesland)
Been thanked: 3 times

Re: Mac en de fotoapp Foto

Bericht door henkvr »

Vrijwel alle foto's maak ik in RAW. Helaas kan Apple Foto niet overweg met deze Fuji RAF's. Met JPG's wel en dan kun je inderdaad uitstekend (eenvoudige) bewerkingen doen.
Ik gebruik Lightroom, samen met Photoshop voor €12 per maand, de helft dus van Capture One.
X-T4 • XF10-24mm • XF 1.4/23mm • XF 2/35mm • XF50-140mm • XF 2.8/16-55 • Zeiss Touit 2.8/50M
Gebruikersavatar

Bertjebig
Ex-fXf
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 14 apr 2019, 17:09
Voornaam: Bertje
Has thanked: 17 times
Been thanked: 10 times

Re: Mac en de fotoapp Foto

Bericht door Bertjebig »

Ik gebruik LR en Capture One voor mijn X-T4. Maar eigenlijk vraag ik mij ook af waarom. Bij mezelf betrap ik me erop dat ik het misschien wel doe “om erbij te horen”. Ik gebruik ook Photo op de MAC en ja ook voor de Fuji RAW. En eigenlijk doet Photo’s wat ik wil en kan. Het grootste deel van Capture en Adobe gebruik ik niet en begrijp ik niet omdat ik die functionaliteiten niet gebeuik. Ik speel soms ook met de gedachten om die abo’s te eindigen en naar Photo’s permanent over te stappen. Mijn “angst” is echter dat ik niet weet wat ik ga missen.
Gebruikersavatar

henkvr
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 30 mar 2015, 10:49
Locatie: Lemmer (Friesland)
Been thanked: 3 times

Re: Mac en de fotoapp Foto

Bericht door henkvr »

Bertjebig schreef: vr 13 nov 2020, 23:16 Ik gebruik ook Photo op de MAC en ja ook voor de Fuji RAW.
Ik krijg mijn Fuji RAF en DNG foto's niet in Foto geïmporteerd. Wel die van mijn vorige X-T1 (en die van andere camera's), maar niet die van mijn X-T4. Doe ik iets fout?
X-T4 • XF10-24mm • XF 1.4/23mm • XF 2/35mm • XF50-140mm • XF 2.8/16-55 • Zeiss Touit 2.8/50M
Gebruikersavatar

Topic Starter
HenkV
fXf sponsor
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 7 times
Gender:
Contacteer:

Re: Mac en de fotoapp Foto

Bericht door HenkV »

Dank jullie voor de reacties......ik heb gisteren ook geprobeerd enkele RAW files in te laden Foto (photo), maar ook niet gelukt; wel even de info op de Apple helpdesk nagelezen, zou wel moeten lukken, maar om de een of andere reden lukt het niet; ik heb overigens nog de X-T2..

Bertjebig: zelfde gevoel heb ik ook, ik heb al wel een of twee foto's via foto's bewerkt, maar mogelijkheden zijn toch wel wat beperkter dan in Capture One; heb jij overigens weleens naar al die opgenomen webinars op de site van Capture gekeken (of You tube), die hebben mij flink op gang geholpen, evenals de bewerkingen die Paul Reiffer live doet via YouTube Tube (zoek hem op via internet en abonneer op zijn uitzendingen zou ik zeggen, werkt allemaal heel verhelderend, wel in het engels, maar met een beetje doorzetten lukt dat allemaal wel, althans voor deze ouwe MULO man); ik heb nog de volledige Pro versie, maar stap over naar de Fuji uitvoering; van alle oude foto's bewerken met mijn Nikon apparatuur nog, komt toch weinig terecht en scheelt ook nog eens de helft in de kosten.
Ik neig er dus nu naar toe om toch maar wel bij Capture One te blijven, maar zal nog wel vandaag of morgen een keer goed kijken hoe dat nu precies zit met alle Foto (inmiddels Big Sur binnengehaald overigens).Als ik er uit ben met Apple laat ik dat nog wel weten.
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR
Gebruikersavatar

Topic Starter
HenkV
fXf sponsor
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 7 times
Gender:
Contacteer:

Re: Mac en de fotoapp Foto

Bericht door HenkV »

henkvr schreef: za 14 nov 2020, 09:01
Bertjebig schreef: vr 13 nov 2020, 23:16 Ik gebruik ook Photo op de MAC en ja ook voor de Fuji RAW.
Ik krijg mijn Fuji RAF en DNG foto's niet in Photo geïmporteerd. Wel die van mijn vorige X-T1 (en die van andere camera's), maar niet die van mijn X-T4. Doe ik iets fout?
Henkvr: sorry, ik heb mijn reactie op jouw vraag beantwoord in mijn reactie op Bertjebig.....
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR
Gebruikersavatar

Bertjebig
Ex-fXf
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 14 apr 2019, 17:09
Voornaam: Bertje
Has thanked: 17 times
Been thanked: 10 times

Re: Mac en de fotoapp Foto

Bericht door Bertjebig »

Of jeiets dout doet weet ik niet. Als de RAW van de x-t4 ingeladen kan worden dan lijkt me die van jou ook te moeten kunnen. Heb je je Mac voorzien ban de nieuwste updates? Wellicht dat het daaraan ligt. Ik importeer gewoon en dan bewerken. Ik ben er alleen nog niet uit of ik op een ecterne schij kan importeren anders is mijn icloud zo vol.
Gebruikersavatar

henkvr
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 30 mar 2015, 10:49
Locatie: Lemmer (Friesland)
Been thanked: 3 times

Re: Mac en de fotoapp Foto

Bericht door henkvr »

macOS Big Sur, versie 11.0.1. De laatste versie dus. Zojuist nog een paar keer geprobeerd, maar de RAF's van Fuji X-T4 worden niet geopend met Foto.
Als ik google, lees ik o.a. "I don't believe that iPhotos supports XT4 RAF files yet and I don't think it supports compressed RAF". Kennelijk wacht Foto nog op een update voor Fuji X-T4...
X-T4 • XF10-24mm • XF 1.4/23mm • XF 2/35mm • XF50-140mm • XF 2.8/16-55 • Zeiss Touit 2.8/50M
Gebruikersavatar

Topic Starter
HenkV
fXf sponsor
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 7 times
Gender:
Contacteer:

Re: Mac en de fotoapp Foto

Bericht door HenkV »

Goedemorgen,

zojuist ook hier nog een keer FAF files geprobeerd binnen te halen in Foto....geen resultaat; vervolgens camera. (X-T2) omgezet in JPG fine en dan lukt het wel...
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR
Plaats reactie

Terug naar “Beeldbewerking”