Kano

Auto's, treinen, vliegtuigen en meer
Gebruikersavatar

Topic Starter
Pim
Berichten: 506
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 21:20
Has thanked: 22 times
Been thanked: 43 times

Re: Kano

Bericht door Pim »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

@mqaa,bedankt. Weer wat geleerd en de foto doet mij ook niet zoveel hoor :D Liep op de brug en zag hem aankomen,over de ruiling snel dit snapshot gemaakt met de X100S.

Ook dank voor de andere reacties,over het algemeen ben ik een flinke fotofopper,hier heb ik alleen de belichting wat aangepast.
De straat terug aan de straatfotografie.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Kano

Bericht door arnold_w »

jev verwoordt precies zoals ik er ook over denk. Fotografie is (voor mij althans) meer dan het registreren van wat je ziet. Fotografie is een vorm van kunst en kent wat mij betreft geen/weinig beperking, zolang het maar niet inhoudelijk is gemanipuleerd. Wat ik daarmee wil zeggen is dat voor mij het beeld van oorsprong wel zo puur mogelijk moet zijn, maar dat kleine oneffenheden best mogen worden weggepoetst als deze als storend worden gezien. Ik probeer wel altijd zoveel mogelijk rommel uit beeld te halen tijdens het afdrukken, maar soms kan dat niet. Ik heb alleen niets met het toevoegen van materiaal dat er niet was, mij zul je bijvoorbeeld ook geen wolkenlucht uit een andere foto zien knippen en plakken in een andere foto.

Het verschil zit 'm in het nemen van een foto en het maken van een foto. De eerste valt meer onder registratief en bij laatste bepaald de maker het eindbeeld. Daar tussenin liggen een boel gradaties, variërend van kleine technische aanpassingen tot complete beeldmanipulatie. Hoe ver iemand daar in wil gaan is persoonlijk, maar doet niets af aan het eindresultaat, want daar draait het uiteindelijk om.

Zaken als witbalans, contrast, saturation en soms wat toegevoegde vignetting behoren tot mijn standaard bewerkingen om de sfeer in een foto te bepalen. Storende elementen haal ik weg, kleine vogelstipjes in de lucht die eerder lijken op sensorvlekjes poets ik weg, het verstoort het beeld. Voor mij maakt dit onderdeel uit van het gehele proces dat fotografie heet. Soms kun je ook bewust kiezen voor zwart/wit en ook dat is een artistieke uiting, omdat het beeld daardoor sterker kan worden. Maar we zien de wereld niet in zwart/wit (ik iig niet). Dat zou betekenen dat ook deze vorm van fotografie bezijden de waarheid ligt en dus niet kan.

En voor wie zich voornamelijk registratief met fotografie bezig wil houden heeft feitelijk genoeg aan de jpeg's, hoewel je je kunt afvragen in hoeverre dit beeld een natuurgetrouwe weergave is van wat je hebt gezien. De filmsimulaties, de aanpassingen daarin en de witbalans bepalen al voor een groot deel wat jij wilt hoe ze er uit komen te zien. En dan doet het er weinig toe of je de hele wereld hebt gezien of nooit verder bent gekomen dan de Veluwe ;-)
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Kano

Bericht door Illuminatus »

.
Dan nu ook maar mijn visie die waarschijnlijk veel verder gaat dan die van anderen.

Registratie Fotografie is een vorm van fotografie waarin een gefotografeerd beeld exact volgens de werkelijkheid wordt vastgelegd. In het beeld mogen geen veranderingen worden aangebracht die de werkelijkheid aantasten. Wel mag nog iets aan contrast en/of helderheid gedaan worden om het beeld met beoordeling door het oog beter tot zijn recht te laten komen (opheffen van de beperkingen van de camerasensor ten opzichte van het menselijk oog). Ook mogen stofjes op film of vlekjes op de camerasensor worden weggewerkt. Immers die maakten geen deel uit van het oorspronkelijke beeld, maar zijn imperfecties van de techniek.
Deze vorm van fotografie vinden we in de fotojournalistiek, de medische fotografie, de technische/wetenschappelijke fotografie.

Aan de andere kant van het fotografisch spectrum vinden we de verbeeldende fotografie, namelijk als vorm van beeldende kunst. Daar waar we ook schilderijen, beeldhouwwerk, grafische vormgevingen, wandtapijten, etc toe rekenen. Zelfs sommige tatoeages en graffiti worden als kunst aangemerkt.
Bij al deze vormen van kunst staat de artistieke vrijheid van de kunstenaar voorop. Die laat zich in niets beperken, wat niet wil zeggen dat alles mooi gevonden wordt.
Het strekt zich uit van een exacte weergave tot een volledig abstracte weergave en alles daar tussenin.
Het is aan de maker van een beeld om te bepalen wat hij de kijker door zijn oog wil laten zien en beleven.
Bij vrijwel alle vormen van beeldende kunst is die artistieke vrijheid in de loop der eeuwen gegroeid en met vertraging geaccepteerd.
Fotografie is echter een nog jonge vorm van beeldende kunst, waarin die groei en vertraagde acceptatie nog volop gaande is.
Het nadeel van de fotografie t.o.v. de andere vormen van beeldende kunst is dat de gebruikte hulpmiddelen, de camera, in de basis een vrijwel exacte werkelijkheid vastlegt.
Waar de schilder, beeldhouwer, etc. zijn artistieke beleving gaat uiten vanuit een volledig blanco begin, start de fotograaf met een exact vastgelegde basis waar hij alleen invloed kan uitoefenen op de te kiezen compositie.
Qua beeldbepaling heeft de fotograaf een voorsprong, maar artistiek gezien staat hij duidelijk op achterstand.
Vanuit de exacte basis moet de fotograaf een beleving in de foto overbrengen en kan daarvoor gebruik maken van verschillende gereedschappen en technieken. Deze zijn veel uitgebreider dan die van de andere beeldende kunstenaars met alle mogelijke risico’s van verkeerd gebruik.
Toch worstelen alle kunstenaars met het uiten en overbrengen van hun diepste beleving naar en op de kijker.
Neem als voorbeeld een mooie zonsondergang of een uitzicht op de Grand Canyon. Technische gezien onmogelijk om het zicht en de beleving daarvan in een 2-dimensionaal vlak weer te geven. Een kunstenaar moet alle technische vaardigheden aanwenden om de emoties bij het beeld op de kijker over te brengen. Dat kan door het versterken van kleuren, het weghalen van een object dat afleidt, het wegsnijden van delen waardoor het beeld wordt versterkt. Daarin is alles geoorloofd. Immers de beeldende kunstenaar wil de kijker laten zien welke beleving hij in het hoofd heeft, niet het exacte beeld.
De kunstenaar creëert zijn beeld en dan mag zelfs een saaie lucht verfraaid worden met een mooie wolkenpartij.
Een schilder zet de basis ook wel eens neer op een loodgrauwe dag en schildert het in het atelier af met een prachtige wolkenlucht.
Dat alles maakt niet uit. De kunstenaar laat ons kijkers het eindresultaat zien en niet de totstandkoming. Bij de Nachtwacht vraagt toch ook niemand zich af of het een fotografische weergave door Rembrandt is. We beoordelen het beeld zoals het ons voorgehouden wordt.

Wat betreft de hier getoonde foto. De fotograaf geeft hiervoor zelf aan dat het beeld hem niet veel doet en dat het een snel genomen snapshot is.
Eigenlijk legt hij een gebeurtenis vast, waarvan het ook niet zijn bedoeling was om een mooi beeld te creëren. Vandaar dat hij er voor gekozen heeft om het niet te bewerken.
Ook dat mag. Op mijn beurt mag ik er dan niet door geraakt worden. :)
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Kano

Bericht door arnold_w »

:duimop: Prima uitleg.

Echter over het laatste weet ik niet of TS bewust heeft gekozen om niet te bewerken, kan ook gemak zijn, of gebrek aan skills, inzicht, ervaring etc (niet persoonlijk bedoeld).

Blijft overigens altijd een boeiende discussie, die ik ook regelmatig met mijn broer voer.
Hij is nogal van de bewerkingen en schroomt ook niet voor het toevoegen van lappen gras, wolkenluchten, zonnestralen en overige zware bewerkingen.
Ik doe het hem niet na, technisch niet en uit esthetisch oogpunt niet. Maar toch is het zijn keuze en zijn manier van artistieke expressie, soms levert dat een WOW foto op, maar ook heel vaak vind ik het over the top.

Ik zeg, leven en laten leven. Als iedereen hetzelfde doet zal het een saaie boel worden ;-)
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Kano

Bericht door Patrick »

Leuk in dit verband is dat bijvoorbeeld zwart-wit fotografie niet eens zou kunnen. Mensen kijken immers in kleur, dus kan het nooit de waarheid weergeven... :twisted:
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Kano

Bericht door wblink »

jev schreef:
wblink schreef:Ehhhh, ik zie mijn foto's graag (met/zondr aanpassing) zodat ze het beeld geven dat in mijn herinnering is wat ik (denk) te hebben gezien.
Ander doel, andere manier van werken. Een opmerking als "Waarom wordt zoets niet gewoon gewaardeerd?" strijkt mij dan weer tegen de haren in. Dat insinueert dat we alleen nog maar "oh", "ah" en "mooie foto!" mogen typen.

Ik ben het zeker eens met Arnold. Dat jij niet in je herinneringen wil knippen heeft daar niets mee te maken, dat is registratief. Prima, maar met dit beeld kan je heel veel meer impact geven door er aan te sleutelen. Het gaat daarbij niet om het unieke uitzicht, om de herinnering, maar om het beeld.
Nee, ik wil zeker NIET in mijn herinneringen knippen. Ben moentel druk met een demeterende moeder: die heeft NIKS aan mooie plaatje, maar ALLES aan afbeeldingen die ze herkent.

Sommige dingen bewerk ik inderdaad met als doel het zoveel mogelijk gelijk te maken aan mijn indruk op dat tijdstip en op die plek.
Is dat dom ofzo? Mijn foto's zijn mijn leven. NIET als metafoor, maar als persoonlijke indruk voor degenen die na mij komen kijken.

Een aparte benadering begrijp ik, maar dat is toch het leuke van deze liefhebberij (hobby noemen anderen dat) : sorry.
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Pim
Berichten: 506
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 21:20
Has thanked: 22 times
Been thanked: 43 times

Re: Kano

Bericht door Pim »

Nog nooit zoveel tekst gehad bij zo'n simpel plaatje :lol: :lol:
De straat terug aan de straatfotografie.
Plaats reactie

Terug naar “Vervoer”