Tenerife 2016

Mooie plekken op de wereld
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Tenerife 2016

Bericht door arnold_w »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Panorama's doen het altijd lekker in dit soort landschappen, ook hier.
Had al van anderen gehoord dat dit hier fraaie landschappen te vinden zijn, dat is hier goed te zien, moet ik toch ook eens naartoe.

Wat me echter wel opvalt is dat de horizon doorgaans in het midden staat, hierdoor krijgt de lucht vrij veel ruimte t.o.v. de voorgrond, zeker bij hele blauwe luchten vind ik dat wat minder prettig kijken, zoals bij # 1 en 5. De voorgrond (het onderwerp) krijgt hierdoor net te weinig aandacht en het geheel mist diepte door het ontbreken van een duidelijk startpunt/inleiding.

Bij # 2 en 4 bijvoorbeeld vind ik de verhoudingen al wat prettiger, omdat de berge meer de hoogte in gaan, hierdoor is de vlakverdeling beter en stoort me de centrale horizon minder.

Hoe heb je deze gemaakt, met meerdere shots of is het een crop uit 1 plaat?
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3849
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Tenerife 2016

Bericht door remoss »

Eens Arnold met je opmerking over de horizon. Achteraf kan ik daar weinig meer mee doen. Komt vooral omdat mijn lijf niet zo goed meewerkt met dit soort fotografie. Doordat het uitzicht vanaf de zijkant van de weg genomen wordt en ik niet los kan staan doe ik dat half hangend/zittend op een rotsmuurtje en maak de opnames zo goed en kwaad als dat gaat.
Het zijn meerdere opnames per pano en omdat ik tijdens de opnames beide handen moet gebruiken en op dat moment mijn torso niet kan ondersteunen kan ik ook niet ademen en ben dan blij dat de plaatjes erop staan en ben ik buiten adem. Ik hou daarbij natuurlijk verder nergens rekening mee zoals nodalpunt of wat dan ook. Het is echt richten, klik klik klik enz en het moet er maar op staan :)

Ik ga de volgende reis eens wat uitgebreider op stap met statief en dergelijke. Dan kan ik makkelijker en op mijn gemak betere keuzes maken en gemakkelijker fotograferen.

Het aantal foto's heb ik er per pano even bijgezet!
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

bartvictor
Berichten: 63
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 17:06

Re: Tenerife 2016

Bericht door bartvictor »

Bijzonder mooie platen, wist niet dat het landschap daar zo mooi is. Mogelijk in november naar Tenerife...

Groet,

Barry
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Tenerife 2016

Bericht door jhh »

Een "voordeel" van de horizon in het midden is dat geen verticale lijnen vervormen, hoewel je dat in een landschap als dit, zonder zichtbare boomstammen e.d. toch niet hebt.
In een foto met bebouwing krijg je daar wel meer mee te maken.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Tenerife 2016

Bericht door arnold_w »

Dat klopt, maar daar heb je dan weer Tilt/Shift lenzen voor, helaas nog niet van Fuji.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Tenerife 2016

Bericht door arnold_w »

remoss schreef:Eens Arnold met je opmerking over de horizon. Achteraf kan ik daar weinig meer mee doen. Komt vooral omdat mijn lijf niet zo goed meewerkt met dit soort fotografie. Doordat het uitzicht vanaf de zijkant van de weg genomen wordt en ik niet los kan staan doe ik dat half hangend/zittend op een rotsmuurtje en maak de opnames zo goed en kwaad als dat gaat.
Het zijn meerdere opnames per pano en omdat ik tijdens de opnames beide handen moet gebruiken en op dat moment mijn torso niet kan ondersteunen kan ik ook niet ademen en ben dan blij dat de plaatjes erop staan en ben ik buiten adem. Ik hou daarbij natuurlijk verder nergens rekening mee zoals nodalpunt of wat dan ook. Het is echt richten, klik klik klik enz en het moet er maar op staan :)

Ik ga de volgende reis eens wat uitgebreider op stap met statief en dergelijke. Dan kan ik makkelijker en op mijn gemak betere keuzes maken en gemakkelijker fotograferen.

Het aantal foto's heb ik er per pano even bijgezet!
Dat snap ik heel goed hoor en daar had ik bij mijn commentaar ook al rekening mee gehouden.
Pano's schieten is sowieso al lastig, zeker wanneer uit de hand. Als je niet uitkijkt gaat de horizon verlopen, zeker wanneer je met een grotere beeldhoek werkt.
Ik probeer altijd een 50mm eqv te gebruiken (dus 35mm bij Fuji) en dan verticale opnames te maken. Dan heb je wel meer shots nodig, maar pak je ook meer voorgrond mee en houd je meer bruikbaar beeld over om nog wat te kunnen croppen. De horizon houd ik bij pano's tijdens de opnamen ook zoveel mogelijk in het midden, om verloop te voorkomen, maar crop daarna meestal tot de gewenste verhoudingen.

Ik heb onlangs via Aliexpress een Gimbal head voor weinig aangeschaft, eigenlijk bedoeld voor de 100-400, maar werkt ook uitstekend voor panorama's.
De originele vind ik te prijzig, zeker omdat ik hem maar af en toe nodig heb, maar voor deze prijs kon ik 'm niet laten liggen.
https://nl.aliexpress.com/item/360-Degr ... .60.CRez4A


Misschien dat je met zoiets uit de voeten kunt?
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Fifty3
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 13 nov 2015, 10:18
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Tenerife 2016

Bericht door Fifty3 »

Fraai werk Remoss, daar wordt je blij van bij het aanschouwen.

gr Math
Camera: X-T1+VG-XT1 | X-T10+ MHG-XT10
Lenzen: 18-135mm | 60mm | 100-400mm 4.5-5.6
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3849
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Tenerife 2016

Bericht door remoss »

Dank mensen voor de commentaren!

Arnold, dat is wel een mooie ding die Gimbal bij Ali! Verticaal schieten is ook wel een goede tip, geeft meer ruimte om een goede uitsnede te maken, thanks!
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Plaats reactie

Terug naar “Landen en streken”