IJsland oktober 2016

Mooie plekken op de wereld
Gebruikersavatar

Skippy
fXf sponsor
Berichten: 221
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 21:54
Voornaam: Luc
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times
Contacteer:

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door Skippy »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

arnold_w schreef:Nog een leuke anekdote n.a.v. deze reis: Mijn broer is afgelopen week definitief overgestapt van Olympus naar Fuji, na het zien van de resultaten, kleuren, ruisprestaties etc.
Een andere deelnemer overweegt serieus zijn Canon 5D3 in te ruilen voor Fuji en nog een deelneemster twijfelt momenteel tussen de nieuwe Olympus of toch de overstap naar Fuji. Misschien moet ik Fuji NL eens gaan vragen onze reis te sponsoren :lol:
Is dat dan puur n.a.v. deze reis? Ik krijg het idee door deze foto's en je tekst dat door de harde wind op IJsland fotograferen op statief niet altijd mogelijk is. Heb je dan niet meer aan een camera met goede ingebouwde stabilisatie?
Sowieso vind ik het zichtbare kwaliteitsverschil op webformaat (en zelfs op groot formaat print) tussen Fuji en Olympus beelden bij lagere iso's niet giga groot. Voor het geoefende oog wel zichtbaar dat wel voor alle duidelijkheid. Maar ik heb het idee dat de kennis en kunde van de fotograaf bij de opname en nabewerking meer verschil kan maken.
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door arnold_w »

Met de kennis en kunde van mijn broer zit het wel goed, als er iemand thuis is in LR en PS is hij het wel, geeft ook cursussen, workshops etc.
http://www.ipose.nl/

Hij en een andere Oly gebruikers hebben zich tijdens de reis behoorlijk geërgerd aan de ruis, zelfs bij lage isowaarden en met name wanneer je de donkere delen gaat pushen. We hebben nagenoeg dezelfde foto's met elkaar vergeleken en de conclusie was simpel: de Fuji levert gewoon betere beelden af, de kleuren zijn beter, minder ruis en standaard is belichting, contrast en kleur bij Fuji al op niveau, daar waar de Oly bestanden vlak en futloos zijn en er veel meer gesleuteld moet worden om tot een goed resultaat te komen.

Dat de Oly ingebouwde OS heeft is inderdaad een groot pluspunt en daarnaast biedt deze camera nog wel een aantal andere gimmics die ik best graag op de Fuji zou willen zien, zoals live bulb bijvoorbeeld en misschien wel touchscreen. Ook het AF systeem is helemaal niet verkeerd, maar zelfs met al deze verschillen tussen de Oly en Fuji is hij er toch van overtuigd dat de Fuji het gewoon wint op beeldkwaliteit. Hij kwam (net als ik) hiervoor ook van Canon, hij de 5D2 en ik de 5D3. De stap naar m43 was voor mij te groot, daar is hij inmiddels ook achter. Heeft overigens niet alleen met ruisprestaties te maken, maar ook met DOF, de Fuji is een redelijk compromis tussen formaat, gewicht en beeldkwaliteit tov full frame, de Oly levert op beeldkwaliteit dan toch net iets teveel in. En met beeldkwaliteit bedoel ik dan vooral ruis, kleur, dynamisch bereik, DOF, 3D look etc. De Fuji beelden hebben (mits goed geprocessed) diepte, mede te danken aan de fantastische kwaliteit van de objectieven, de Oly bestanden vind ik nogal vlak en missen die 3D pop.

Ook de Canon 5D3 gebruiker was erg overtuigd over de beeldkwaliteit van het systeem, hoewel hij zich op de Photokina al had staan te vergapen aan de X-T2 en al plannen in die richting had, maar het duwtje in de rug kwam wel tijdens en na onze reis.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Skippy
fXf sponsor
Berichten: 221
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 21:54
Voornaam: Luc
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times
Contacteer:

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door Skippy »

Bedankt voor je uitgebreide toelichting Arnold. Ik bedoelde het positief hoor die opmerking over kennis en kunde van de fotograaf. Ik had namelijk al wat werk bekeken van je broer en zag dat het wel snor zit met kennis en kunde. Ik fotografeer voornamelijk met Olympus (na een Nikon verleden met D70s, D700 en Df) en een enkele keer met de Fuji X100. Neemt niet weg dat ik het Fuji X systeem o.a. hier serieus volg en wellicht nog een keer overstap of er bij neem.
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door Michele »

Olympus heeft net een persreisje achter de rug naar IJsland... Wellicht dat je broer even had moeten wachten op de Mk II??
https://www.dpreview.com/news/773453982 ... experience
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door arnold_w »

Die had hij al gezien, maar de verwachting dat de beeldkwaliteit significant toeneemt is klein. Ze gaan ten slotte ook van 16 naar 24mp en dat op een M43 sensor. Met een beetje geluk zijn de ruisprestaties door verbeterde technieken vergelijkbaar met de huidige generatie, maar veel beter zal het waarschijnlijk niet worden. Van de X-T2 wordt ook geclaimd dat de ruisprestaties beter zijn dan de X-T1, ik heb echter voorbeelden gezien die daar helemaal niet zo overtuigend in zijn. Nu vind ik dat voor de Fuji niet zo erg, omdat deze toch al goed presteerde, maar de Oly laat daar toch wel te wensen over.

Hij heeft mij, voor hij de beslissing nam over te stappen, een RAW bestand gestuurd van een vergelijkbare foto die ik met de Fuji heb gemaakt, beide bij iso200.
Ik vond het echt shocking om te zien hoeveel ruis er in zijn foto zat, terwijl de Fuji gewoon ruisloos was. Het detail van de Oly was wel iets hoger, maar werd als gevolg van ruisreductie al snel teniet gedaan. Op hogere isowaarden is de Oly ruis niet mooi, terwijl de Fuji ruis het meest lijkt op film grain en daardoor ook niet storende is. Wanneer je donkere delen 2 stops gaat pushen, ontstaat bij de Oly een raar raster en veel kleurruis, de Fuji heeft daar totaal geen last van. Ik herken dit fenomeen nog wel van mijn Canon 5D2, echt om te janken als je ziet wat dat met je foto's doet. Iso200 anderhalve stop pushen in de schadows en je foto ziet er niet meer uit, met de Fuji RAW's heb je gewoon veel meer speelruimte.

Hij heeft gisteren zijn eerste studio opdracht gedaan met de X-T1 en 56 1.2 APD, ben benieuwd hoe dat is gegaan en wat zijn bevindingen zijn t.o.v. zijn Olympus werk.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

TomB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 22:08
Voornaam: Tom
Been thanked: 1 time

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door TomB »

Dank voor deze uiteenzetting, het maakt duidelijk dat de goede ruisprestaties en dynamisch bereik van de Fuji-camera's geen overdreven zaken zijn. Bovendien beschrijft het goed hoe de crop-formaat sensor zich verhoudt tot de andere sensor-groottes.
Van de X-T2 wordt ook geclaimd dat de ruisprestaties beter zijn dan de X-T1, ik heb echter voorbeelden gezien die daar helemaal niet zo overtuigend in zijn.
Ik heb laatst daar ook iets over gelezen, omdat ik nog wel eens lange belichtingstijden doe voor astro. Als je deze volgende website bekijkt, dan lijkt de conclusie te zijn dat de x-pro2 sensor duidelijk meer last heeft van ruis dan de XT-1. We hebben het dan wel over minuten.
http://improvephotography.com/39895/lon ... ure-noise/
X-pro2 | MHG-XPRO2 | XF14/2,8 | XF18/2,0 | XF 23/2,0 | XF27/2,8 | XF35/1,4 | XF18-55/2,8-4 | XF55-200/3,5-4,8 | XF100-400/4,5-5,6
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door arnold_w »

Interessant stukje, vwb Canon vs Fuji komt me dat zeer bekend voor. Mijn eerste aurora wa's met de Canon 5D MKII, iso1600, 30sec, Samsung 14mm f/2.8. Resultaat 1 bak kleurruis. Zelfde settings met de X-T1 wel wat luminantie ruis, maar geen kleurruis.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Plaats reactie

Terug naar “Landen en streken”