IJsland oktober 2016

Mooie plekken op de wereld
Gebruikersavatar

Skippy
fXf sponsor
Berichten: 221
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 21:54
Voornaam: Luc
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times
Contacteer:

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door Skippy »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Prachtige locaties en composities maar ik mis bij - eigenlijk bij alle foto's - de nodige scherpte die het voor mij af zou maken.
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door GeorgeF »

Adembenemend Arnold.

Wat een mooie platen.

Als mijn oudste dochter dit ziet zegt ze de vakantie naar Denemarken gelijk af en gaat ze naar IJsland.

Mijn complimenten!!!!

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

TomB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 22:08
Voornaam: Tom
Been thanked: 1 time

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door TomB »

Dit is wel een heel mooie serie zeg, die kleurenpracht is toch wel uniek en heel gaaf vastgelegd. Zelfs zonder zon lukt het om er adembenemende foto's van te maken.
Nou ik mis aan scherpte niets, is het meeste met de 16-55/2,8 gemaakt? Had je ook de 100-400 mee?
X-pro2 | MHG-XPRO2 | XF14/2,8 | XF18/2,0 | XF 23/2,0 | XF27/2,8 | XF35/1,4 | XF18-55/2,8-4 | XF55-200/3,5-4,8 | XF100-400/4,5-5,6
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door arnold_w »

Dank jullie wel voor de reacties. Om even te reageren op de opmerking van Skippy, ik ben altijd aan het klooien met de juiste scherpte voor web weergave. Vind het zelf nu wel prima zo eigenlijk. Zal denk ik ook verschillen van scherm tot scherm. Als je bijvoorbeeld met een 4K scherm kijkt naar een foto van 2048px dan denk ik dat het er minder fraai uit ziet als op een full-hd scherm.

@ TomB: Ik ben zelf meer weg van IJsland platen bij bewolkt en regenachtig weer, de kleuren worden juist veel intenser dan bij zonlicht, waarbij alles veel fletser wordt.
Buiten dat mist het ook aan sfeer, de afgelopen jaren met regelmaat veel blauwe luchten gezien, heerlijk om van te genieten in je T-shirt, maar fotografisch een stuk minder interessant.

De meeste foto's zijn gemaakt met de 16-55, maar ook de nodige met de 10-24 en 100-400. Daarnaast ook wat platen geschoten met de Samyang 8mm, heerlijk lensje is dat ook.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Skippy
fXf sponsor
Berichten: 221
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 21:54
Voornaam: Luc
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times
Contacteer:

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door Skippy »

Arnold, ik kijk op een 24inch Eizo met 1920/1080 resolutie. Wellicht ben ik te kritisch maar bijvoorbeeld bij foto 12 zie ik duidelijk het ontbreken van scherpte in de basis, dus niet iets wat met naverscherping te maken heeft. Neemt niet weg dat ik het een hele fraaie serie vind maar opvallend dat ik als enige commentaar op de scherpte geef :?

Overigens wakker je met dit soort series ook bij mij de wens aan om eens een keer mee te gaan naar IJsland!
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door arnold_w »

Ik beperk en verklein mijn foto's op mijn 13" 1080p HP laptop, omdat ik dan onderweg ook veel kan doen. Dat scherm is heel erg fijn en de foto's zien er bij mij altijd haarscherp uit, ook op 100%. Laatst de verkleinde 2048px versies op de 1080P Lacie monitor op m'n werk zitten bekijken en zag er een stuk minder fraai uit, idd ook niet de scherpte die ik op mijn laptop wel zie. Pas wanneer de de full res op dat scherm bekeek was de scherpte wel goed. Verdomd lastig dus om dat voor alle verschillende schermen toch goed te krijgen.

Bij foto 12 heb je wel gelijk, daar zit een beetje bewegingsonscherpte in, het stormde daar nogal en een statief was zelfs geen optie.
In deze gevallen (en bij meerdere tijdens mijn IJslandreizen) mios ik toch wel OIS op de 16-55. Ik heb echt met regelmaat op f/5.6 bij iso800 moeten fotograferen toen het hard waaide en er weinig licht was door de dikke bewolking. Dan nog zal ik vaak op het randje, ca 1/50sec.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door arnold_w »

Op naar de volgende dag. Deze dag stond in het teken van ijsblokjes, gletsjers en gletsjermeren. Op deze dag ook nog een mooie wandeling naar de Svartifoss in het Skaftafell National Park gemaakt. De herfst was daar zeer uitbundig. Als toetje werden we op de terugweg naar het hotel getrakteerd op een kleine lichtshow boven het Jokulsarlon (ijsbergenmeer). De Aurora was niet heel krachtig en maar van korte duur. Helaas was dat ook het enige noorderlicht dat we die week hebben mogen aanschouwen.

Dag 3

- 22 -
Afbeelding

- 23 -
Afbeelding

- 24 -
Afbeelding

- 25 -
Afbeelding

- 26 -
Afbeelding

- 27 -
Afbeelding

- 28 -
Afbeelding

- 29 -
Afbeelding

- 30 -
Afbeelding

- 31 -
Afbeelding

- 32 -
Afbeelding
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Harlin
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 23:53
Voornaam: Harry
Has thanked: 29 times
Been thanked: 5 times

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door Harlin »

De avond is nog vers, er kan nog wel een serie achteraan. ;)
Gebruikersavatar

Skippy
fXf sponsor
Berichten: 221
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 21:54
Voornaam: Luc
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times
Contacteer:

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door Skippy »

arnold_w schreef:Ik beperk en verklein mijn foto's op mijn 13" 1080p HP laptop, omdat ik dan onderweg ook veel kan doen. Dat scherm is heel erg fijn en de foto's zien er bij mij altijd haarscherp uit, ook op 100%. Laatst de verkleinde 2048px versies op de 1080P Lacie monitor op m'n werk zitten bekijken en zag er een stuk minder fraai uit, idd ook niet de scherpte die ik op mijn laptop wel zie. Pas wanneer de de full res op dat scherm bekeek was de scherpte wel goed. Verdomd lastig dus om dat voor alle verschillende schermen toch goed te krijgen.
OK, bedankt voor je toelichting dat verklaart wel het een en ander. Ik denk dat op klein formaat scherm bewerken toch wel een handicap is als het dan op grotere schermen minder fraai is.
arnold_w schreef:Bij foto 12 heb je wel gelijk, daar zit een beetje bewegingsonscherpte in, het stormde daar nogal en een statief was zelfs geen optie.
In deze gevallen (en bij meerdere tijdens mijn IJslandreizen) mios ik toch wel OIS op de 16-55. Ik heb echt met regelmaat op f/5.6 bij iso800 moeten fotograferen toen het hard waaide en er weinig licht was door de dikke bewolking. Dan nog zal ik vaak op het randje, ca 1/50sec.
Ik fotografeer voornamelijk met Olympus en daar is de ingebouwde stabilisatie echt een zegening. Ik heb ook een Nikon Df gehad, absurd goed in de hoge iso's maar die moest ik ook regelmatig benutten met objectieven zonder VR.
Gebruikersavatar

Skippy
fXf sponsor
Berichten: 221
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 21:54
Voornaam: Luc
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times
Contacteer:

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door Skippy »

Prachtige beelden met voor mij foto 23 als absolute uitschieter!
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door arnold_w »

De vierde dag was wat minder productief doordat het weer behoorlijk slecht was, harde wind, horizontale regen waardoor je alleen maar met de wind in de rug kon fotograferen, wanneer je je omdraaide was je lens drijfnat en stond je tussen elke foto weer 5 minuten te poetsen. Deze dag was het dus fotograferen met hindernissen, maar we laten ons niet kisten en gaan ook met dit weer gewoon op pad. De ochtend hebben we in het hotel benut om fotobesprekingen en wat tekst en uitleg over bewerkingen in LR/PS te doen, waarna we rond 12:00 op pad zijn gegaan.

- 33 -
Afbeelding

- 34 -
Afbeelding

- 35 -
Afbeelding

- 36 -
Afbeelding
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Plaats reactie

Terug naar “Landen en streken”