IJsland oktober 2016

Mooie plekken op de wereld
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door arnold_w »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

De vierde dag was wat minder productief doordat het weer behoorlijk slecht was, harde wind, horizontale regen waardoor je alleen maar met de wind in de rug kon fotograferen, wanneer je je omdraaide was je lens drijfnat en stond je tussen elke foto weer 5 minuten te poetsen. Deze dag was het dus fotograferen met hindernissen, maar we laten ons niet kisten en gaan ook met dit weer gewoon op pad. De ochtend hebben we in het hotel benut om fotobesprekingen en wat tekst en uitleg over bewerkingen in LR/PS te doen, waarna we rond 12:00 op pad zijn gegaan.

- 33 -
Afbeelding

- 34 -
Afbeelding

- 35 -
Afbeelding

- 36 -
Afbeelding
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Harlin
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 23:53
Voornaam: Harry
Has thanked: 29 times
Been thanked: 5 times

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door Harlin »

De jeuk wordt al erger, ......
De mooiste vakantie in Noorwegen was er 1 met het allerslechtste weer wat er was.
Nooit eerder van dat slechte weer op vakantie gehad, was wel de mooiste vanwege het extreme.
Blauwe luchten heb ik ook niets mee, op de foto dan.
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door arnold_w »

Je hebt wel gelijk hoor Harry, in dit soort landen doet een beetje ruig en nat weer juist veel met de sfeer in de foto's. Ik heb al genoeg platen van IJsland met blauwe luchten, heerlijk als je daar in je T-shirt kunt rondlopen, maar bij thuiskomst ben ik niet altijd even tevreden over de foto's. Dit land vraagt om dramatiek, donkere wolken en natgeregende vegetatie waardoor de kleuren nog dieper worden.

Zo was het ook op de 5e dag van onze reis. Wederom een druilerige dag, veel wind en harde regen. Dus ook deze dag weer fotograferen met hindernissen, natte frontlens en dito kleding. Maar ook hier weer meer dan tevreden over het resultaat. Overigens goed de weather sealing uit kunnen testen, camera was regelmatig drijfnat, maar gaf geen krimp. Was vergeten te vermelden bij dag 3 dat bij het fotograferen van de ijsblokken op het strand ik verrast werd door een golf die mijn camera geheel onderdompelde. Had het statief laag staan, de branding was een meter of 10 van me verwijderd en op het eerste oog niets aan de hand. Liep een beetje om de ijsblok heen en opeens een enorme golf die zo over de camera heen ging, helemaal kopje onder, ik stond zelf op dat moment tot aan de knieën in het water. Schrok me helemaal de tandjes natuurlijk en gritste mijn statief met X-T1 en 16-55 uit de golven en rende naar het strand. Snel een doek gepakt en de boel droog gemaakt. Niets aan de hand, alles bleef gewoon werken, ook de dagen erna.

Tot zover de uitgebreide WR test, nu de plaatjes van dag 5:

- 37 -
Afbeelding

- 38 -
Afbeelding

- 39 -
Afbeelding

- 40 -
Afbeelding

- 41 -
Afbeelding

- 42 -
Afbeelding

- 43 -
Afbeelding

- 44 -
Afbeelding

- 45 -
Afbeelding
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen

MajorB
Ex-fXf
Berichten: 410
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 10:25
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 18 times
Been thanked: 28 times
Gender:

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door MajorB »

Ook deze serie is weer genieten
.
Gebruikersavatar

TomB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 22:08
Voornaam: Tom
Been thanked: 1 time

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door TomB »

Lekker hoor.
38 heeft wel veel diepte.
Bij 43 zie je de wind blazen over het water, erg indrukwekkend.
40 vind ik erg mooi, het lijkt dat er net een wat dunner wolkendek hing, waardoor de voorgrond meer licht krijgt dan achtergrond. Misschien zou ik hem wel meer hebben bijgesneden en geroteerd, dat boompje staat er net niet helemaal op.
X-pro2 | MHG-XPRO2 | XF14/2,8 | XF18/2,0 | XF 23/2,0 | XF27/2,8 | XF35/1,4 | XF18-55/2,8-4 | XF55-200/3,5-4,8 | XF100-400/4,5-5,6
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door arnold_w »

De laatste dag van onze reis was echt genieten, prachtig weer voor de afwisseling. Na twee dagen storm en regen een heerlijk afsluiter van deze fotoreis.
Over een afstand van 450km tussen Hofn en Kefkavik de nodige fotostops gemaakt, waarvan onderstaand het resultaat.

Dag 6.

- 46 - (vroeg opgestaan, ontbijtje mee van het hotel en bij zonsopkomst genieten aan het Jokulsarlon)
Afbeelding

- 47 - (Een van de mooiste plaggehutten kerkjes op IJsland in het dorpje Hof)
Afbeelding

- 48 - (Kleine gletsjer, uitloper van de Vatnajokull ter hoogte van Sandfell)
Afbeelding

- 49 - (een van de weinige bomen op IJsland, bij Sandfell)
Afbeelding

- 50 - (Skaftafell National Park)
Afbeelding

- 51 - (Svinafellsjokull)
Afbeelding

- 52 - (Svinafellsjokull)
Afbeelding

- 53 - (Lómagnúpur)
Afbeelding

- 54 - (de zwarte stranden bij Vik met de bekende rotspartij Reynisdrangar in de verte)
Afbeelding

- 55 - (lekker onstuimig weer bij Vik levert altijd weer fijne paatjes op aan zee)
Afbeelding

- 56 - (Skogafoss)
Afbeelding

- 57 - Vanaf Skogafoss in een ruk doorgereden om net voor het donker werd het geothermische gebied van Gunnuhver te fotograferen)
Afbeelding

- 58 - (Gunnuhver)
Afbeelding


Helaas was dat de laatste dag van onze fantastische reis met een onwijs gezellige en enthousiaste groep.
Bedankt voor het kijken en reageren.

We zijn alweer met de voorbereidingen voor een "IJsland puur" reis bezig, waarbij we vooral de binnenlanden zullen gaan ontdekken, deze reis zal eind juni 2017 plaatsvinden. En voor oktober 2017 hebben we het noorden (rondom Myvatn) op het programma staan, waarbij het noorderlicht weer centraal zal staan.
Voor wie geïnteresseerd is:
https://www.facebook.com/events/1297723316923339/
https://www.facebook.com/events/1048999005198981/


Nog een leuke anekdote n.a.v. deze reis: Mijn broer is afgelopen week definitief overgestapt van Olympus naar Fuji, na het zien van de resultaten, kleuren, ruisprestaties etc.
Een andere deelnemer overweegt serieus zijn Canon 5D3 in te ruilen voor Fuji en nog een deelneemster twijfelt momenteel tussen de nieuwe Olympus of toch de overstap naar Fuji. Misschien moet ik Fuji NL eens gaan vragen onze reis te sponsoren :lol:
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3847
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door remoss »

Weer een erg fraaie aanvulling Arnold :duimop: Nr 46 is prachtig en die waterval op 56, groots!
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door jhh »

De dramatiek door de contrasten in 39, 48 en 53 zijn prachtig!
Gebruikersavatar

Harlin
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 23:53
Voornaam: Harry
Has thanked: 29 times
Been thanked: 5 times

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door Harlin »

arnold_w schreef: Misschien moet ik Fuji NL eens gaan vragen onze reis te sponsoren :lol:
Dan kunnen Har & Lin ook wel mee denk ik.
Wij hebben er ook al een paar "gek" gekregen om een Fuji te nemen, wat in enkele gevallen ook is gebeurd. :)

Zal het Lin melden dat de serie nu compleet is, wordt weer smullen voor haar.
Ik ga nu even "uitbuiken" van de beelden.
Heb de link van deze topic ook naar een paar anderen gestuurd die ook gek op IJsland zijn.

Nog even en je struikelt daar over de vakantiegangers, fotografen en vliegvissers.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 24 aug 2016, 11:08
Voornaam: Jos
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door Jos »

Heel fraai weer! Voor mij is uit de laatst serie nr. 51 favoriet, maar ook 53 spat van mijn scherm af. Door je serie gaat IJsland met stip omhoog op de foto-bucket-list: dat wordt sparen ;)
Fotowerk? Klik hier of daar ;<)
Gebruikersavatar

Skippy
fXf sponsor
Berichten: 221
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 21:54
Voornaam: Luc
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times
Contacteer:

Re: IJsland oktober 2016

Bericht door Skippy »

arnold_w schreef:Nog een leuke anekdote n.a.v. deze reis: Mijn broer is afgelopen week definitief overgestapt van Olympus naar Fuji, na het zien van de resultaten, kleuren, ruisprestaties etc.
Een andere deelnemer overweegt serieus zijn Canon 5D3 in te ruilen voor Fuji en nog een deelneemster twijfelt momenteel tussen de nieuwe Olympus of toch de overstap naar Fuji. Misschien moet ik Fuji NL eens gaan vragen onze reis te sponsoren :lol:
Is dat dan puur n.a.v. deze reis? Ik krijg het idee door deze foto's en je tekst dat door de harde wind op IJsland fotograferen op statief niet altijd mogelijk is. Heb je dan niet meer aan een camera met goede ingebouwde stabilisatie?
Sowieso vind ik het zichtbare kwaliteitsverschil op webformaat (en zelfs op groot formaat print) tussen Fuji en Olympus beelden bij lagere iso's niet giga groot. Voor het geoefende oog wel zichtbaar dat wel voor alle duidelijkheid. Maar ik heb het idee dat de kennis en kunde van de fotograaf bij de opname en nabewerking meer verschil kan maken.
Plaats reactie

Terug naar “Landen en streken”