X-T1 en WiFi

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Adri
Berichten: 5
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 20:46

X-T1 en WiFi

Bericht door Adri »

Een vraag over de wifi-verbinding tussen mijn X-T1 en mijn Samsung Galaxy A5.
Ik heb de Camera Remote app van Fujifilm op de smartphone geïnstalleerd.
Alle functies werkten prima totdat mijn X-T1 twee maanden geleden moest worden gerepareerd (er is een geheel nieuwe bovenzijde gemonteerd).
Héél soms kan ik nog wel verbinding krijgen maar meestal lukt het niet; hoogst irritant! :evil:
Ik klik op 'Connect' op mijn app; na enige tijd verschijnt het venster met de 4 mogelijkheden: Remote Control, Recieve, Browse Camera en Geotagging. Één seconde later springt hij weer terug naar het Connect-venster.
En dat herhaalt zich telkens weer!
Links onder in beeld zie ik een camera-icoontje met een vraagteken.
Op mijn camera klik ik op de wifi knop (fn 2 knop): zo moeilijk kan het niet zijn.
In mijn camera-scherm zie ik dan o.a.: Fujifilm-X-T1-000D.
Kan dit dit nummer de verbinding beïnvloeden of heeft dit er niets mee te maken?
Ik heb de app al een keer verwijderd en weer opnieuw geïnstalleerd.
Op de camera heb ik de draadloze instellingen al een keer gereset.
Wie weet een oplossing?
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3068
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: X-T1 en WiFi

Bericht door Patrick »

Het nummer zegt niets. Dat is bedoeld zodat je weet dat je met het correcte apparaat een verbinding opbouwt.

Ik kan je verder niet helpen; iPad en iPhone gebruiker.

Wat je trouwens wel kan doen. Er zijn diverse apps, niet allemaal met dezelfde mogelijkheden, maar als het je gaat om foto's te downloaden, dan kan het prima voldoen. Wellicht werkt een andere wel soepel...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: X-T1 en WiFi

Bericht door Illuminatus »

Op zich lijkt het me dat het goed zou moeten werken. Immers het heeft al eerder zo gewerkt.
Ik start altijd eerst de app. Daarna op de app “Connect”, dan zie je “Searching”
Dan zet ik de camera aan vanuit de “Uit” stand.
Druk op het Wifi-knopje en wachten (Waiting op de app) op de verbinding.
Dan verschijnt het scherm met de 4 tegeltjes.
Onderin zie je welke camera met welke smartphone verbinding heeft.
Zodra je nu de camera helemaal uitzet, kom je weer in het “Connect”scherm.
Bij de camera staat nu een “?” omdat er geen verbinding meer is.
Tot zover alles goed, zou het zo moeten werken.
Als je echter zonder de camera daadwerkelijk uit te schakelen, c.q. Wifi-verbinding te verbreken terug valt in het “Connect”scherm, kan er sprake zijn van een slecht Wifi signaal.
Je kunt dit testen met de app Wifi Analyzer op de smartphone, verkrijgbaar in de App store.
Start de analyzer (niet ook de Remote Control app) en ga naar de Accespoint lijst.
Druk op de camera op het Wifi knopje. Na enige tijd verschijnt de FUJIFILM-X-T1-xxxx in de lijst. Schakel dan over naar de signaalmeter en kies het FUJIFILM accesspoint.
De signaalmeter moet nu goed uitslaan. Naarmate je de camera en telefoon verder van elkaar verwijdert, wordt het signaal minder.
Bij mij slaat de meter voluit als camera en telefoon naast elkaar liggen. Is het veel minder dan valt er wat aan te merken op de signaal kwaliteit.
Als het signaal na korte tijd al wegvalt, is er ook iets niet goed.
Let op, er zit wel enige vertraging in de analyzer.
Als het te lang duurt valt ook de verbinding weg omdat de camera de Wifi uitschakelt, omdat er geen verbinding met de Remote Control wordt gemaakt.
Succes.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

Skippy
fXf sponsor
Berichten: 221
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 21:54
Voornaam: Luc
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times
Contacteer:

Re: X-T1 en WiFi

Bericht door Skippy »

Als het voor de reparatie wel goed werkte is het toch logisch dat de oorzaak daar gezocht moet worden? Ik kan me voorstellen dat bij de reparatie een aansluiting niet goed verbonden is waardoor het WiFi signaal zwak of niet werkt.
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 960
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 389 times
Been thanked: 111 times

Re: X-T1 en WiFi

Bericht door MacFuji »

Ik denk zelf dat het een combinatie van 2 is.

Wifi in je XT geeft signaal, dus het zal vast goed zijn, en je telefoon ook wel.
Maar mogelijk is er wat met met het signaal vanuit de camera wat veranderd, dus b.v. het adres / sterkte mogelijk een nieuwe module etc.

Wat ik zou proberen is ( nu heb ik een iPhone en geen Samsung dus weet niet wat allemaal mogelijk is!) wifi van de X-T1 in je telefoon helemaal verwijderen.
Daarna telefoon opnieuw opstarten.

Opnieuw de wifi van de X-T1 aanzetten en maak verbinding met je telefoon. Start dan pas de app op en klik een van de icoontjes aan. Bevestig de verbinding
in de X-T1.

Proberen kan geen kwaad lijkt mij, 2min werk
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3847
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: X-T1 en WiFi

Bericht door remoss »

Wat ikzelf wel heb ervaren met de remote app is dat op het moment ik thuis de verbinding opzet, eerst de wifi verbinding die ik op dat moment met de router heb verbroken wordt (de telefoon wil immers een verbinding opzetten met de camera via de app dus die verbreekt de wifi verbinding die er dan is), de telefoon merkt dat de wifi verbinding verbroken wordt en begint subiet met het inschakelen van mijn 4G data verbinding. De remote app vind dat best maar meldt meteen dat ie geen Wifi verbinding kan maken met de camera.

Remedie: de 4G data verbinding van de provider uitzetten. Hierdoor wordt deze verbinding niet meer opgezet en wordt de wifi verbinding juist wel zonder problemen opgezet.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Ruud van der Lubben
Berichten: 6
Lid geworden op: za 30 aug 2014, 18:19
Voornaam: Ruud
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: X-T1 en WiFi

Bericht door Ruud van der Lubben »

Op de Samsung heb je onder de wifi instellingen de zgn slimme netwerk wissel die zorgt er voor dat de telefoon altijd het sterkste signaal zoekt.
Daardoor verlies je iedere keer de verbinding met de camera op het moment dat er een ander ( sterker ) signaal gevonden wordt.
Deze even uitvinken en het zal beter gaan.
Succes kun je afmeten aan de kritiek die je krijgt.
2x X-T1 + 4.0/10-24mm 1.4/23mm 1.2/56mm en de 55-200mm
Gebruikersavatar

marcel blom
Berichten: 108
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:35
Locatie: Spijkenisse

Re: X-T1 en WiFi

Bericht door marcel blom »

Het rare bij mij is dat soms de wifi verbinding probleemloos in 1 keer tot stand komt , maar meestal na 2 of 3 keer pas lukt . Toch doe ik het op de juiste manier. Of nou wifi uit de omgeving de boosdoener is zou ik niet weten. Hou wel altijd de telefoon zo dicht mogelijk bij de camera. Ook de App opnieuw installeren maakt geen verschil. Als de verbinding er is zijn er verder geen problemen Gelukkig!
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”