X-T1 : wat zijn jouw favoriete instellingen ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Muug
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 09 mar 2016, 16:40
Voornaam: Muug
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

X-T1 : wat zijn jouw favoriete instellingen ?

Bericht door Muug »

We kunnen veel met onze X-T1. Erg veel. Gelukkig zijn er de C's waarmee we een aantal parameters per set kunnen vastleggen. Een C1 voor standaardfotografie, een C2 voor zwart-wit met grove korrel, een C3 voor aktiefotografie misschien, etc ....

Wat zijn jullie favoriete settings?

Momenteel heb ik enkel C1 (standaardkleurenfotografie) en C2 (zwartwit met veel contrast en grove korrel) in gebruik, maar misschien kan ik via jullie nog andere C-tjes nuttig invullen.
(nu heb ik mijn camera niet bij me, maar ik zal vanavond mijn settings online zetten).

Dus, hou je niet in en deel ons je C's ! :-bd Liefst met een woordje uitleg erbij. 8-)

Paul
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: X-T1 : wat zijn jouw favoriete instellingen ?

Bericht door arnold_w »

Dit is vragen om een waslijst aan settings die per gebruiker verschillend zijn. Wat voor de 1 werkt, doet het voor de ander niet.
De vraag is denk ik, waar heb je zelf behoefte aan? Zaken die je zelf vaak gebruikt zet je onder een C-menu. Gebruik je nooit Velvia, dan heeft het weinig zin deze onder een C-tje onder te brengen, ook al zou 80% van het forum Velvia gebruiken.

Maar goed, ik heb staan:
onder C1: Provia, HL-1, SH 0, Sharp 0, Kleur 0, Noise -1, auto iso 200-800
onder C2: CC, HL -1, SH +1, Sharp +1, Kleur +1, Noise -2, auto iso 200-1600
onder C3: ZW/red, HL -1, SH +2, Sharp +1, Noise -2, auto iso 200-6400

Verder eigenlijk niet zo boeiend voor mij, omdat ik voor 90% toch in RAW werk en deze settings alleen leuk zijn voor de preview, of als ik eventueel toch iets met de jpegs wil doen.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

RiggoleM
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 23 mei 2016, 12:27

Re: X-T1 : wat zijn jouw favoriete instellingen ?

Bericht door RiggoleM »

Hierzie de Muug, bekend volk op FujiX forum :-)

Ik schiet voorlopig enkel nog in RAW maar ik volg dit draadje op de voet en er mij ook eens in verdiepen (Fuji Jpeg modus).
Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF18-55 - XF55-200 - Samyang 12mm f/2.0- XF23 f/1.4 - XF35 f/1.4 - Nissin i40
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: X-T1 : wat zijn jouw favoriete instellingen ?

Bericht door André »

Ik gebruik die opties niet. Ik pas de instellingen aan naar geland de omstandigheden en heb er geen vaste recepten voor.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
Muug
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 09 mar 2016, 16:40
Voornaam: Muug
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: X-T1 : wat zijn jouw favoriete instellingen ?

Bericht door Muug »

Wel, als deze topic geen succes zal blijken, dan was het toch een verdienstelijke poging... :wtf:
en ik heb natuurlijk behoefte aan settings die voor mij werken, tuurlijk. En ik zal zelf natuurlijk experimenteren en oefenen. Welzeker.
Maar het delen van ervaringen - zoals vroeger in bvb fotografieverenigingen gebeurde - is altijd al interessant en boeiend en leerrijk en verhelderend (etc etc) geweest.
Elkeen kan er dan nadien uitpikken wat hij wilt.
Tuurlijk, wie enkel in RAW schiet heeft er niks aan wellicht, maar ik heb deze winter speciaal voor Fujifilm gekozen net omdat hun jpegs zo verdomd goed zijn, en hoe beter mijn jpgs zijn in de doos, hoe minder tijd ik thuis in de RAWs moet insteken en dan heb ik lekker meer tijd voor andere dingen. :D
Gebruikersavatar

Topic Starter
Muug
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 09 mar 2016, 16:40
Voornaam: Muug
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: X-T1 : wat zijn jouw favoriete instellingen ?

Bericht door Muug »

Mijn C-settings dus:
C1= single AF, DR auto, WB auto, NR 0, Provia, HTone -1, STone -1, Color 0, Sharp 0
C2 = Single AF, DR auto, WB auto, NR -2, Black R, HTone +1, STone -1, Color 0, Sharp +1 (nog maar weinig gebruikt)
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”