converter

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Toni Vega
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 22:05
Voornaam: Toni

converter

Bericht door Toni Vega »

Hoi allemaal,
ik heb even een vraag, ik wil mijn leica M lensen op de xt 1 gaan gebruiken, nu zie ik op Ebay een aantal converters voorbij komen van verschillende prijs klasse.
Maakt het nog uit welke converter je neemt kwa prijs, zit er veel verschil van converter per prijs klasse? scherpstellen moet je toch met de hand, of zitten er toch nog verschillen in de dure uitvoering ten opzichte van de goedkope uitvoering.

Hoor graag jullie mening.
Gebruikersavatar

FujiGlitch
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 mar 2016, 13:44
Voornaam: D.

Re: converter

Bericht door FujiGlitch »

Naar mijn weten is er geen verschil in adapter, niet dat er bij een duurdere adapter opeens contact punten ingebouwd zijn om exif info door te geven.
Voor een goed en zacht geprijsde adapter kies ik altijd een K&FConcept adapter via ebay voor mijn MF lenzen.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: converter

Bericht door arnold_w »

Voor de Leica objectieven is er wel degelijk een verschil, de originele Fuji <> Leica M adapter heeft nml wel contacten, waardoor zaken als diafragma en automatische lens herkenning (auto omschakeling van de camera naar "shoot without lens") geregeld zijn. Daarnaast heeft de Fuji adapter een fuction button waarmee heel snel het menu voor het instellen van het juiste brandpunt ingesteld kan worden, anders dan zelf door het menu wandelen naar de juiste functie. En verder is de bouwkwaliteit van een iets andere orde dan de goedkope varianten die je veelal op eBay vindt.

Maar aan die extra opties hangt een prijskaartje van ca € 150,=.
Voor een paar tientjes koop je een andere adapter die optisch gelijk is aan de duurdere Fuji, omdat er geen glaselementen in zitten.
Waar je wel op moet letten is speling, veel goedkopere modellen willen nog wel eens wat wiebelen en dat komt de beeldkwaliteit niet ten goede, omdat het objectief dan niet kaarsrecht staat t.o.v. de sensor.

Merken als Metabones en Kipon zijn de betere alternatieven voor de orginele Fuji.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen

JohnMoeleker
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:30
Locatie: Den Haag

converter

Bericht door JohnMoeleker »

Leica M lenzen hebben geen elektronische gegevensoverdracht maar optische (witte en zwarte vlakjes op de vatting om de brandpuntsafstand over te brengen op digitale body's) en mechanische voor overbrenging van afstand instelling op het objectief naar de meetzoeker
Oudere objectieven hebben ook de optische info niet
Nikon D810, Sony RX1R II
Gebruikersavatar

FujiGlitch
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 mar 2016, 13:44
Voornaam: D.

Re: converter

Bericht door FujiGlitch »

Weer wat bij geleerd. :-bd
Gebruikersavatar

Topic Starter
Toni Vega
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 22:05
Voornaam: Toni

Re: converter

Bericht door Toni Vega »

Dank heren voor de goede info,
Ik ga even bedenken wat ik ga doen en of het überhaupt de moeite is om de leica lensen te gaan gebruiken op de xt 1.
Heeft iemand toevallig voorbeelden van het gebruik van m lensen op de fuji??

Groet
Toni
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”