Ervaringen met Samyang 10 of 12 mm?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
WLigtvoet
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 22:16
Voornaam: Willem

Ervaringen met Samyang 10 of 12 mm?

Bericht door WLigtvoet »

Heeft iemand ervaring met de 10 of 12 mm van Samyang op zijn Fuji? Reviews zijn overwegend zeer positief en ik vind de Fuji's erg aan de prijs.
Thanx!
Gebruikersavatar

Pim
Berichten: 506
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 21:20
Has thanked: 22 times
Been thanked: 43 times

Re: Ervaringen met Samyang 10 of 12 mm?

Bericht door Pim »

Gewoon doen als je denkt dit objectief te kunnen gebruiken. Jaren geleden met Olympus een fish-eye gehad,Klasse.
De straat terug aan de straatfotografie.
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: Ervaringen met Samyang 10 of 12 mm?

Bericht door johant »

Ik heb de (non-fisheye) Samyang 12mm. Tot nu toe heb ik nog niet zoveel met het objectief gedaan, maar ik ben er wel erg tevreden mee. Het ontbreken van AF is naar mijn mening totaal geen issue bij deze brandpuntsafstand.
Gebruikersavatar

Topic Starter
WLigtvoet
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 22:16
Voornaam: Willem

Re: Ervaringen met Samyang 10 of 12 mm?

Bericht door WLigtvoet »

Klinkt als een advies allemaal! Dank.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Ervaringen met Samyang 10 of 12 mm?

Bericht door arnold_w »

Ik heb de 12mm gehad, mooi objectief.
Met name gekocht voor aurora fotografie, omdat je dan anderhalve stop extra hebt t.o.v de 10-24.

Oa deze foto's mee gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik de kwaliteit van de 10-24 net wat beter vond en heb 'm daarna ingeruild voor de 8mm 2.8 fish-eye.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: Ervaringen met Samyang 10 of 12 mm?

Bericht door johant »

Ik heb de Samyang 12mm f/2 gisteren gebruikt, op de X-T1. Het is een haarscherp objectief, en scherpstellen is een eitje met de X-T1.
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Ervaringen met Samyang 10 of 12 mm?

Bericht door jhh »

De Samyang 12mm F2.0 is een geweldige lens en toch heb ik 'm weggedaan.
Vooral voor straatfotografie gebruikt, maar dan kregen de mensen wat grote voeten.
Daarvoor in de plaats is de XF 16mm F1.4 WR gekomen, die me ondanks het grotere formaat beter bevalt.
Ook vind ik het fijn om Fuji lenzen te gebruiken met dezelfde bedieningseigenschappen, maar zeker niets negatiefs over de Samyang 12mm F2.0
Gebruikersavatar

Luna
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 27 jul 2016, 21:27
Voornaam: Luna
Locatie: De Aarde. Meestal.

Re: Ervaringen met Samyang 10 of 12 mm?

Bericht door Luna »

Hoi luitjes, had graag wat hulp gehad.

Ik heb net m'n eerste totaal manuele lens binnen en zit toch met een peer vraagjes. Hier koemen ze:

- klopt het dat ik foto nemen zonder lens moet aanzetten met een dergelijk lens of andes geen foto kan nemen?
- Is er een mogelijkheid om de standaard focus assist te krijgen, het gezoomde scherm dus?
Mijn ogen zijn niet zo goed dat ik bij een 8mm kan zien of alles in focus is. Nu, met een 8mm veronderstel ik dat ik voor de meeste onderwerpen gewoon op oneindig kan scherpstellen. Maar ik heb een 50 en 64mm op het oog en vermoed dat scherpstellen zonder vergroting mij toch wel wat probelem zal opleveren. Enig advies of enige instelling in de camera die dit toch mogelijk maakt?
- Bij adapter settings kan ik ook de brandpuntsafstand van de lens instellen maar ik kan echter de distortion enz... instellingen niet veranderen. Is dit normaal?

Alvast bedankt voor het lezen! :)
Fuji & Fujinon & Samyang & Wotancraft & Hold Fast Gear & Nissin & Sirui & GorillaPod
X-PRO2 & X-T2
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”