Tair 11A

Gebruikersavatar

Topic Starter
Olliepippie
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 08:31
Locatie: Waalre

Re: Tair 11A (nieuwe foto's)

Bericht door Olliepippie »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Vanochtend weer even met de Tair de tuin in gedoken. Wat een toverlantaarn is dat zeg, verslavend!

4.

[img]https://c8.staticflickr.com/9/8357/2928 ... c3da_o.jpg[/img]20160828 Theetuin-12 by Michel van Rhee, on Flickr

5.

[img]https://c1.staticflickr.com/9/8223/2924 ... a24f_o.jpg[/img]20160828 Theetuin-17 by Michel van Rhee, on Flickr

6.

[img]https://c4.staticflickr.com/9/8031/2866 ... 8fb6_o.jpg[/img]20160828 Theetuin-11 by Michel van Rhee, on Flickr
Groet,

Michel.
Gebruikersavatar

Red Falcon
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 19 aug 2016, 08:18
Voornaam: Luc
Been thanked: 1 time

Re: Tair 11A

Bericht door Red Falcon »

Een vraagske Michel,
Ik heb pas twee adapters gekocht, een M42 naar X en een FD naar X.
Mijn vraag is eigenlijk hoe weet je nu dat je scherp hebt gesteld?
Bij een 135mm gaat dit nog maar vanaf een 50mm is dat al moeilijk en met een groothoek is het echt natte vingerwerk.
Moet je iets veranderen aan de instellingen van de camera? Ik werk met een X-T1.

Grtz, Luc
Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.
Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L | Canon 70 - 300mm IS II
Gebruikersavatar

Topic Starter
Olliepippie
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 08:31
Locatie: Waalre

Re: Tair 11A

Bericht door Olliepippie »

Beste Luc,

Bij een groothoeklens is het minder lastig om scherp te stellen omdat de scherptediepte veel groter is. Diafragma een beetje knijpen bv f 5.6, afstand schatten of op het oog scherp stellen en je hebt al snel een scherpe foto.
Met een langere lens bv 135 mm f 2.8 zoals de Tair 11A is de scherptediepte veel kleiner. Een voorbeeld met een DOF calculator berekend: bij 135mm f 2.8 en een afstand tot het onderwerp van 2 m heb je DOF van 2,17 cm! Zeer ondiep dus. Dan komt scherp stellen dus heel nauw!

Bij de XT-1 heb je dacht ik 2 scherpstelhulpmiddelen:
1. "digitaal splitsen beeld", dit lijkt een beetje op een ouderwets matglas. Zodra je scherp hebt gesteld worden rechte lijnen niet meer "onderbroken". Klinkt ingewikkeld maar als je het een keer probeert snap je meteen wanneer je in focus bent.
2. "focus piek highlight", hierbij kleuren de randjes van het voorwerp waarop je wil scherp stellen rood, wit of blauw (zelf kiezen) als het onderwerp in focus is. Werkt handig bij bv bloemen met een contrasterende kleur (gele bloem met bv rode scherpstelrandjes).

Bovenstaande instellingen vindt je in menu 4 "HF assistentie". Wel de schakelaar voor op de camera op M (manueel scherp stellen) zetten!

Ik stel meestal op hoofdlijnen scherp met de 1e methode en beweeg vervolgens nog een beetje naar voren en naar achteren voordat ik definitief de foto maak. De Tair staat bij mij meestal vol open (f 2.8) dus veel speelruimte heb je niet....

Hoop dat je hier iets aan hebt.
Groet,

Michel.
Gebruikersavatar

Red Falcon
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 19 aug 2016, 08:18
Voornaam: Luc
Been thanked: 1 time

Re: Tair 11A

Bericht door Red Falcon »

Dat werkt inderdaad fantastisch maar één ding heb ik nog niet beet, hoe goed te belichten?
Bij mij blijft het witte punt precies in het midden staan, bij mijn Canon moet ik aan mijn diafragma draaien tot die in het midden staat.

Grtz, Luc
Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.
Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L | Canon 70 - 300mm IS II
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 24 aug 2016, 11:08
Voornaam: Jos
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Tair 11A

Bericht door Jos »

Van experimenteren met exotische lenzen weet ik niets, maar met name foto 4 is een hele fraaie zowel qua de zachte kleuren als het mooie tegenlicht

Groet, Jos
Fotowerk? Klik hier of daar ;<)
Gebruikersavatar

Topic Starter
Olliepippie
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 08:31
Locatie: Waalre

Re: Tair 11A

Bericht door Olliepippie »

Red Falcon schreef:Dat werkt inderdaad fantastisch maar één ding heb ik nog niet beet, hoe goed te belichten?
Bij mij blijft het witte punt precies in het midden staan, bij mijn Canon moet ik aan mijn diafragma draaien tot die in het midden staat.

Grtz, Luc
Je kiest met de diafragmaring op de lens het gewenste diafragma en de XT-1 past automatisch de sluitertijd en daarmee de belichting aan. Je kunt natuurlijk ook alles manueel doen (diafragma, sluitertijd, ISO en focus) maar da's best veel werk!

Wat ik nog vergeten ben te vermelden is dat je bij dit soort objectieven zonder CPU de camera moet instellen bij "opname zonder lens" op "aan".
Groet,

Michel.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Olliepippie
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 08:31
Locatie: Waalre

Re: Tair 11A

Bericht door Olliepippie »

Jos schreef:Van experimenteren met exotische lenzen weet ik niets, maar met name foto 4 is een hele fraaie zowel qua de zachte kleuren als het mooie tegenlicht

Groet, Jos
Dank je Jos. Zag de vlinders en dacht daar ga ik eens even voor zitten!
Heb op circa 1,2 m gefotografeerd, dat is de minimale scherpstelafstand van de Tair en dan krijg je de minimale scherptediepte (circa 6 mm!!). Diafragma op f 2.8 en wachten tot een vlinder dwars op de bloem ging zitten. Snel scherp stellen door de camera een beetje heen en weer te bewegen en hopen dat de vlinder niet weer is vertrokken....
Groet,

Michel.
Gebruikersavatar

Red Falcon
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 19 aug 2016, 08:18
Voornaam: Luc
Been thanked: 1 time

Re: Tair 11A

Bericht door Red Falcon »

Olliepippie schreef:
Je kiest met de diafragmaring op de lens het gewenste diafragma en de XT-1 past automatisch de sluitertijd en daarmee de belichting aan. Je kunt natuurlijk ook alles manueel doen (diafragma, sluitertijd, ISO en focus) maar da's best veel werk!

Wat ik nog vergeten ben te vermelden is dat je bij dit soort objectieven zonder CPU de camera moet instellen bij "opname zonder lens" op "aan".
Enorm bedankt Michel, die tips zijn reuze voor mij en die eerste methode werkt echt heel goed om scherp te stellen.

Grtz, Luc
Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.
Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L | Canon 70 - 300mm IS II
Gebruikersavatar

Topic Starter
Olliepippie
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 08:31
Locatie: Waalre

Re: Tair 11A

Bericht door Olliepippie »

Graag gedaan Luc. Lekker experimenteren en laat eens een plaatje zien!
Groet,

Michel.
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: Tair 11A

Bericht door johant »

Mijn ervaring is dat "focus peak (whatever colour) low" onder de meeste omstandigheden goed werkt. Tenzij je vooral snel, en wellicht minder precies, wilt scherpstellen; dan werkt 'high' erg goed.

De nadelen van het 'digital split screen' zijn dat het alleen met verticale lijnen werkt en dat de overgang alleen met goed licht duidelijk te zien zijn.

Eerst scherpstellen en daarna diafragmeren werkt voor mij in de praktijk uitstekend.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Olliepippie
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 08:31
Locatie: Waalre

Re: Tair 11A

Bericht door Olliepippie »

Klopt Johant, de split werkt alleen met verticale lijnen. De focus peak heb ik wat minder vaak gebruikt. Voor mij werkt de focus zoom en dan een heel klein beetje naar voren of naar achteren bewegen totdat je in focus bent en vervolgens afdrukken goed voor stilstaande objecten. Voor bewegende voorwerpen grijp ik toch nog meestal terug naar AF objectieven ;) .
Groet,

Michel.
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”