Tair 11A

Gebruikersavatar

Red Falcon
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 19 aug 2016, 08:18
Voornaam: Luc
Been thanked: 1 time

Re: Tair 11A

Bericht door Red Falcon »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

ChrisG schreef:Dat 3D effect heb ik nog niet helemaal in het snotje maar op het www zijn bijzonder mooie voorbeelden te vinden.
Maar deze heeft het een beetje.

Afbeelding

Afbeelding

De eerste ziet er echt heel mooi uit je, ten minste ik toch, voel zo het 3D effect goed aan.
Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.
Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L | Canon 70 - 300mm IS II
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Tair 11A

Bericht door arnold_w »

Het 3D effect wordt vooral veroorzaakt door een goed micro contrast. Objectieven als Zeiss en Leica staan daar bekend om, maar af en toe duiken er ook andere objectieven op met zogenoemde "3D pop". Naarmate de sensor kleiner wordt is het 3D effect ook minder. De Canon 35mm 1.4 was zo'n lens die op de 5D MKII een mooie bokeh en 3D beeld gaf, maar dat op de 7D minder fraai liet zien.

Hoe "eenvoudiger" het ontwerp (minder corrigerend glas) hoe meer kans je hebt op dat 3D effect. De TAIR 11A heeft zeker een mooie bokeh op alle diafragma's door de 20 lamellen, maar een echt 3D pop gevoel heb ik er nog niet in kunnen ontdekken, ik denk dat dit toch komt door gebrek aan echt goede micro contrast en het feit dat je op APS-C werkt.
De Fuji 35 1.4 komt al aardig in de richting, maar idd sterk afhankelijk van gebruikt diafragma, onderwerp, afstand, licht etc.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”