Scherpte erg wisseld

Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Scherpte erg wisseld

Bericht door Patrick »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Vraag is natuurlijk of je dat wil. Met een langer objectief kan je veel makkelijk controle houden over je scherptediepte en heb je veel meer kans ook nog een wat vagere achtergrond te krijgen. Wat mij wel fijn lijkt voor de meeste groepsportretten.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

wim bakker
fXf sponsor
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 19:49
Voornaam: Wim
Locatie: Almere
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: Scherpte erg wisseld

Bericht door wim bakker »

Petra, eenidee:
Staat de IS (het handje) op mode 1 in het menu Opname-Instellingen/ IS mode (het camera symbool)?

Echter, bij sluitertijden korter dan zeg 1/100, werkt dit juist onscherpte in de hand.
De OIS werkt je dan tegen. Zoals dat ook gebeurt als de camera op een statief staat.
Het is dan beter mode 2 te gebruiken. BIj statiefgebruik OIS uitzetten.

In deze mode, voor het afdrukken, lijkt het net op OIS niet werkt.
Echter tijdens het afdrukken doet OIS zijn werk.

Dit is een tip van Ken Wheeler in een van zijn vele Youtube filmpjes.
Youtube naam "Theoria Apophasis".
Veel Fujifilm, Nikon, oude lenzen, alg. Fotografie info- en soms wat onzin...

Succes
Wim
X-H1, X-E1, X20, 10-24, 16-55, 55-200, 23/1.4, 35/1.4, 60
Gebruikersavatar

Fuji-frankie
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 22:42
Voornaam: Frank
Gender:

Re: Scherpte erg wisseld

Bericht door Fuji-frankie »

Ik denk zo te lezen idd een probleem van veel mm,s gebruiken met te lage sluitertijd.
Simpele regel, hoe meer mm,s je gebruikt, hoe sneller je last heb van bewegingsonscherpte.

Een oude regel is sluitertijd altijd minimaal gelijk houden met het aantal mm,s dat je gebruikt.
Dus 50mm 1/60, 100 mm 1/100 etc.
Sommigen zeggen dat het met een cropcamera al verstandig is om die mee te tellen. Dus 1,5 x aantal mm,s.
Dus 1/80 bij 50 mm, 1/160 bij 100 mm etc.
De benodigde sluitertijd bij veel mm,s is bij velen die naar een grotere zo9mlens overscheppen vee vaker de oorzaak van onscherpte dan dat het materiaal niet deugd. Velen vergeten dan de noodzaak voor sluitertijden van 1/500e en hoger...

Als een lens stabilisatie heeft heb je wat meer speelruimte, maar beter is het om daar niet standaard op te vertrouwen.

Verder heeft scherptediepte niet alleen te maken met diafragma. Maar ook met aantal mm,s dat je gebruikt.
Stel je gebruikt 35 Mm is je scherptediepte bij 5.6 een stukje groter dan bij 115 mm.
En ook je afstand tot je onderwerp heeft invloed op scherptediepte.
Hoe dichterbij hoe kleiner je scherptediepte.

Er zijn handige apps voor op je telefoon om dit uit te rekenen voor je.
Benieuwd of het met alle tips beter gaat. Succes!
Gebruikersavatar

Topic Starter
Petra Aleida
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 11:02
Voornaam: Petra
Has thanked: 3 times
Gender:

Re: Scherpte erg wisseld

Bericht door Petra Aleida »

Dank je wel Bert!
Het is zeker een leerzaam forum.

En de anderen wederom bedankt.
Ik ga de komende tijd maar eens wat rondneuzen op dit forum :) en uiteraard wat tips uitproberen!
En wellicht weer een vraag stellen als ik weer ergens tegenaan loop.

Groet,
Petra
Gebruikersavatar

Piet
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 17:26
Voornaam: Piet
Gender:

Re: Scherpte erg wisseld

Bericht door Piet »

goedenavond Petra,

Ik lees dat je kort gelden een Fuji X-T2 hebt aangeschaft, een geweldige camera.
Maar als je alles wilt weten over instellingen mogelijkheden etc. kan ik jou alleen een advies geven,
Kijk op de website van greg Theuling koop zijn E-Book van de X-T2 voor 24,95 euro en er zal je heleboel zo niet alles duidelijk worden over deze camera. Op heldere en duidelijke taal geeft hij een uiteenzetting van de camera.
Ik kan alleen maar zeggen: koop deze E-Book persoonlijk ben ik heel erg blij met dit boek en kan er altijd op terugvallen als ik iets niet begrijp.

Gr. Piet Vet
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”