7-Artisans 25mm f/1.8

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

7-Artisans 25mm f/1.8

Bericht door arnold_w »

Ik heb een paar weken geleden een heel fijn, compact en betaalbaar lensje gekocht via Aliexpress voor het lullige bedrag van iets meer dan € 50,=
https://nl.aliexpress.com/item/7artisan ... 37310.html

Voor dat geld kon ik er, zeker na het lezen van een aantal interessante reviews, geen buil aan vallen.
Ik wilde graag een heel compacte MF lens met een mooie bokeh, scherp wijd open en uiteraard voor weinag en dat is precies wat dit merk levert.
Eerlijk gezegd had ik geen hele hoge verwachtingen, € 50,= voor een metalen objectief met 12 diafragmabladen is te mooi om waar te zijn, maar in dit geval maakt het merk het ook echt waar.

Na anderhalve week werd het lensje al geleverd in een hele nette doos met pouche, het geheel zag er zo verzorgd uit en de lens voelt zo goed aan, dat dit meer het idee geeft van een € 250,= kostend objectief, bij het uitpakken was ik dus al zeer verrast.

Maar belangrijker is natuurlijk de performance en ook daar stelt het lensje niet teleur. OK, je moet er geen muren mee fotograferen, want dan is de vervorming wel zichtbaar, maar als je dit met een ongecorrigeerde Fuji lens zou doen, denk ik dat er ook genoeg te wensen over laat. Bovendien laat dit zich makkelijk in post corrigeren, evenals de wel duidelijk aanwezige vignetting tot f/5.6. De onscherpte in de uiterste hoeken is tot f/8 ook zichtbaar, maar dat boeit me totaal niet, want ik kocht deze lens juist voor de f/1.8 en ik ben dan niet voornemens muren of andere platte onderwerpen te fotograferen. De hoeken zijn dan doorgaans toch al onscherp door de beperkte scherptediepte. Belangrijker vind ik de scherpte in en rond het centrum en daar sloeg ik toch wel van verbazing achterover. Haarscherp en nergens, maar dan ook werkelijk nergens bokeh fringing, CA of andere kleurfouten. Door de eenvoud van het ontwerp is dat ook veel makkelijker in de lens te corrigeren, dan ingewikkelde objectieven met AF en OIS.

Door de 12 lamellen krijg je, ongeacht het gebruikte diafragma (welke overigens traploos werkt) een hele mooie en rustige vervaagde achter- en voorgrond.
De focusring is heel mooi gedempt, maar heeft wel een wat korte slag, dus je moet wel nauwkeurig scherpstellen, maar eerlijk gezegd valt me dat in de praktijk echt reuze mee.
De kleuren wijken nauwelijks af van de Fuji objectieven, het contrast is goed, zelfs vol open.
Ook dit is iets wat je niet snel zou verwachten bij zo'n goedkoop lensje.

Het maakt de T1 of T2 heerlijk compact en lichtgewicht, ideaal voor straatfotografie.

Ik heb nog weinig interessant materiaal om te laten zien, behalve wat shots in de tuin, dus ik wil jullie graag verwijzen naar deze review en voorbeelden op Flickr.
https://alikgriffin.com/7artisans-25mm- ... le-photos/
https://www.flickr.com/groups/3999468@N20/pool/

Als ik wat eigen materiaal heb zal ik het hier aanvullen.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Bert
Berichten: 639
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 20:56
Voornaam: Bert
Has thanked: 40 times
Been thanked: 59 times
Gender:

Re: 7-Artisans 25mm f/1.8

Bericht door Bert »

Leuk en ziet er niet verkeerd uit.
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: 7-Artisans 25mm f/1.8

Bericht door AVI-Foto »

Altijd leuk om eens wat te proberen ! Enjoy!
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

EyeCoco
Berichten: 24
Lid geworden op: di 30 jun 2015, 09:30

Re: 7-Artisans 25mm f/1.8

Bericht door EyeCoco »

En heb je inmiddels al wat eigen materiaal? Ik ben geneigd hem ook te kopen.

. SM-G950F .

Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: 7-Artisans 25mm f/1.8

Bericht door arnold_w »

Ik heb er vorige weekend een feestje mee gedaan (was een onverwachtse bruiloft, de beelden laat ik hier even achterwege).
Maar afgelopen maart heb ik er in IJsland ook wat mee geschoten.

Afbeelding

Afbeelding
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

EyeCoco
Berichten: 24
Lid geworden op: di 30 jun 2015, 09:30

Re: 7-Artisans 25mm f/1.8

Bericht door EyeCoco »

Wauw hele mooie beelden Arnold! Dankje. Ik heb hem besteld :)

. SM-G950F .


Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”