Adapter voor Nikon naar Fuji X

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 21 times
Gender:
Contacteer:

Adapter voor Nikon naar Fuji X

Bericht door MauvdL »

Ik heb uit de (hele) oude doos nog 4 Nikon lenzen. F-mount met het vorkje (konijnenoren) dus en 3 ervan zijn Non-AI en 1 AI.
De 28 en de 50mm zou ik toch wel eens wel zien presteren op mijn X-T2, maar daarvoor moet ik een adapter aanschaffen.
Daar zit de crux: ik kan van € 20 tot bijna € 200 uitgeven bij wijze van spreken.
Wat ik tegen ben gekomen is bijvoorbeeld van K&F Concept (goedkoopst) en Kiwi (iets duurder) tot Novoflex. En dan sla ik de ultradure Kipon en Metabone maar even over x_x

Googlen en Youtube-info bekijken heeft me nog niet veel verder geholpen.
Heeft iemand goede of juiste slecht ervaringen met een bepaald merk en type?

Ik hou me aanbevolen!
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

jack the slipper
Berichten: 329
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:51
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Adapter voor Nikon naar Fuji X

Bericht door jack the slipper »

Gewoon zo goedkoop mogelijk. Ik heb een Kiwi en dat gaat prima op mijn 105 macro.
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Adapter voor Nikon naar Fuji X

Bericht door AVI-Foto »

Welke adapter is bijna om het even ...

Wel heb je twee grote verschillen en dat is adapter met glas, voor verkleining van het brandpunt, waardoor je ongeveer op het bedoelde originele brandpunt kom, en niet met de 1.52 crop factor "zit" en je hebt adapter zonder glas, een ring/koker
Die extra duurdere adapters hebben dus meestal deze functie.

Ik heb goede ervaringen met de standaard Kipon adapters, die zijn wel iets duurder maar tot nu toe zijn die qua maatvoering altijd "perfect".
De goedkopere merk ringen kunnen marginaal nogal eens afwijken met speling om focus afwijkingen als gevolg.
Ik zeg kunnen want met enig geluk tref je wel een super spotgoedkope adapter alleen de kans dat .. is hierbij groter

Wel een punt dat ik je zeker zou aanraden is, mocht je ervoor kiezen om een duurdere adapter aan te schaffen:
Koop geen Nikon-FX adapter !!
Koop een EOS - FX adapter en een goedkope maar goede Nikon-EOS ring adapter.
Dit geeft je de mogelijkheid om naast de Nikons eventueel ook M42 etc (dmv van het aanschaffen van goedkope adapter ringen) te gaan gebruiken mocht je het "vintage-lens-syndroom" oplopen ;-)
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”