Keuze lens

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
The Hunter
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 09:43
Has thanked: 2 times
Gender:

Keuze lens

Bericht door The Hunter »

Goedemorgen,

Sinds kort ben ik in het bezit van een X-T2. Na jarenlang Canon gebruikt te hebben, was ik op zoek naar iets nieuws wat compacter en gemakkelijker is in gebruik.

Nu ben ik op zoek naar een goede lens! Belangrijk vind ik dat het "weinig scherptediepte" kan creëren en lichtsterk is (ivm evt. donkere uurtjes). Wil zo weinig mogelijk met de flits werken. De lens waar ik naar op zoek ben zal voornamelijk gebruikt worden langs de waterkant. Puur voor de man/visfoto's (hengelsport) in eerste instantie.

Op mijn 6D had ik altijd een 50mm 1.8 zitten, alleen vond de vissen vaak wat "klein" ogen.

Nu heb ik al enigszins wat lopen zoeken en ben verschillende lensjes tegengekomen. 35mm F1.4 en F2.0 / 27mm 2.8 / 23mm 1.4. Maar misschien behoort een zoomlens ook wel tot de mogelijkheden?

Ik hoor graag jullie advies. Een hele andere lens of voorkeuren zijn natuurlijk ook welkom!
Gebruikersavatar

Bertjebig
Ex-fXf
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 14 apr 2019, 17:09
Voornaam: Bertje
Has thanked: 17 times
Been thanked: 10 times

Re: Keuze lens

Bericht door Bertjebig »

Ik zweer bij mijn 23/1.4
Gebruikersavatar

mqaa
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:47
Locatie: Tilburg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Re: Keuze lens

Bericht door mqaa »

The Hunter schreef: ma 08 jul 2019, 10:42vond de vissen vaak wat "klein" ogen
Ik geloof niet dat Fujifilm een visserslatijn lens maakt die alles twee keer zo groot laat lijken dan in werkelijkheid zo is... ;)
Marc
Gebruikersavatar

Topic Starter
The Hunter
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 09:43
Has thanked: 2 times
Gender:

Re: Keuze lens

Bericht door The Hunter »

Mee eens! Dan een lens wat het beste de werkelijkheid creëert. Dan zit je op 35?
Gebruikersavatar

Gervi
Berichten: 10
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 20:13
Voornaam: Gerwin
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: Keuze lens

Bericht door Gervi »

Ik heb de 14mm en de 23mm en ook de 10-24mm en ook de 16-55mm.
Als je er zin in hebt mag je ze hier thuis aan de waterkant uit proberen.
Volgens mij woon jij in Arnhem en ik Huissen.
Laat het maar via een PB weten.
Gebruikersavatar

jack the slipper
Berichten: 329
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:51
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Keuze lens

Bericht door jack the slipper »

Je schrijft dat bij 50mm de vissen klein zijn, bedoel je daarmee dat je eigenlijk meer tele wilt? En toch lichtsterk? Dan kom je bij Fuji denk ik of op een 50 F/2 of een 90 F/2 uit.
Maar dat kun je zo terugvinden op de website van Fuji zelf.
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Keuze lens

Bericht door Ed Post »

Ik weet niet of je Canon objectieven hebt, maar je kunt ook veel Canon objectieven op je Fuji gebruiken met behulp van de Viltrox EF-FX1 adapter.
Alle functies van de Canon blijven werken. Ook Fringer maakt een dergelijke adapter welke beter schijnt te zijn, maar daar hangt een ander prijskaartje aan.
Ik gebruik de Viltrox onder andere met de Canon 50mm 1.8 EF II, de 40mm EF-S, de 35mm F2 EF en de 55-250mm EF en ben daar best tevreden mee.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

Topic Starter
The Hunter
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 09:43
Has thanked: 2 times
Gender:

Re: Keuze lens

Bericht door The Hunter »

Gervi schreef: ma 08 jul 2019, 19:23 Ik heb de 14mm en de 23mm en ook de 10-24mm en ook de 16-55mm.
Als je er zin in hebt mag je ze hier thuis aan de waterkant uit proberen.
Volgens mij woon jij in Arnhem en ik Huissen.
Laat het maar via een PB weten.
Bedankt voor je aanbod! Het blijft zeker een lastige keuze. Ik zal het je laten weten.
Gebruikersavatar

Topic Starter
The Hunter
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 09:43
Has thanked: 2 times
Gender:

Re: Keuze lens

Bericht door The Hunter »

jack the slipper schreef: ma 08 jul 2019, 20:52 Je schrijft dat bij 50mm de vissen klein zijn, bedoel je daarmee dat je eigenlijk meer tele wilt? En toch lichtsterk? Dan kom je bij Fuji denk ik of op een 50 F/2 of een 90 F/2 uit.
Maar dat kun je zo terugvinden op de website van Fuji zelf.
Ik neem aan dat met meer tele het juist dan minder wordt? 50mm bedoel ik dan ff. Dus 35mm op crop.
Gebruikersavatar

Topic Starter
The Hunter
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 09:43
Has thanked: 2 times
Gender:

Re: Keuze lens

Bericht door The Hunter »

Ed Post schreef: ma 08 jul 2019, 22:25 Ik weet niet of je Canon objectieven hebt, maar je kunt ook veel Canon objectieven op je Fuji gebruiken met behulp van de Viltrox EF-FX1 adapter.
Alle functies van de Canon blijven werken. Ook Fringer maakt een dergelijke adapter welke beter schijnt te zijn, maar daar hangt een ander prijskaartje aan.
Ik gebruik de Viltrox onder andere met de Canon 50mm 1.8 EF II, de 40mm EF-S, de 35mm F2 EF en de 55-250mm EF en ben daar best tevreden mee.
Dank! Bezit alleen nog een 35mm 2.0.
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”