Leuk om te weten - de oplossing voor o.a. de sticky coating van oude Sigma lenzen

Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 540
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 142 times
Been thanked: 84 times
Contacteer:

Re: Leuk om te weten - de oplossing voor o.a. de sticky coating van oude Sigma lenzen

Bericht door dhrPeter »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Zodiac schreef: za 11 jun 2022, 22:08 Talk poeder helpt ook.
gtr Jan
Die oudere objectieven zijn niet bepaald stofdicht. Hoe voorkom je dat het talkpoeder inhet objectief terecht komt?

Groet, Henk
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 122 times

Re: Leuk om te weten - de oplossing voor o.a. de sticky coating van oude Sigma lenzen

Bericht door PeterD »

dhrPeter schreef: zo 12 jun 2022, 06:54
Zodiac schreef: za 11 jun 2022, 22:08 Talk poeder helpt ook.
gtr Jan
Die oudere objectieven zijn niet bepaald stofdicht. Hoe voorkom je dat het talkpoeder inhet objectief terecht komt?

Groet, Henk
Dat was voor mij ook de reden dat ik niet aan de gang durfde met chemicalien, vloeistof of schrapen met een mesje.Heb toen ook nog contact opgenomen met Sigma en hoewel herkenbaar hadden ook zijn geen pasklare oplossing.Omdat die lens van mij al zo oud was waren er ook geen onderdelen meer voorradig die vervangen konden worden.Het enige wat niet plakt aan de Sigma 400 is de bajonetaansluiting en de rubberen scherpstelring.Zoveel mogelijk afplakken was voor mij de beste oplossing.Overigens is de Sigma weer in gebruik.Ik heb een goedkope adapter gekocht en ben aangenaam verrast.Optisch is hij nog in orde.Binnenkort plaats ik wat foto,s.
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 540
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 142 times
Been thanked: 84 times
Contacteer:

Re: Leuk om te weten - de oplossing voor o.a. de sticky coating van oude Sigma lenzen

Bericht door dhrPeter »

PeterD schreef: do 09 jun 2022, 09:52 Dit is die oude afgeplakte 400 mm.Door je berichtje heb ik meteen weer zin om toch eens te kijken voor een adapter om hem te kunnen gebruiken op mijn Fuji,s.Tips zijn welkom.
En bedankt voor je bericht nog.
Afbeelding
Dat ziet er toch niet slecht uit met die camouflage tape? Ik heb een Micro-Nikkor 105mm met een Fotodiox NIK-FX adapter en dat werkt prima. Die oude objectieven hebben hun charme, om mee te werken en hoe ze het beeld weergeven (renderen?).

Groet, Henk
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”