MF objectieven

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

MF objectieven

Bericht door Ed Post »

Naast het AF geweld vind ik het ook erg leuk om met oude mf-objectieven te spelen.
Fuji heeft een hoop mooie oude mf-objectieven gemaakt, zowel met M42 schroefvatting als met Fujica-X bajonet.
Daarnaast heeft het voormalige Duitse merk Porst (net zoiets als Quelle met Revue) een hoop spul door Fujica onder eigen naam laten maken.
Inmiddels heb ik wat leuke Fujica-X en Porst objectieven voor leuke bedragen op de kop getikt.
Ook hier is sprake van de bekende Fuji kwaliteit.

De objectieven die ik inmiddels heb zijn:
GMC H Porst WW-Macro f3.5 24mm X-M
X-Fujinar W f2.8 28mm DM (2x)
EBC X-Fujinon W f2.8 35mm DM
F Porst Color Reflex f1.6 50mm X-M
X-Fujinon f1.9 50mm DM
EBC X-Fujinon T f3.5 135mm DM
GMC I Porst Uni-Zoom f3.5-4.5 35-70mm X-M

Afbeelding

Afbeelding
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: MF objectieven

Bericht door FujiMoetie »

Leuke collectie! gebruik je het ook of blijft het bij speleN?
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

Topic Starter
Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: MF objectieven

Bericht door Ed Post »

Onder spelen versta ik dus fotograferen hoor. Alhoewel het is ook wel weer een gevalletje FAS. :D
Helaas wel een druk bezet leven, dus is er nog niet zo veel van gekomen (maar dat geldt dus ook voor alle fotografie...). :cry:
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

rolfaalders
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 11:11

Re: MF objectieven

Bericht door rolfaalders »

Ben zelf zeer geinteresseerd in het gebruik van MF objectieven op mijn X-M1, als betaalbare aanvulling op mijn XF18, 35 en 60mm vaste brandpunt objectieven. Ik zou graag enkele vragen stellen:

- Welke adapter gebruik je om bovenstaande objectieven te gebruiken?
- Hoe kun je het diafragma kunt stellen, want communicatie tussen body en lens is er natuurlijk niet, of kun je alleen volledig open schieten?

Alvast bedankt voor de reactie!
Gebruikersavatar

Topic Starter
Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: MF objectieven

Bericht door Ed Post »

Inmiddels heb ik diverse merken MF objectieven en maak gewoon gebruik van goedkope Chinese adapters.
Wel moet je bij de goedkope adapters rekening houden met een vergrotingsfactor van 1,5 keer.
Er zijn ook adapters met een ingebouwd lensdeel die de vergrotingsfactor opheffen maar die zijn meer dan €100.

Diafragma kan je gewoon instellen, de camera meet volgens het stopdown principe, dus gewoon met ingesteld diafragma.
Voor de beste scherpstelling is het het handigst om (met peak focus) met open diafragma in te stellen en daarna het diafragma kiezen.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

rolfaalders
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 11:11

Re: MF objectieven

Bericht door rolfaalders »

Ha Ed, Bedankt voor je reactie.
In eerste instantie was ik even terughoudend voor wat betreft handmatig focussen dan daarna diafragma regelen (ik werk in de M stand en bijna altijd zonder statief), maar aan de andere kant moet ik eerlijk zeggen dat ik toch voornamelijk 'open' fotografeer... misschien dat ik het gewoon eens ga proberen.
Je geeft aan dat bij de goedkope adapters een vergrotingsfactor van 1,5 is. Dus stel dat ik een 135mm zou aanschaffen, dan wordt het met zo'n adapter dus 135mm x 1.5 (crop factor) x 1.5 (adapter) = 303 mm lens.

Dat zou dan erg interessant zijn :)
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: MF objectieven

Bericht door AVI-Foto »

Nee hoor, het blijft gewoon het aantal mm van het objectief x de crop factor (1.52) van de APS-C sensor.

Met een "lens-turbo" adapter word het mm x 1.17 (althans bij die van mij, de Zhongyi, de Metabones of Kipon kan een klein verschil hebben) maar bijkomend voordeel is dat je met zo'n "glas" adapter wel een stop wint, dus bijv. f/2.8 wordt f/2.0
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Gemmaj
Berichten: 198
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 18:45
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: MF objectieven

Bericht door Gemmaj »

Sluit ik me even aan in dit topic, passen oude fuji-objectieven alleen maar op de nieuwe camera's met adapter?
Gebruikersavatar

Topic Starter
Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: MF objectieven

Bericht door Ed Post »

Daar kan ik kort over zijn. Ja.
De bajonetvatting is anders, net als de registerafstand (afstand achterzijde objectief en filmvlak in de camera).
Bij de nieuwe digitale Fuji camera is de afstand dus korter.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

Gemmaj
Berichten: 198
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 18:45
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: MF objectieven

Bericht door Gemmaj »

oke, dankjewel.
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”