De kleur "rood" is iets moeilijks voor Fuji ....

Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: De kleur "rood" is iets moeilijks voor Fuji ....

Bericht door André »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Grappig dat ik dat probleem met gebruik van de CCP niet heb.
Nergens wordt het te rood of te blauw.
Deze gemaakt met de 56mm f1.2 op de X-T1 en nadien met het profiel deze foto gecorrigeerd. Mooie volle kleuren met voldoende saturatie zonder te overdrijven. Deze is van woensdagmiddag. Moest er nog een paar doen i.v.m. andere laptop.

[img]https://farm8.staticflickr.com/7246/263 ... 7d51_b.jpg[/img]XT156Zon by André van der Molen, on Flickr

Het lijkt me duidelijk dat hierin de oplossing gevonden kan worden.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: De kleur "rood" is iets moeilijks voor Fuji ....

Bericht door remoss »

Ook op deze foto komt rood over als de meest verzadigde kleur. Het ís niet te verzadigd maar zo tussen de andere kleuren valt ie het meest op. Dat zal ook een duit in het zakje doen denk ik, rood springt nou eenmaal het meest op je af.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: De kleur "rood" is iets moeilijks voor Fuji ....

Bericht door arnold_w »

AVI-Foto schreef:Maar ook zelfs met CO zie je het probleem dat kleur/rood aanpassingen geeft, hoe beperkt je het in CO ook hebt aangegeven, het heeft mijn inziens een grote invloed.

Het oranje vlak is nu bijna bruin.
Rood en het vlak daaronder is zijn hele saturatie kwijt. Het donkerbruin is donkerder etc etc.

Ik vind dit meer een een kwestie van het kwade boven het kwade zetten of hoe zeg je dat.

Rood is gewoon moeilijk, daarmee moet je leren leven of anders gaan selecteren en kwasten, of inderdaad de andere kleuren en helderheid van je foto er aan opofferen.
Prioriteit stellen dus. (of geen (hard/fel) rood meer fotograferen ;) )
Het is slechts een voorbeeld, het geselecteerde vlak had ik nog vel krapper kunnen maken, zowel in de breedte als in de diepte, dan zal alleen de rode kleur worden aangetast.
Dat oranje nu bruiner is geworden is logisch, de saturation is ook daar teruggeschroefd en zoals je kunt zien ook de lightness. De uitkomst is niet wat ik zou willen, het toont alleen aan hoe selectief je een kleur en al dan niet omringende kleuren kunt aanpassen.

Als je nog iets gedetailleerder te werk gaat kun je alleen de roodtinten aanpassen.
Zet "View selected color range" aan, dan zie je welke kleuren allemaal meedoen.
Zet het schuifje van Smoothness een stukje terug, in dit voorbeeld naar 4.
Maak het geselecteerde vlakje in de kleurencirkel een stuk kleiner en je ziet dat de geselecteerde kleuren steeds meer naar rood gaan ipv oranje, bruin etc.

Afbeelding

Pas vervolgens de saturation en brightness naar wens aan voor de geselecteerde kleur(en) en dan krijg je onderstaand resultaat.

Afbeelding
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: De kleur "rood" is iets moeilijks voor Fuji ....

Bericht door André »

@Remoss Op mijn monitor is rood niet de meest intense kleur, of in mijn ogen, dat kan ook nog.

@Arnold, dat kan ook in LR. Geen enkele probleem om daar ook een selectieve kleursaturatie wat in te binden, als je dat wilt.
[img]https://farm8.staticflickr.com/7654/267 ... acc1_b.jpg[/img]ScreenPrint by André van der Molen, on Flickr
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
Muug
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 09 mar 2016, 16:40
Voornaam: Muug
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: De kleur "rood" is iets moeilijks voor Fuji ....

Bericht door Muug »

@ arnold_w : ik benijd jouw kennis van die software-tools en de vele tijd die je er wellicht voor vrij kan maken. :oops:
Plaats reactie

Terug naar “Camera's algemeen”