De kleur "rood" is iets moeilijks voor Fuji ....

Gebruikersavatar

TomB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 22:08
Voornaam: Tom
Been thanked: 1 time

Re: De kleur "rood" is iets moeilijks voor Fuji ....

Bericht door TomB »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ik ben het ook wel eens tegengekomen zo'n oververzadigde rode kleur. Bij met name het rode wintermutsje van mijn zoon viel het me op :) . Kijk maar eens:
X-pro2 | MHG-XPRO2 | XF14/2,8 | XF18/2,0 | XF 23/2,0 | XF27/2,8 | XF35/1,4 | XF18-55/2,8-4 | XF55-200/3,5-4,8 | XF100-400/4,5-5,6
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: De kleur "rood" is iets moeilijks voor Fuji ....

Bericht door André »

Met die CCP kan dat dus wel. Daar is het ook voor bedoeld.

Als je de CCP gebruikt corrigeert deze alle kleuren. In die zin heb je gelijk dat het ook andere kleuren kan veranderen. Als dat gebeurd betekend dit wel dat die kleuren ook al niet correct waren. Dat hoeft niet met lagen en kwastjes en ingewikkelde toestanden te gaan doen. Je gaat uit van Photoshop. In Lightroom is dat heel simpel. Een kwestie van een profielen maken en die gebruiken aanklikken.

Bij gebruik van de CCP wordt het blauw weer blauw zoals het was. Het rood is niet meer flets, zoals het ook niet flets was.
Die kun je achteraf ook nog weer bijwerken in LR. Daar zit nog genoeg aan kleuren schuifjes in. Daar kun je dan weer een persoonlijke preset van maken. Dat scheelt tijd en werk en geeft een standaard in je eigen smaak, als je dat wilt, maar dan met een kloppend rood.

De histogram in de camera is grappig maar bij mij staat die uit. Als ik ETTR ga schieten neem ik mijn Minolta spotmeter wel. Dan gaat het tot op een 10e stop nauwkeurig. Daar zie ik geen enkel probleem want ik meet op het helderste wit op een wolk of mijn CCP.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: De kleur "rood" is iets moeilijks voor Fuji ....

Bericht door Michele »

De kleur rood is een van de moelijkste voor iedere camera heb ik wel eens begrepen. Omdat ie nogal overheersend is loopt ie ook snel dicht in de details. Ook druktechnisch moet je ermee uitkijken
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

Topic Starter
Muug
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 09 mar 2016, 16:40
Voornaam: Muug
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: De kleur "rood" is iets moeilijks voor Fuji ....

Bericht door Muug »

Dank voor de reakties mensen !

Een CCP ken ik niet. Ietsje meer uitleg - al was het maar de volledige naam zodat ik ernaar kan Googlen - is welkom !

Verder heb ik al door dat die oververzadiging inderdaad de schuldige is, en bvb opgelost zou kunnen worden door één stop of meer te gaan onderbelichten.

Mijn teleurstelling gaat over foto's die ik wou nemen in Londen, in Queen's Gallery, waarvan de muren prachtig mooi gekleurd zijn in een héél bijzonder rood. Had ik meer tijd gehad dan had ik het misschien wel goed gekregen, maar ik was in gezelschap. Hier een internet-foto: Afbeelding
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: De kleur "rood" is iets moeilijks voor Fuji ....

Bericht door AVI-Foto »

Inderdaad dat is de enige oplossing, onderbelichten, rood clipt heel snel :duimop:
Fotografeer maar eens een bos bloemen, of een gemengd bollen veld, 9/10 keer is rood dan geclipt...

CCP = ColorChecker Passport van X-Rite

Afbeelding
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: De kleur "rood" is iets moeilijks voor Fuji ....

Bericht door Michele »

Tja.. ik heb dat probleem van rood ook wel eens...
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: De kleur "rood" is iets moeilijks voor Fuji ....

Bericht door arnold_w »

En daarom fotografeer ik bij voorkeur in RAW en ontwikkel ik in Capture One Pro, waarbij de kleuren en contrast veel minder agressief zijn dan Adobe Camera Raw.
Als een bepaalde kleur dreigt te overheersen (en inderdaad is dat meestal rood/oranje) dan kun je in C1 met de kleurbewerker heel nauwkeurig alleen die kleur aanpassen in hue, saturation en lightness. Dat vind ik ook een van de sterkere punten van C1, iets dat in LR/PS helaas ontbreekt.

Ik heb de CCP als standaard in C1 geïmporteerd, heet eerste voorbeeld is de default Fuji setting en bij het tweede voorbeeld heb ik met een pipet het rode vlakje geselecteerd.
Vervolgens in de kleurencirkel het bereik van de kleur rood wat krapper gemaakt, zodat alleen de rode en oranje tinten worden beïnvloed. Hoeveel van de andere kleuren je mee wilt laten veranderen bepaal je dus met de grootte van het kleine vlakje binnen de kleurencirkel. Je ziet in het tweede voorbeeld dat de kleur rood een stuk minder fel is en ook wat donkerder, terwijl de andere kleuren onaangetast blijven. Dit gaat echt veel nauwkeuriger dan in Adobe LR/PS.

- 1 - origineel
Afbeelding

- 2 - rood aangepast
Afbeelding

De CCP is in dit voorbeeld alleen gebruikt om te laten zien welke kleuren al dan niet worden beïnvloed, ik gebruik deze eigenlijk niet meer om camera/lensprofielen te maken, dat deed ik wel toen ik nog met Canon en verschillende merken objectieven werkte (Canon, Sigma, Tamron, Samyang). Hierdoor ontstonden verschillende kleuren doordat elke lens een eigen karakter (kleuring) had, maar de Fuji objectieven zijn al zo consistent, dat ik het wat onzinnig vind om de CCP te gebruiken voor kleurcalibratie, waardoor je juist het karakter van de Fuji kleuren teniet doet, maar dat is slechts mijn mening.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

TomB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 22:08
Voornaam: Tom
Been thanked: 1 time

Re: De kleur "rood" is iets moeilijks voor Fuji ....

Bericht door TomB »

Die tool ziet er mooi uit, bedankt voor de uitleg.
X-pro2 | MHG-XPRO2 | XF14/2,8 | XF18/2,0 | XF 23/2,0 | XF27/2,8 | XF35/1,4 | XF18-55/2,8-4 | XF55-200/3,5-4,8 | XF100-400/4,5-5,6
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: De kleur "rood" is iets moeilijks voor Fuji ....

Bericht door AVI-Foto »

Maar ook zelfs met CO zie je het probleem dat kleur/rood aanpassingen geeft, hoe beperkt je het in CO ook hebt aangegeven, het heeft mijn inziens een grote invloed.

Het oranje vlak is nu bijna bruin.
Rood en het vlak daaronder is zijn hele saturatie kwijt. Het donkerbruin is donkerder etc etc.

Ik vind dit meer een een kwestie van het kwade boven het kwade zetten of hoe zeg je dat.

Rood is gewoon moeilijk, daarmee moet je leren leven of anders gaan selecteren en kwasten, of inderdaad de andere kleuren en helderheid van je foto er aan opofferen.
Prioriteit stellen dus. (of geen (hard/fel) rood meer fotograferen ;) )

@Michele Gaaf standpunt trouwens! Luca?
Hier valt het nog mee, wel iets geclipt, maar dat is kniesoren werk. PS haalt op de Auto stand alleen het contrast iets terug om de rood clipping tegen te gaan.
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: De kleur "rood" is iets moeilijks voor Fuji ....

Bericht door Michele »

@avi: Finali Mondiali 2009 met Luca Badoer idd. Vanaf het dak van het pitsgebouw in Valencia. Geschoten met 'n Nikon D2X + 80-200mm f/2.8.... Foto is een verkleinde internetversie vanaf de 'foon dus zegt niets over kwaliteit. Wilde alleen een leuke bijdrage aan de rood-discusie leveren.
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: De kleur "rood" is iets moeilijks voor Fuji ....

Bericht door André »

Grappig dat ik dat probleem met gebruik van de CCP niet heb.
Nergens wordt het te rood of te blauw.
Deze gemaakt met de 56mm f1.2 op de X-T1 en nadien met het profiel deze foto gecorrigeerd. Mooie volle kleuren met voldoende saturatie zonder te overdrijven. Deze is van woensdagmiddag. Moest er nog een paar doen i.v.m. andere laptop.

[img]https://farm8.staticflickr.com/7246/263 ... 7d51_b.jpg[/img]XT156Zon by André van der Molen, on Flickr

Het lijkt me duidelijk dat hierin de oplossing gevonden kan worden.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Plaats reactie

Terug naar “Camera's algemeen”