Fuji's weersbestendigheid (X-E3)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Ottr
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 23:06
Voornaam: Koen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Gender:

Fuji's weersbestendigheid (X-E3)

Bericht door Ottr »

Even een vraagje betreft de weesbestendigheid van onze camera's..
Natuurlijk zal er een verschil zijn per type maar waar het mij voornamelijk om gaat is de temperatuur waarin hij moet werken.

In de handleiding van mijn camera (X-E3) staat namelijk het volgende beschreven:
Operating Temperature: 0°C - 40°C (+32°F - +104°F)
Operating Humidity: 10 - 80% (no condensation)
Nu ga ik komende maand een weekje weg en het kan daar wel eens -10°C / -20°C worden in het ergste geval.
Zoals je ziet praten ze niet eens over temperaturen onder 0°C.
Ik neem aan dat ze in de beschrijving een soort van veilige waardes aangeven en dat hij wel iets meer kan hebben dan hun beschrijven.

Voor zover ik weet is het mogelijk bij lage temperaturen dat de accu snel leeg kan gaan en dat je kans hebt op condens als je een warmere ruimte in loopt en dat je dan van te voren je camera in een tas of iets dergelijks moet doen zodat hij langzaam op temperatuur kan komen.

Wat is jullie ervaring hier in? En hebben jullie eventueel tips waar ik rekening mee moet houden?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Fuji's weersbestendigheid

Bericht door Patrick »

Bewaar in ieder geval je accu's op een warme plek. Onder je jas bijvoorbeeld.

Verder geen ervaring mee...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Fuji's weersbestendigheid (X-E3)

Bericht door André »

De accu is al gegeven.
Condens veroorzaakt corrosie in je camera aan o.a. elektronische componenten en verbindingen. Moet je niet willen dus idd je camera buiten in de ijskoude tas stoppen en naar binnen. Na een half uur tot een uur pas openen om condens te voorkomen. Als je het niet doet zal je camera niet meteen kapot zijn, maar corrosie die door de condens ontstaat, zal over de tijd je camera behoorlijk kunnen beschadigen. Dan gaat ie minder lang mee. ;-)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
Ottr
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 23:06
Voornaam: Koen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: Fuji's weersbestendigheid (X-E3)

Bericht door Ottr »

Bedankt voor de tips!
Heb er de afgelopen dagen al gebruik van gemaakt en hoop dat ik het allemaal goed gedaan heb :)
Al was het de afgelopen dagen niet zo heel koud maar toch koud genoeg om condensvorming te krijgen.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Fuji's weersbestendigheid (X-E3)

Bericht door André »

Tja, het blijft een gevoelig instrument. Ook niet echt goedkoop, dus beter safe than sorry. ;-)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Plaats reactie

Terug naar “Camera's algemeen”