'Shutter count' maar dan voor video

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Zoom55
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 20:18
Voornaam: J.
Been thanked: 5 times

'Shutter count' maar dan voor video

Bericht door Zoom55 »

Bij kamera's kun je vaak het aantal gemaakte 'sluiterbewegingen' bepalen met een speciaal programmaatje.
Maar hoe zit dat met gemaakte 'video-uren' ?
Interessant om te weten bijv bij aankoop van 2e hands kamera's die meer voor video gemaakt zijn zoals de X-H1 (of Panasonic GH5).
Gebruikersavatar

folkert
In memoriam †
Berichten: 391
Lid geworden op: vr 22 jul 2016, 09:49
Voornaam: Folkert
Locatie: Westland / Den Haag / Delft
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 5 times
Been thanked: 78 times
Gender:

Re: 'Shutter count' maar dan voor video

Bericht door folkert »

Ik kwam op internet mogelijk dit antwoord tegen : Video zou gebruik maken van de elektronische sluiter van de camera in plaats van de fysieke mechanische sluiter die normaliter gebruikt wordt voor het maken van foto's, daarom zou elk afzonderlijk frame niet bij dragen aan het aantal activeringen (en tellingen) van een DSLR. Wordt de sluiter wel op dezelfde manier gebruikt? Gevoelsmatig zeg ik geen "extra" slijtage want de sluiter opent en sluit zodra u klaar bent, dus één bediening per opgenomen filmpje. telt daarom mogelijk als 1. ?




Rond 4 min 30 wordt er in het filmpje ingegaan op je vraag - misschien kan Fujifilm zelf (technischedienst Duitsland of Fujifim Nederland) een afdoend antwoord op de mogelijke slijtage van het camerasysteem geven ?
Fuji XH-2/X100T/XT-4+grip/XE-4/ FUJINON XF18-55mm/XF 18-135mF/3.5-5.6/XF 55-200mm/XF100-400/XF16mm 2.8WR/XF35mm 2.WR/XF50mm F2 WR/XF 90mm/XF 80mm f2,8 R LM OIS WR Macro/XF 10-24 mm (old)/pancake XF 27mm f/2.8 WR (new)
Plaats reactie

Terug naar “Camera's algemeen”