Vreemde streep op lens zichtbaar

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
kuipje
Berichten: 4
Lid geworden op: za 13 mei 2017, 15:12
Voornaam: Mary
Gender:

Vreemde streep op lens zichtbaar

Bericht door kuipje »

Sinds deze week heb ik zomaar ineens een vreemde streep op mijn lens. Ik ben altijd heel voorzichtig met mijn camera, en het is ook zeker geen kras. Bij het uploaden van mijn foto's naar mijn pc gisteren zag ik op een aantal foto's een wazige streep. Niet op alle foto's vreemd genoeg, misschien heeft dat te maken met de lichtinval (?).
Heeft iemand enig idee wat het is en of daar nog wat aan te doen valt? Ik ben heel erg gehecht aan mijn X-30...
Groet Mary
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Vreemde streep op lens zichtbaar

Bericht door remoss »

Dat is heel vervelend! De streep is dus niet van het objectief te poetsen (voorzichtig uiteraard)? Met een Lenspen krijg je de meeste zaken wel weg: https://www.cameranu.nl/nl/c15412/onder ... ng/lenspen

Ik weet niet waar je woont, wellicht kan iemand je er mee helpen. Ik heb er zelf ook een en dat zou geen probleem zijn om te doen als je in de buurt zou wonen (kop Noord-holland, vlakbij Alkmaar)
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
kuipje
Berichten: 4
Lid geworden op: za 13 mei 2017, 15:12
Voornaam: Mary
Gender:

Re: Vreemde streep op lens zichtbaar

Bericht door kuipje »

Nee, ik heb zelf ook zo'n lenspen, en ik heb daar gelijk (inderdaad heel voorzichtig) mee gepoetst. Het lijkt er dus op dat die streep eronder zit, maar hoe dat dan komt?
Ik woon overigens vlakbij Utrecht, dus dat is niet echt om de hoek ;-)
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Vreemde streep op lens zichtbaar

Bericht door remoss »

Zeker vreemd. Kan misschien vocht zijn, maar dat is een beetje raden. Wellicht komen er nog tips!
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Harlin
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 23:53
Voornaam: Harry
Has thanked: 29 times
Been thanked: 5 times

Re: Vreemde streep op lens zichtbaar

Bericht door Harlin »

kuipje schreef: za 13 mei 2017, 15:42 Bij het uploaden van mijn foto's naar mijn pc gisteren zag ik op een aantal foto's een wazige streep.
Niet op alle foto's vreemd genoeg, misschien heeft dat te maken met de lichtinval (?).
Heb ook zoiets gehad, met een bepaalde licht inval zag ik vreemde vlekken op de foto.
Dit was alleen met tegenlicht opnames.
Kon het niet vinden, keek door de lens en zag "luchtbellen" in het objectief.
Is een paar keer naar Fuji geweest voordat het weer in orde was, ze konden het niet vinden,
heb er toen een foto bij geleverd waar het goed op te zien was waarna het weer is goed gekomen.
Gebruikersavatar

Topic Starter
kuipje
Berichten: 4
Lid geworden op: za 13 mei 2017, 15:12
Voornaam: Mary
Gender:

Re: Vreemde streep op lens zichtbaar

Bericht door kuipje »

Dat is een goede tip, ik zal er ook foto's bij leveren. Dan ben ik misschien de camera ook niet zo lang kwijt....
Plaats reactie

Terug naar “X30”