Voorstellen: Nieuwe Fuji X-T2 gebruiker uit Limburg

Wie ben je?
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
FotoSuma
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 07:18
Voornaam: Bjorn
Locatie: Herten - Limburg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Gender:
Contacteer:

Voorstellen: Nieuwe Fuji X-T2 gebruiker uit Limburg

Bericht door FotoSuma »

Hallo, ik kom uit het Zuidelijkste dorpje van Nederland, Eijsden, maar woon inmiddels al weer wat jaartjes in de buurt van Roermond.
Ruim 10 jaar geleden begonnen met fotograferen met Nikon, maar vorige week alles van Nikon Fullframe verkocht en nu sinds een paar dagen in trots bezit van een Fuji X-T2, met 16-55 en 50-140 lenzen.
(Met dank aan Foto Rembrandt in Maastricht)

De overstap naar Fuji is vooral gedaan omdat het allemaal wat compacter is, maar ik wilde natuurlijk niet te veel kwaliteitsverlies van de foto's hebben.
En na mijn eerste serie foto's líjkt dat gelukt te zijn.

In eerste instantie vielen de foto's tegen, maar mijn standaard import in Lightroom voor de Nikon was verscherpen 80, Ruisreductie 20, en toen ik voor de Fuji foto's de verscherping flínk omlaag had gezet,
en met het masker had gezorgt dat er niet te veel op de foto werd verscherpt, vond ik de foto toch wel de moeite waard.
Een echt heel groot verschil was voor mij gelukkig niet te zien in vergelijking met de Nikon.
(ik ben geen échte expert, maar wat voor mij goed genoeg is, is voor de “leken” die mijn foto’s zien, zeker voldoende.)

Dus nu is het tijd om foto’s te gaan maken, maar ook om nog wat te stoeien met de vele menu’s binnen de X-T2 body.
Ik kán natuurlijk de handleiding doorspitten, (wat ik grotendeels al heb gedaan), of het internet afstruinen naar tips, trucs en weetjes, maar misschien mag/kan ik gewoon af en toe een vraag hier op het forum zetten,
en zijn er altijd wel mensen die er antwoord op kunnen geven.
Het zou misschien wel helemaal mooi zijn als er (ervaren) X-T2 gebruikers uit Limburg op dit forum zitten die me misschien kunnen helpen.

Ik zal in ieder geval regelmatig op dit forum kijken, en ik hoop nog veel en lang plezier te gaan hebben van de Fuji.

De eerste vragen die me zo te binnen schieten zijn de volgende:
Als ik de teller reset, dan begint de naam met 119-9000.
Ik zou hem graag gereset willen zien naar 119-0000. Kan dat ?

Wat is het verschil tussen Elektronische en Mechanische sluiter, en wanneer welke van de 2 te gebruiken, of moet ik de optie selecteren voor beide tegelijk aan te zetten ?

Mbt Auto Focus: Wat zijn de verschillende manieren van AF ?
Ik selecteer bijna altijd Single shot Auto Focus. Dus geen Continue.
En ik wil zelf het vierkantje selecteren waarop de camera scherpstelt, maar, ik heb gezicht- en oogherkenning aanstaan, hoe weet ik dan zeker dat hij ook echt dat puntje van het oog pakt dat ik wil ?
Kan iemand me een snelle cursus geven over de verschillende AF mogelijkheden op de X-T2 ?

Voor nu voldoende lijkt me, Mvg Bjorn Suma.

www.fotosuma.nl
http://fotosuma.smugmug.com
Fuji X-T4 | 16-55 2.8 | 50-140 2.8 | 35mm 1.4 | 10-24 4.0 | 18-135 3.5-5.6 | Nissin i60a |
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3847
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Voorstellen: Nieuwe Fuji X-T2 gebruiker uit Limburg

Bericht door remoss »

Welkom op fXf Bjorn! Mooie set om "te beginnen" met ons mooie merk, veel fotoplezier ermee :D

Je vraag over de teller zou ik even na moeten kijken.

Ik zou de sluiter instelling (M of E) gewoon op beide zetten. Komt de sluiterijd onder de 1/8000, dan wordt automatisch overgeschakeld van mechanisch naar elektronisch. Altijd op elektronisch laten staan is niet altijd handig vanwege het rolling shutter effect wat op kan treden. Hierdoor kan er bij snel bewegende onderwerpen beeldvervorming optreden.

Voor meer info over de AF modi kan ik je de speciale site aanbevelen: http://www.fujifilm-x.com/af/en/index.html
Daar is ook een PDF handboek te downloaden met veel informatie: http://www.fujifilm.com/products/digita ... ook_01.pdf
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Bert
Berichten: 639
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 20:56
Voornaam: Bert
Has thanked: 40 times
Been thanked: 59 times
Gender:

Re: Voorstellen: Nieuwe Fuji X-T2 gebruiker uit Limburg

Bericht door Bert »

Welkom!!! :duimop:

plincky
Ex-fXf
Berichten: 84
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 13:22

Re: Voorstellen: Nieuwe Fuji X-T2 gebruiker uit Limburg

Bericht door plincky »

Welkom op het forum.
En... veel plezier met de set, en de tas. :D
De bewerking van de Raf files zijn idd anders dan de Nef files van Nikon. Je moet gewoon wat proberen en een nieuwe standaard vinden.

(Vergeet de apparatuur op je site niet aan te passen ;) )

fujigerard
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 07 jan 2018, 10:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Voorstellen: Nieuwe Fuji X-T2 gebruiker uit Limburg

Bericht door fujigerard »

Welkom Bjorn!
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Voorstellen: Nieuwe Fuji X-T2 gebruiker uit Limburg

Bericht door GeorgeF »

Welkom Bjorn, leuk beginnerssetje heb je aangeschaft.
Daar zal je veel plezier aan beleven.
En ik denk dat je qua kwaliteit echt niets inleverd.
Maar de tijd zal het leren.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Plaats reactie

Terug naar “Voorstellen”