Straat . poging tot wekelijkse update

In en op de straat
Plaats reactie
HenkV
fXf sponsor
Voornaam: Henk
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Straat . poging tot wekelijkse update

Bericht door HenkV »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ik heb er nog een paar uit dezelfde serie, zelfde dag, zelfde locatie (station Alphen aan den Rijn : gewoon voor de aardigheid
1.
Afbeelding

2.Afbeelding

3.
Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Henk Vos

X100VI, X-T5 + Fuji 18mm F 1.4 WR + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR

Website: https://henkvos.smugmug.com
HenkV
fXf sponsor

Bericht door HenkV »

Paar weken terug, Rotterdam:
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Henk Vos

X100VI, X-T5 + Fuji 18mm F 1.4 WR + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR

remoss
Voornaam: René
Contacteer:

Bericht door remoss »

Strak werk weer Henk! Nr 2 is goed gezien hoor. Alleen de focus bij de laatste? Wilde je nr 131 scherp hebben.... :D
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
MauvdL
fXf sponsor
Voornaam: Maurice
Contacteer:

Bericht door MauvdL »

Inderdaad jammer dat 5 onscherp is.
Ik ga voor 3 en 4, hoewel op 3... dat fietsstuur...
X-E4 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
HenkV
fXf sponsor

Bericht door HenkV »

Klopt wat nr2 betreft natuurlijk, maar ik vond de foto desondanks wel wat hebben , bij het passeren glimlachte ze nog even en dat moment had ik even moeten aangrijpen om een betere foto te maken, maar ja berouw komt na de zonde; nu een weekje ertussenuit, volgende week meer, dank in ieder geval voor jullie reactie.
Met vriendelijke groet,
Henk Vos

HenkV
fXf sponsor

Bericht door HenkV »

Toch nog ben, ik probeer de laatste tijd zone focussing te gebruiken, wat is jullie ervaring daarmee?
Met vriendelijke groet,
Henk Vos

MauvdL
fXf sponsor
Contacteer:

Bericht door MauvdL »

Beetje late reactie, maar ik heb er nog 's naar gekeken. Zelf gebruik ik de zonefocussing eigenlijk nooit. Maar dan heb ik het over de Zone AF instelling op de camera.
Iets anders is het in de betekenis van het vastzetten van een focuspunt op de camera. Ik neem aan dat je dat bedoelt.
Daarmee kan je met name bij straatfotografie alles binnen een zekere marge van scherptediepte goed resultaat behalen. Dan moet je wel uitgaan van de optimale omstandigheden, zoals ruimere groothoek (grote scherptediepte), hogere ISO, flink kleinere diafragma opening.
Ik heb er wel eens mee gespeeld, maar was er niet zo tevreden over. Maar misschien heb ik er niet genoeg mee gespeeld. Dat denk ik.
HenkV
fXf sponsor

Bericht door HenkV »

Ja, dat bedoel ik, je toestel in de manual stand en voor een zo groot mogelijk bereik een zo hoog mogelijk F getal en dan je foto maken binnen de reikwijdte die je camera info aangeeft op je schermpje. Ik zet mijn ISO dan op de automatische stand en dan bij de opname de afstand schatten binnen de gegeven ruimte op je schermpje. . Alan Schaller geeft zijn manier van doen weer in dit You Tube filmpje/link:
Het begin is een beetje flauw, maar hij maakt op die manier geweldig mooie straatfotografie. Al zijn filmpjes zijn overigens bijzonder de moeite waard, maar dat is subjectief dat snap ik.

Het gaat hierin weliswaar over foto's nemen vanuit de heup, maar het idee erachter legt ie mooi en duidelijk uit. Op mijn schermpje op mijn X-T5 zie ik in blauw binnen welke afstand bij het gekozen diafragma alles scherp is. En in de praktijk komt het er dus op neer de juiste afstand in te schatten en schieten dan maar. Je hoeft dus niet telkens scherp te stellen. Je moet wel bij de AF/MF functie , onderdeel scherptediepteschaal, op je toestel bij "formaat" wel "basis filmformaat" kiezen.
Met vriendelijke groet,
Henk Vos

MauvdL
fXf sponsor
Contacteer:

Bericht door MauvdL »

Er zijn wel meer stukjes flauw in dit filmpje, maar het werkt wel erg aanstekelijk.
Ik ga er toch maar weer eens mee oefenen. Hipshot in the kitchen at 1.2 meters.
En op zoek naar een goeie en kleine manual lens.
Bedankt voor het delen. Gaat me weer geld kosten 😅
HenkV
fXf sponsor

Bericht door HenkV »

Hij, Alan Schaller, is duidelijk niet op z'n gemak bij het maken van z'n YouTube filmpjes, maar dat staat los van de kwaliteit van zijn foto's, grote fan van hem hier. Ik ben zelf ook nog bezig om dat zone focussen beter onder de knie te krijgen. Het lijkt me vooral nuttig bij het fotograferen van mensen op korte afstand, ik overweeg zelfs om daarvoor een Ricoh GR IIIX aan te schaffen, wat ik daarover lees maakt me wel enthousiast . Vrijwel onzichtbaar met zo'n toestelletje in de hand. Ik laat het weten.
Met vriendelijke groet,
Henk Vos

Patrick
fXf sponsor
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick »

Alan is mijn favoriete hedendaagse straatfotograaf. Ik hoop ook ooit zo mijn zwart-wit foto's te kunnen maken (nabewerken).

Ik ben geen fan van zonefocussing. Past ook niet bij mijn stijl met meestal weinig scherptediepte.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4||23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|Q3|Zf met glaasjes
Plaats reactie

Terug naar “Straatfotografie”