Sunny F16 rule.

Alles over fotograferen zelf
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Sunny F16 rule.

Bericht door rmviewpoint »

Een een vraag over de sunny F16 rule, dat gebruikelijk was bij film camera's, waar je bepaalde welke instellingen er gehandhaafd konden worden bij een ISO filmwaarde die je in je toestel had zitten.
In principe, vlug toegelicht: Ging men ervan uit dat je bij een zonnige dag en gebruik van een ISO 100 film, de sluitertijd van 1/125 en het diafragma ingesteld werd op f16. mocht het bewolkt zijn, stelde je het diafragma in op f8, nog donkerder f5,6. Ook kon je de sluitertijd eveneens met 1 stop verhogen, als je je diafragma veranderde naar een kleinere waarde.
Nu met mijn nieuwe X-Pro3 aan 't stoeien en geprobeerd om deze regel toe te passen, wat niet lukt met de gewenste instellingen..Is dit een normaal verschijnsel bij systeem camera's?
Ik weet dat het hele ISO gebeuren bij digitale camera's serieus worden getweaked en zeker niet meer overeenkomen met de werkelijke ISO waarden van 'n filmrolletje.

Het zou handig zijn om een houvast te hebben als je manueel wenst te fotograferen in het straat gebeuren.


Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Gebruikersavatar

MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Re: Sunny F16 rule.

Bericht door MauvdL »

In mijn hele jonge jaren ging ik op pad met een niet-te-tillen Mamiya C330, 2 oog, 120 rolfilm. Vooral buiten gebruikte ik die en kon zonder belichtingsmeter alle variabelen goed inschatten, zelden maakte ik een té over- of onderbelichte foto. Ok, beetje gokken was het, maar ook ervaring.
Latere analoge spiegelreflexcamera's hadden al een redelijke belichtingsmeter, en ik gebruikte ook wel een Lunasix belichtingsmeter bij fotografie in een studio.
Met mijn eerste digitale Nikon (D300s) heb ik ooit 's een workshop studiofotografie gevolgd, waar het vooral om "licht & belichten" ging. Wat mij toen opviel is dat bezitters van andere digitale SLR's, zoals Canon, andere uitkomsten in sluitertijd hadden dan ik, bij dezelfde ISO, zelfde diafragma. De docent zei daarbij: "Dat kan, maar who cares, als je plaatje maar goed belicht is".
Daarom ben ik nu blij dat ik met de systeemcamera in geval van handmatige belichting direct kan zien wat ik doe. Zeker met lastiger lichtomstandigheden zoals avondlicht, sneeuw, etc.

Desalniettemin: interessant stukje info :!:
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

Topic Starter
rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Sunny F16 rule.

Bericht door rmviewpoint »

Inderdaad MauvdL, Ik ben op jeugdige leeftijd begonnen met een Practica met lichtmeter, het bolletje en een lijn die op en af wipte. Hetgeen ik opmerk, als je een wit object, close fotgrafeert, je met de ingebouwde histogram niet ver geraakt, hij geeft geen uitgebeten hoge lichten weer bij de compositie, enkel bij het terug kijken van je prentje merk je dat er toch nog delen zijn uitgevreten, ook de lichtmeting op "spot" te zetten lukt ook niet beter. Er wordt wel meer geklaagd over het histogram dat niet een werkelijke weergave geeft. Hetgeen ik wou aangeven met de sunny F16 regel is meer bij het fotograferen van straat gebeuren, klik on the go, en dan heb je niet veel tijd bij een manuele instelling om nog veel te prutsen.
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Plaats reactie

Terug naar “Kennen en kunnen”