hooglichten

Alles over fotograferen zelf
Gebruikersavatar

Topic Starter
Gemmaj
Berichten: 198
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 18:45
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

hooglichten

Bericht door Gemmaj »

Werkte tot volle tevredenheid met de fui XE-1 en heb nu ook een X-pro erbij

kan er superscherpe foto's mee maken, maar wat me bij beide camera's opvalt zijn de hooglichten
die moet ik in LR wel weer fors terugschroeven anders krijg ik heel snel van die lichte, uitgebeten luchten

heeft iemand een idee of er een instelling is, waar ik dit een beetje kan aanpassen ofzo?
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: hooglichten

Bericht door Patrick »

Er zit een +/- knop prominent op je body. Bovenop, rechts. Als je ziet dat je histogram een piek helemaal rechts geeft, dan is het verstandig de knop iets in de min te draaien.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3

plincky
Ex-fXf
Berichten: 84
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 13:22

Re: hooglichten

Bericht door plincky »

Je kan in de camera de DR (Dynamic Range) settings op DR200 of DR400 zetten.
Dan onderbelicht de camera de foto een beetje met de iso instelling, en deze zal dan de onderbelichte en overbelichte info terug halen d.m.v. de interne beeldbewerking.
Hou er wel rekening mee dat de camera bij bv auto-iso op 200iso met DR op 400DR de iso waarde van de foto op 800iso komt.

De waarde die je bij LR moet invullen is maar een waarde. Hang er niet teveel "waarde" aan ;-) als de foto goed is ook al staat bv de hooglichten bijna op max dan maakt het verder toch niks uit? Als je standaard tekort komt bij instellingen dan is het een ander verhaal.
Bij mijn Nikon moest ik altijd 90 of 100 verscherpen... bij mijn Fuji X-T1 komt ik meestal niet verder dan 60/70. het is maar een waarde.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Gemmaj
Berichten: 198
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 18:45
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: hooglichten

Bericht door Gemmaj »

Dankjewel voor jullie info, ga ik mee aan de gang.
Werk al jaren met Sony DSLR en als ik met beide toestellen een foto maak van
dezelfde setting en rond dezelfde tijd, dus eigenlijk dezelfde omstandigheden
dan maakt de Fuji ze uitzonderlijk scherp, maar heeft dus meer uitgebeten hooglichten
dan de Sony en dat vind ik best apart.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: hooglichten

Bericht door arnold_w »

Dat kan aan de instelling van je lichtmeting liggen (Intergaal/Spot/Matrix).
Als je zeker wilt weten of je Sony hetzelfde meet als de Fuji, kun je het beste een egaal grijs vlak fotograferen onder exact dezelfde omstandigheden.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

throttlemeister
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 22:42

Re: hooglichten

Bericht door throttlemeister »

Off-topic: waar komt die belachelijke term 'hooglichten' toch vandaan? Het is geen Nederlands, eerder een Japanse of Chinese Google vertaling en het slaat helemaal nergens op. 'Highlights' daarentegen staat gewoon in de VanDale, en als iemand perse in het Nederlands wil, zijn er ook prima vertalingen danwel alternatieven voor dat woord die de lading dekken op een correcte manier. Weet iemand waar deze belachelijke term vandaan komt?

On-topic: Als je ze in LR correct kan terughalen, dan is je belichting correct en moet je vooral _niet_ gaan onderbelichten. Hou er rekening mee dat de informatie die in je raw bestanden zit niet noodzakelijkerwijs is wat je scherm weergeeft. Zolang de informatie er is en je kunt deze met highlight recovery terughalen kun je beter in LR de belichting naar beneden duwen (al dan niet selectief) als dat je achteraf in LR de boel probeert omhoog te halen. Je krijgt dan namelijk meer ruis.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 | XF23mm F1.4 | XF35mm F1.4 | Helios 44M-6 58mm F2
www.sport-touring.eu
Gebruikersavatar

throttlemeister
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 22:42

Re: hooglichten

Bericht door throttlemeister »

Gemmaj schreef:Dankjewel voor jullie info, ga ik mee aan de gang.
Werk al jaren met Sony DSLR en als ik met beide toestellen een foto maak van
dezelfde setting en rond dezelfde tijd, dus eigenlijk dezelfde omstandigheden
dan maakt de Fuji ze uitzonderlijk scherp, maar heeft dus meer uitgebeten hooglichten
dan de Sony en dat vind ik best apart.
Zo apart is dat niet, want de manier waarop de belichting wordt berekend wordt door elke fabrikant anders gedaan. En er zijn ook verschillen in wat fabrikanten een correcte belichting vinden. Met andere woorden, elke camera heeft spot, matrix en center-weighted als belichtingsprotocollen, maar wat deze precies doen en tot welk resultaat ze komen is per fabrikant verschillend. Sommigen neigen iets meer naar de donkere delen, anderen iets meer naar de lichte delen.

Ook zijn er verschillende standaarden voor het vaststellen van de ISO waarden in een camera, met als resultaat dat camera A een andere waarde voor ISO200 kan hebben als camera B. Beiden zijn ze correct, beiden hebben dezelfde naam, en toch kun je ze niet 1 op 1 met elkaar vergelijken. Er zijn zelfs 5 verschillende correcte manieren om de ISO waardes te bepalen voor een digitale camera volgens de ISO 12232:2006 standaard, en allemaal geven ze andere waardes. Beetje belachelijk, maar we zitten er nu eenmaal mee.

Maakt het allemaal lekker verwarrend. Uiteindelijk komt het er op neer dat je niet moet proberen om het voor meerdere cameras allemaal hetzelfde te doen, maar moet leren hoe je met een bepaalde camera voor jou tot het beste resultaat kunt komen.

Ik had precies hetzelfde toen ik van Canon naar Nikon overstapte. Mijn foto's waren toen consequent onderbelicht, omdat de manier waarop Nikon tot een instelling kwam anders is als de Canon. Heeft een tijdje geduurd, totdat je leert hoe de camera een scene 'leest' en je weet hoe je de meting manipuleert tot het door jou gewenste resultaat.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 | XF23mm F1.4 | XF35mm F1.4 | Helios 44M-6 58mm F2
www.sport-touring.eu
Gebruikersavatar

Topic Starter
Gemmaj
Berichten: 198
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 18:45
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: hooglichten

Bericht door Gemmaj »

throttlemeister schreef:Off-topic: waar komt die belachelijke term 'hooglichten' toch vandaan? Het is geen Nederlands, eerder een Japanse of Chinese Google vertaling en het slaat helemaal nergens op. 'Highlights' daarentegen staat gewoon in de VanDale, en als iemand perse in het Nederlands wil, zijn er ook prima vertalingen danwel alternatieven voor dat woord die de lading dekken op een correcte manier. Weet iemand waar deze belachelijke term vandaan komt?

On-topic: Als je ze in LR correct kan terughalen, dan is je belichting correct en moet je vooral _niet_ gaan onderbelichten. Hou er rekening mee dat de informatie die in je raw bestanden zit niet noodzakelijkerwijs is wat je scherm weergeeft. Zolang de informatie er is en je kunt deze met highlight recovery terughalen kun je beter in LR de belichting naar beneden duwen (al dan niet selectief) als dat je achteraf in LR de boel probeert omhoog te halen. Je krijgt dan namelijk meer ruis.
Highlights zeggen me niets, persoonlijk gebruik ik de term hooglichten omdat dit zo ook in de Nederlandse versie van LR wordt genoemd. Fotografeer in jpg en niet in raw.
Ga er maar eens wat uitgebreider mee experimenteren. Dan leer ik de beide camera's ook beter kennen.
Gebruikersavatar

throttlemeister
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 22:42

Re: hooglichten

Bericht door throttlemeister »

Waarom jpg als ik vragen mag? Je doet aan nabewerking en je gebruikt LR, dus er is niet of nauwelijks tijdwinst terwijl je met RAW veel meer informatie hebt om mee te werken.

Uiteindelijk is ook hier geen goede of foute keus, maar als je dan toch nabewerking doet kun je beter met zo veel mogelijk beschikbare informatie beginnen zodat het eindresultaat uiteindelijk ook beter is. Je kunt zelfs een preset maken die je bij het importeren toepast waardoor de foto's voor je begint min of meer hetzelfde uitzien als de jpg zou hebben gedaan als je dat graag wilt.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 | XF23mm F1.4 | XF35mm F1.4 | Helios 44M-6 58mm F2
www.sport-touring.eu
Gebruikersavatar

Topic Starter
Gemmaj
Berichten: 198
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 18:45
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: hooglichten

Bericht door Gemmaj »

Maak voor een reportage soms wel 500 foto's of meer
als ik die allemaal in Raw op mijn computer moet uploaden
kost dat niet alleen meer tijd, maar ook heel veel ruimte
dan zou ik mijn archief wat meer op moeten schonen
maar daarvoor ontbreekt me vaak de tijd. Krijg eigenlijk
zelden klachten van de redactie en hoor van de drukker nooit
iets over overstappen op Raw.
Plaats reactie

Terug naar “Kennen en kunnen”