Verzenden en risico

Alles over fotograferen zelf
Gebruikersavatar

D.Haaksma
Berichten: 62
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 17:55
Locatie: Geen vast
Contacteer:

Re: Verzenden en risico

Bericht door D.Haaksma »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Bij verzekerde verzending is het natuurlijk wel de verkoper die de eventuele verzekeringskwestie moet regelen.
Dat lijkt mij ook wel logisch natuurlijk en zal ook geen problemen opleveren (hoop ik).

Maar het is m.i. ook wel logisch als een koper aangeeft per se niet te willen reizen maar evengoed het onderwerp van verkoop wil hebben, hij of zij ook een risico mag nemen in het hele verhaal.
Blijft dat ik er een ...hekel aan heb om waardevolle spullen te versturen.
X-T10, 18-55, 55-200, 10-24, 50 mm macro Zeiss Touit, Canon MP-E 65 en allerhande andere macrorommel.

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Verzenden en risico

Bericht door wblink »

Gôh, dat was allemaal niet mijn bedoeling: sorry.

Maarre, Enne, Moije, Groet,

Ik hoop dat jullie (en eigenlijk iedereen) een mooie kerstmis zal beleven.
Wat wel/niet mooi is moet je natuurlijk zelf invullen.
Voor mij is het feit dat zowel mijn moeder (93, met alle bijbehorende kwalen) en mijn zoon Tim (26) hier komen logeren, eten en genieten fantastisch!
Ik wens iedereen een fijne tijd!!!!!!!!!
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

D.Haaksma
Berichten: 62
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 17:55
Locatie: Geen vast
Contacteer:

Re: Verzenden en risico

Bericht door D.Haaksma »

Van hetzelfde Willem, en een geweldig 2016 gewenst.
X-T10, 18-55, 55-200, 10-24, 50 mm macro Zeiss Touit, Canon MP-E 65 en allerhande andere macrorommel.

plincky
Ex-fXf
Berichten: 84
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 13:22

Re: Verzenden en risico

Bericht door plincky »

Even van www.kijkoprecht.nl

Aankoop via bijv. Marktplaats of andere aanbodwebsite

Een aankoop via Marktplaats komt meestal tot stand tussen particulieren. In dat geval gelden andere regels dan bij de koop via de webwinkel. In het laatste geval koopt een consument een goed bij een professionele verkoper. Via Marktplaats gaat het vaak om een overeenkomst, gesloten door consumenten. In dat geval gelden de algemene regels omtrent koop- en verkoop.

Bij de aankoop sluit u een overeenkomst. Als u als kopende partij het pakket niet ontvangt, pleegt de verkoper wanprestatie (een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst). Omdat het vaak zal gaan om tweedehands spullen, is het opnieuw versturen van het pakket meestal niet mogelijk. De koper kan de overeenkomst ontbinden en eventueel schadevergoeding vorderen. Met andere woorden: de koop wordt ongedaan gemaakt en de koper krijgt zijn geld terug.

Het is wel van belang wat in de advertentie staat. Indien woorden met de strekking: “het goed wordt verstuurd” in de advertentie voorkomen, is de afleverplaats (levering) bij de verkoper. Indien dat niet het geval is, komt de verzending voor risico van de koper. Let daarom altijd goed op de advertentietekst. Als bij de koop de verzending niet is inbegrepen komt de verzending voor rekening en risico van de koper. Eventueel kunt u altijd een pakket verzekerd laten versturen. Dan bent u er zeker van dat uw schade wordt vergoed.

Overigens is het tegenwoordig ook mogelijk via Marktplaats een aankoop te doen bij een professionele partij. In dat geval gelden de vereisten van de consumentenkoop (zie hierboven).
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: Verzenden en risico

Bericht door johant »

Klopt helemaal; wanneer de verkoper de wijze van aflevering (b.v. versturen) zonder voorbehoud oplegt aan de koper is de verkoper verantwoordelijk tot het moment van aflevering ... dat was de uitzondering waarop ik doelde (maar die de meeste Marktplaats-verkopers wel zullen weten te vermijden).
Plaats reactie

Terug naar “Kennen en kunnen”