Belichtingswaarde ???

Alles over fotograferen zelf

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Belichtingswaarde ???

Bericht door wblink »

Ik was een aantal jaren geleden in Noorwegen (Lofoten) voor het Noorderlihct (Mooi!!!).
Ik heb daar toen van iemand de instellingen van haar camera gekregen, waarmee zij meestal haar Noorderlichtopnamen maakte: ISO, S, A.
Ik had toen een Nikon D3x die ik niet verder dan iso 800 wilde laten gaan, maar kon dus moeiteloos de andere bijbehorende instellingen "uitrekenen": het was een goed startpunt, want ik had toen geen flauw idee.

Ik vraag me (niet nu pas :-)) af of er geen absolute (licht)waarde is waarmee je dit soort dingen kunt bepalen.
Ik bedoel: het gegeven van de gebruikte instellingen zou toch in een getal te vangen moeten zijn dat dan weer bruikbaar is met andere instellingen?

Bij lampen geeft men tegenwoordig "LUX" aan (lumen/m-kwadraat): is zoiets niet bruikbaar?
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: Belichtingswaarde ???

Bericht door johant »

Vroeger moest je gewoon de LVs weten om te bepalen wat voor film en instellingen je nodig had. LV 0 was "restaurantje met kaarsjes", en LV 16 was "vol in de zon". Zo had je nog wat standaard scenario's.

Edit: er waren fotoboektabellen waarin je de mogelijke combinaties kon opzoeken. LV15 was bijvoorbeeld equivalent met de "sunny f/16 rule".

JohnMoeleker
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:30
Locatie: Den Haag

Belichtingswaarde ???

Bericht door JohnMoeleker »

Even ouwemannenpraat
Mijn eerste lichtmeter was een kokertje met oogschelp, dat je ongeveer op het onderwerp richtte.
Je zag dan een rond schijfje celluloid binnenin dat in steeds donkerder bedrukt was met een grijze laag
Daarin getallen. Het donkerste getal dat je nog kon lezen was dan je lichtwaarde. Met een stel verdraaibare ringen buitenop stelde je de dinwaarde (voorloper van iso) van je film in en dan kwam je bij combinaties van diafragma en sluitertijd.
Het was een proces met behoorlijke resultaten, temeer daar de lichtmeter die stroompjes genereerde of nog later op een batterijtje werkte nog moest worden uitgevonden.
Een oom had een zelfde kijkertje en we konden dan volstaan met tegen elkaar alleen dat cijfertje te vertellen
Bijvoorbeeld vuurwerkfoto's of foto's van verlichte nachtelijke straten vergden niet een rijtje (dure) opnames
Ik heb dat kijkertje van mijn opa gekregen toen ik zes was en heb het een jaar of tien gebruikt. (Ik ben van 1947)
Nikon D810, Sony RX1R II

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Belichtingswaarde ???

Bericht door wblink »

Ahhhh,

Hoi John.
Dat lijkt me nu net iets wat ik zoek: een waarde ("lichtwaarde") die verder uitgewerkt kan worden.

Ja ook ik ben opgegroeid met DIN, maar ASA is veel logischer.

Terug naar mijn originele vraag *nu blijkbaar in meer opzichten": Wlke waarde geeft de hoeveelheid licht aan die door een fotocamera gepakt kan worden?
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: Belichtingswaarde ???

Bericht door johant »

John, jouw kijkertje klinkt als de tabel die ik kreeg toen ik op de middelbare school leerde fotograferen. Wij hadden een erg enthousiaste wiskundeleraar, die ieder schooljaar een fotoclub organiseerde.

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Belichtingswaarde ???

Bericht door wblink »

Nou die getallen nog on een formule vangen en bruikbaar maken.
Ik ga (na JAREN) mijn wiskunde weer eens ophalen en het proberen.
Als jullie niks meer horen zit ik stuk, anders laat ik het weten.
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Belichtingswaarde ???

Bericht door jhh »

wblink; is dat aantal jaren zolang geleden dat je Lightroom gebruikte? Dan moet je het zo kunnen uitlezen.

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Belichtingswaarde ???

Bericht door wblink »

Goede vent (?),

Waarom hul je jezelf in wolken? Vertel gewoon, daar zou ik (en mogelijk anderen) wat aan hebben.
Daarnaast zou ik het NIET uit LR willen halen, maar MAKEN vanuit de gegevens A, S, ISO.

Niet duidelijk genoeg? Ik hoor het dan wel weer.
Ik vind je bericht overigens nodeloos denigrerend: mijn gebruik van LR heeft er NIETS mee te maken en is daarom ook onnodig om (juist op DIE manier) te vermelden.
Ik weet je beoogde doel niet, maar ik kan het op voorhand al niet delen.

Gelegenheid tot nadere uitleg: .........
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Belichtingswaarde ???

Bericht door jhh »

Sorrie, ik begrijp dit totaal niet. Het is niet zo bedoeld als jij het opneemt en maak hier geen woord meer aan vuil.

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Belichtingswaarde ???

Bericht door wblink »

Fijns,

Dank voor je reactie die uiteindelijke een luchtballon blijkt te zijn.
Nou moe.
Willem.
Gesloten

Terug naar “Kennen en kunnen”