Handmatige witbalans

Alles over fotograferen zelf
Gebruikersavatar

Topic Starter
rudgerun
Berichten: 44
Lid geworden op: di 05 jul 2016, 22:58
Voornaam: Rudi

Handmatige witbalans

Bericht door rudgerun »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Dank je arnold_w, zeer interessant. Die Magic Cloth techniek had ik nog niet van gehoord.
Eigenlijk is het principe hetzelfde als hetgeen in vroeger in mijn doka deed, met een stuk papier de belichting in bepaalde zones tegenhouden. Zeker de moeite om wat mee te gaan experimenteren.

Na wat overpeinzing ga ik me een schroeffilter kopen (voldoende stops) en experimenteren met de Magic Cloth techniek. Het zal met vallen en opstaan zijn maar de mogelijkheden zijn zoveelste groter dan een filter schuiven denk ik (denk maar aan een kaartje knippen met bepaalde vorm om objecten in beeld te volgen).
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Handmatige witbalans

Bericht door arnold_w »

Dat is idd precies wat je doet, ipv van je papier in de Doka belichten en doordrukken/tegenhouden met allerlei vormpjes, doe je dat met Magic Cloth tijdens de belichting in de camera.
Het is handig om wat verschillende zwarte items bij je te hebben, zodat je ook kleinere delen wat tegen kunt houden. Soms gebruik ik daarvoor een lensdop als ik een hoekje van het beeld wil tegenhouden (bij bergen zoals in mijn voorbeeld met het watervalletje). Als ik daar een rechte lijn zou gebruiken, dan zou de berg ook veel donkerder zijn geworden.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
rudgerun
Berichten: 44
Lid geworden op: di 05 jul 2016, 22:58
Voornaam: Rudi

Handmatige witbalans

Bericht door rudgerun »

Vandaag de Magic Cloth techniek eens aan het proberen geweest. Eerst de uitleg filmpjes op internet gezien en nu de praktijktest. Ik botste al onmiddellijk op een probleem, de EVF gaat uit bij een opname. Ik had een belichtingstijd van 1 minuut en normaal zie je in je vieuwfinder wat je doet met je zwarte vel volgens de YouTube filmpjes maar ik zag dus niets en moest op het gevoel het zwarte vel houden en dat werkt niet. Een tweede poging het vel klaar houden op zijn plaats en dan pas afdrukken en dan op gevoel proberen op zijn plaats te houden maar toch niet stil ... Niet optimaal.
Ben benieuwd hoe jij dat doet arnold_w.

Update : Net nog wat meer YouTube filmpjes opgezocht, ze doen het precies allemaal op t gevoel ... Dat had ik verkeerd begrepen op voorhand.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Handmatige witbalans

Bericht door arnold_w »

Ook op gevoel. Maar hoe dacht je dat Tony dat deed dan? Als hij met z'n dSLR belicht gaat de spiegel omhoog en heeft hij ook geen beeld meer.
Het is dus trial & error, maar na een paar keer heb je het echt wel onder de knie.
Vorig jaar met een groep fotografen naar Schotland geweest, daar 1x uitgelegd en na 5 pogingen stonden ze allemaal met een doekje te wapperen.
Hier zaten zowel dSLR's als mirrorless (Olympus) gebruikers tussen en hadden allemaal goede resultaten.
Gewoon blijven oefenen dus. En hoe langer de sluitertijd, hoe meer tijd je hebt om nuances aan te brengen, 1 minuut moet dus meer dan voldoende zijn.

Wat ik meestal doe is het zwarte voorwerp alvast daar houden waar de overgang zit, dat doe je dan met de LCD (is makkelijker dan met de EVF).
Dan afdrukken en heel langzaam het zwarte voorwerp omhoog schuiven. Door dit geleidelijk te doen creëer je ook een natuurlijk en zachte overgang.
Daar waar je wat extra wilt tegenhouden nog een paar keer heen en weer schuiven en na het belichten kijken of je geen klippende delen in de lucht hebt.
Als de lucht iets te donker is geworden, geen probleem, die kun je later weer wat oplichten in LR/PS.
Als je het iets gecontroleerder wilt doen zul je het verschil in stops tussen voorgrond en lucht moeten meten en dan de tijd berekenen die je nodig hebt om tegen te houden.

Stel je wilt 1 minuut belichten en het verschil tussen voorgrond en lucht is 1 stops.
Dan belicht je correct op de voorgrond en houd je de lucht voor ca 30 seconden tegen.

Maar ik zou tijdens het proberen wat kortere tijden aanhouden (30 sec of zo), dan hoef je niet zo lang te wachten.
Is de density van je filter daarvoor te dicht, dan gewoon je iso even opschroeven, het gaat alleen maar om het oefenen.

Succes.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
rudgerun
Berichten: 44
Lid geworden op: di 05 jul 2016, 22:58
Voornaam: Rudi

Re: Handmatige witbalans

Bericht door rudgerun »

Ik zag een filmpje waar de persoon beeld had op zijn lcd, en had er niet verder bij nagedacht. Nu heb ik dat filmpje nog eens herbekeken en het is een testrun die hij doet met beeld en dan pas de foto maakt.
We gaan een van de dagen een testen op locatie in de buurt zodat ik wat oefening in de vingers heb voor onze reis naar Schotland ...
Plaats reactie

Terug naar “Kennen en kunnen”