Handmatige witbalans

Alles over fotograferen zelf
Gebruikersavatar

Topic Starter
rudgerun
Berichten: 44
Lid geworden op: di 05 jul 2016, 22:58
Voornaam: Rudi

Handmatige witbalans

Bericht door rudgerun »

Ik durf regelmatig de witbalans handmatig instellen met behulp van een grijskaart. Deze instellingen vinden op mijn nieuwe X-T1 was ook geen probleem.
Bij mijn X-T1 heb ik ook enkele ND filters en gradual ND filters gekocht, hiermee ga ik wat experimenteren.
Nu vraag ik me af of de manuele witbalansmeting beïnvloed wordt door de ND filter die er op zit. Maw kan ik de witbalans instellen en verschillende foto's nemen met veschillende filters of moet ik telkens opnieuw mijn witbalans instellen?

Nu weet ik dat witbalans is bij te stellen in LR als je in RAW werkt maar ik ben beginnend LR gebruiker en ook voorstander van zoveel mogelijk juist te hebben bij het maken van de opname om zo achteraf zo weinig mogelijk te moeten bewerken.

Grt, Rudi
Gebruikersavatar

mqaa
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:47
Locatie: Tilburg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Re: Handmatige witbalans

Bericht door mqaa »

Heb hier zelf geen ervaring mee maar weet wel dat, vooral goedkope, filters soms een kleurzweem veroorzaken. Kan me dus voorstellen dat je dat met het goed instellen van de witbalans zou kunnen opheffen. Nooit over na gedacht eigenlijk. Goede vraag!
Marc
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Handmatige witbalans

Bericht door Patrick »

Ik zou het gewoon eens testen. Vaste opstelling maken met grijszwart ervoor en dan kijken op de PC met een pipet op de foto's of je kleurzeem krijgt met filters. Half uurtje werk.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Handmatige witbalans

Bericht door arnold_w »

Schiet je in RAW? Dan zou ik me niet zo heel druk maken om de witbalans, die is in post heel makkelijk (naar smaak) aan te passen.
Als je louter jpeg schiet is het een ander verhaal, zeker als je gebruik maakt van grijsfilters, vooral met een hoge density. (10 stops / big stopper).
Al deze filters absorberen in meer of mindere mate infrarood en ultraviolet licht, waardoor er een kleurzweem kan ontstaan. De kwaliteit en prijs van deze filters bepalen de mate van kleurzweem, zo staan de prijzige Lee filters bekend om hun redelijk neutrale kleur en de goedkope Cokin om hun paarse zweem, welke vrij lastig te corrigeren is, ook met een witbalanskaart.

Maar inderdaad gewoon eens testen wat de resultaten zijn.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
rudgerun
Berichten: 44
Lid geworden op: di 05 jul 2016, 22:58
Voornaam: Rudi

Handmatige witbalans

Bericht door rudgerun »

Ik ga vanaf heden in RAW fotograferen heb ik besloten en ben van plan om wat te testen zoals voorgesteld en telkens ook een fotootje te maken met de grijskaart in beeld als referentie voor in LR. Ik heb de goedkope Cokin filter, ik zie wel wat dat geeft en kan nog steeds indien ik dat wens eens investeren in Lee.
Gebruikersavatar

Topic Starter
rudgerun
Berichten: 44
Lid geworden op: di 05 jul 2016, 22:58
Voornaam: Rudi

Re: Handmatige witbalans

Bericht door rudgerun »

Inderdaad arnold_w, vandaag gaan testen met de nieuwe x-t1 en Cokin filters. Dubbel filter gebruiken helemaal niet te doen, echt paars.
En bij enkele filter redelijk te doen maar bij het maken van een HDR ook hier en daar paarse schijn. Toch maar even nadeken en misschien investeren in Lee.
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Handmatige witbalans

Bericht door AVI-Foto »

HiTech filters zijn ook heel goed oa Elia Locardi schijnt die ook te gebruiken, althans dat zegt tie ;)
Iets goedkoper dan Lee dacht ik.

http://www.formatt-hitech.com/

Heb zelf de 16 stops Firecrest ND opschroef filter, deze is verbazend neutraal moet ik zeggen.
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Handmatige witbalans

Bericht door arnold_w »

Kan ik (deels) bevestigen, ik heb een tijdje terug een Colby Brown Landscape Kit aangeschaft ( http://www.formatt-hitech.com/kits/trav ... re-edition ) en deze zijn redelijk neutraal, maar in sommige situaties willen ze ook nog wel eens een licht paarse zweem produceren. Moet wel zeggen dat dit vrij gemakkelijk op te lossen is in LR/PS.
De kleurzweem ontstaat vooral bij de wat zwaardere filters (0.9 en hoger) en wanneer je gaat stacken. De set heb ik verder aangevuld met een 6-stops en 10-stops filter en een blender Dat is feitelijk een standaard ND, maar dan met een verloop, hierdoor hoef je geen normale ND met een ND-grad te stacken. ( http://www.formatt-hitech.com/filters/r ... ty-blender ).
Deze gebruik ik het meest, omdat de transitie voldoende voor landschappen is en dit filter het meest kleurneutraal.

Het prettige van dit merk is dat je ook 85x110mm filters kunt kopen, deze zijn een stuk goedkoper dan de 100x125mm variant.
Als je de kleinere Fuji objectieven gebruikt (18-55) met kleinere filtermaten, dan heb je hiermee geen last van vignetting.
Gebruik je echter de 10-24 en 16-55, dan zul je toch naar de duurdere 100x125mm versie moeten gaan.

Oa deze met de ND grad van Hitech gemaakt en de lucht wat gecorrigeerd.
Afbeelding

Als je icm met big stoppers de lucht wilt tegenhouden, dan adviseer ik je te verdiepen in de Magic Cloth techniek.
Dit werkt voor mij het best, omdat je heel gecontroleerd kunt tegenhouden en zelf de hoeveel gradatie kunt bepalen.
Verder heb je geen last van kleurzweem, zeker omdat je niet hoeft te stacken.
Deze fotograaf is er een kei in: http://icelandaurora.com/blog/2014/07/t ... technique/

Deze heb ik er vorig jaar in Schotland mee gemaakt: 30sec | iso200 | f/7.1. De lucht tegengehouden met een zwarte filtercase.
Ik heb hier overigens gebruik gemaakt van een 9 stops ND schroeffilter van Light Craft Workshop. ( https://www.ephotozine.com/article/ligh ... view-14322 )
Deze is erg neutraal en vind ik beter dan de veel duurdere Lee big stiopper. Aan onderstaande foto is qua witbalans niets gedaan, komt dus zo uit de camera rollen.
Afbeelding

Deze techniek werkt alleen als je voldoende sluitertijd hebt (10sec +), omdat je ook nog wat seconden nodig hebt om tegen te houden.
Als er bomen of struiken in je beeld staan, dan werk dit doorgaans ook niet, door de lange sluitertijd krijg je teveel beweging in de takken.
Bij bovenstaande foto was het windstil, dus kon ik het goed toepassen en op IJsland gebruik ik de Magic Cloth techniek ook regelmatig, omdat er nauwelijks bomen zijn.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Angelo
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 14 mar 2016, 21:00
Voornaam: Engel
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Handmatige witbalans

Bericht door Angelo »

dank je voor het delen van de "Magic Cloth" techniek.
X-H1 X-T1 X-T2010-24/416-55/2.850-140/2.8100-400/4.5-5.61.4 TC35/1.480/2.818-55/2.8-418-135/3.5-5.650-230/4.5-6.7
Gebruikersavatar

Topic Starter
rudgerun
Berichten: 44
Lid geworden op: di 05 jul 2016, 22:58
Voornaam: Rudi

Handmatige witbalans

Bericht door rudgerun »

Dank je arnold_w, zeer interessant. Die Magic Cloth techniek had ik nog niet van gehoord.
Eigenlijk is het principe hetzelfde als hetgeen in vroeger in mijn doka deed, met een stuk papier de belichting in bepaalde zones tegenhouden. Zeker de moeite om wat mee te gaan experimenteren.

Na wat overpeinzing ga ik me een schroeffilter kopen (voldoende stops) en experimenteren met de Magic Cloth techniek. Het zal met vallen en opstaan zijn maar de mogelijkheden zijn zoveelste groter dan een filter schuiven denk ik (denk maar aan een kaartje knippen met bepaalde vorm om objecten in beeld te volgen).
Plaats reactie

Terug naar “Kennen en kunnen”