Hyperfocale afstand

Alles over fotograferen zelf
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Zoeker
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 13 jun 2016, 09:25
Voornaam: Hans
Been thanked: 1 time

Hyperfocale afstand

Bericht door Zoeker »

Wat wordt bedoeld met de hyperfocale afstand die veelal gebruikt wordt bij landschappen.

MajorB
Ex-fXf
Berichten: 410
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 10:25
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 18 times
Been thanked: 28 times
Gender:

Re: Hyperfocale afstand

Bericht door MajorB »

.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Hyperfocale afstand

Bericht door arnold_w »

Daarover is op Internet heel veel te vinden, denk dat deze pagina je ook wel op weg kan helpen.
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Met dofmaster (DOF staat voor depth of field) kun je zien wat de invloed is van je sensorgrootte, brandpunt, diafragma en afstand tot je onderwerp op de scherptediepte.
Je kunt dan ook zien welke hyperfocale afstand je nodig hebt om alles scherp in beeld te krijgen. Dat is globaal het hele idee achter hyperfocale afstand.
In Jip en Janneke taal, je hyperfocale afstand is de scherpstelaftand waarbij de voorgrond en achtergrond zoveel mogelijk scherp wordt weergegeven.

Voorbeeld: op een 1.5x crop sesnsor met een 16mm brandpunt en diafragma f/16 is je hyperfocale afstand 81cm.
Dus wanneer je met deze instellingen scherp stelt op 81cm, dan is je limiet van de voorgrond (waarbij alles nog acceptabel scherp is) 41cm tot oneindig.
Elke andere instelling op de camera of focusafstand zal die limiet van voorgrond tot oneindig verschuiven.

Speel maar eens met de instellingen op dofmaster, dan zal het langzaam duidelijk worden.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Hyperfocale afstand

Bericht door remoss »

Niet specifiek X10 gerelateerd, verplaatst naar Kennen en Kunnen.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
Zoeker
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 13 jun 2016, 09:25
Voornaam: Hans
Been thanked: 1 time

Re: Hyperfocale afstand

Bericht door Zoeker »

Nu heb ik op mijn X-T10 ontdekt dat bij handmatig scherpstellen door de afstand tot het te fotograferen object dmv de scherpstelring op de scherpstelindicator te bepalen. Vervolgens klik ik op de A-EL knop en zie dan dat de blauw balk verspringt. Ik denk dat de de afstand die de blauwe balk aangeeft overeenkomt met de hyperfocale afstand. Is dit alles juist en komt dat overeen met de dofmaster. Ofschoon ik een FujiFilm X-T10 heb, heb ik het met de dofmaster gecontroleerd met een Fujifilm X100, X-Pro1. Volgens mij kom ik min of meer op dezelfe waarden uit.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Hyperfocale afstand

Bericht door arnold_w »

De indicator op de camera is een handig hulpmiddel, ik gebruik 'm ook wel eens, maar de waarden zijn nogal conservatief.
In werkelijkheid heb je net wat meer scherptediepte dan de indicator op de camera aangeeft, maar wil je in het veld niet met je rekenmachine of je spiekbriefje staan te klooien, kun je de camera indicator heel goed gebruiken.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

FotoSuma
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 07:18
Voornaam: Bjorn
Locatie: Herten - Limburg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Gender:
Contacteer:

Re: Hyperfocale afstand (DOF op de X-T2)

Bericht door FotoSuma »

Handig ... ik zag het net pas voor het eerst.
In het scherm van de X-T2 kun je zien wat de afstand is tot het onderwerp waarop je scherp stelt.
Dát op zich zou wel eens handig kunnen zijn, maar wat ik persoonlijk nóg handiger vind, en hopelijk ook ga gebruiken,
is dat er een stukje blauwe balk verschijnt waaraan je kunt zien wat je DOF is.
Dus hoeveel vóór het scherstelpunt scherp is, en hoeveel áchter het scherpstelpunt scherp is.

Het is lastig om de details wat betreft aantal centimeter te zien, maar als ik flink inzoom, diafragma op 2.8 heb, zie ik in ieder geval dat ik maar een héle kleine scherpte diepte heb.

Ik wil bij een groepsfoto nog wel eens in de fout gaan, of een te laag diafragma, of een veel te hoog diafragma, ik ga toch eens kijken of ik wat aan het blauwe balkje ga hebben.
Want een DOF Calculator gebruik ik nu eenmaal niet als ik aan het fotograferen bent.
Daarnaast heb ik meestal ook geen benul of mijn onderwerp op 5, 10 of misschien wel 14 meter afstand staat. (ben slecht in inschatten)

Dus hopelijk helpt dit bij het beter selecteren van een juist diafragma.
Fuji X-T4 | 16-55 2.8 | 50-140 2.8 | 35mm 1.4 | 10-24 4.0 | 18-135 3.5-5.6 | Nissin i60a |
Plaats reactie

Terug naar “Kennen en kunnen”