Fujix AE-L en AF-L

Alles over fotograferen zelf
Plaats reactie

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Fujix AE-L en AF-L

Bericht door wblink »

Dag, ik vond onderstaande bericht op een ander forum. Engels, ik heb de vertaling door Google Translate laten doen, dus bij voorbaat sorry voor de soms kromme zinnen.
Ik vond het zelf een verhelderend verhaal.

------KNIP
Ik had een X-E2 en kocht onlangs de X-T1 en heb moeite om te begrijpen en te gebruiken de AF-L knop. Een aantal threads op het forum hebben me geholpen om te begrijpen hoe het werkt, denk ik. Hier is mijn begrip, een deel ervan op basis van eerdere discussies (vooral door Arjay). Lijkt dit recht voor de rest van jullie? Ik zou het waarderen alle correcties of aanvullingen, zodat ik eindelijk mijn hoofd kan wikkelen rond dit onderwerp.

AF-L en de Back-knop Focus

AF-L: Bij gebruik in elke scherpstelstand, het indrukken van de AF-L knop de scherpstelling vergrendeld. Dit maakt het fotograferen sneller wanneer uw object op een vaste afstand en je wilt een aantal foto's te nemen zonder dat u elke keer richten. Het ontkoppelt ook de focus van de blootstelling, en stelt u in staat om zich te concentreren op één punt en dan opnieuw samen te stellen zonder dat de sluiter te houden op een halve pers.

In tegenstelling tot eerdere Fuji X-modellen, hoef je niet te zijn bij handmatige scherpstelling om dit te laten werken, en in AF-S of AF-C de groene nadruk blijft branden, wat aangeeft dat de scherpstelling is vergrendeld. Wanneer in de AF-M-modus kunt u vergrendelen scherpstelling met AF-L, maar ook fine-tunen scherpstelling met de scherpstelring. (Dit werkt niet met de Fuji 14mm en 23mm lenzen vanwege hun focus koppelingen.)

Schakel vs. Press : (rode menu 4 AE / AF-Lock-modus), afhankelijk van hoe je het hebt ingesteld in het menu, AF-L werkt hetzij als een S heks (druk op om druk te ontgrendelen vergrendelen) of als een P ruk (houdt scherpstellen zolang ingedrukt). De Switch lock / unlock methode kan gevaarlijk zijn, want het is gemakkelijk te vergrendelen of te ontgrendelen aandacht per ongeluk, dus de groene stip indicator is erg belangrijk. Schakelaar met AF-L of AF-C ook het nadeel dat het twee persen, een om de eerder ingestelde scherpstellingsvergrendeling ontgrendelen en vervolgens aan elkaar initiëren. Echter, dit kunt u ook op drukken om te openen en onmiddellijk terug te keren naar het gebruik van de ontspanknop te richten in plaats van de AF-L knop. In Manual, zal de ontspanknop helemaal niet concentreren - moet u de AF-L-knop te gebruiken.

Hoe AF-L werkt in de drie modi :

AF-S : Als de voorste schakelaar is ingesteld op AF-S, dan is een druk op de AF-L-knop zal een focus meting uit te voeren en vervolgens op slot focus. Dan kunt u meerdere foto's te nemen, allemaal met de lens op dezelfde scherpstelafstand. Indien ingesteld op P / Press, het zal de focus alleen als de AF-L-knop wordt ingedrukt houden.

AF-C : Als de voorste schakelaar is ingesteld op AF-C, wordt het AF-L knop vergelijkbaar met AF-S te vergrendelen of te houden scherpstelling werken. Echter, aangezien de ontspanknop in deze modus maakt gebruik van een continue focus, deze setup kunt u gemakkelijk heen en weer schakelen, half indrukken van de ontspanknop voor continue AF-C, of met behulp van de AF-L knop voor AF-S.

Dus, shutter-knop voor continu. AF-L met Switch, de scherpstelling vergrendeld, moet vervolgens te ontgrendelen voordat u terugkeert naar ontspanknop voor continue. AF-L met Press, houdt de focus terwijl u op de knop, en je kunt reframe en neem de foto met de sluiterknop. Zodra je loslaat AF-L, de sluitertijd keert terug naar controle van continue focus.

AF-M : Als de voorste schakelaar is ingesteld op AF-M, de AF-L-knop werkt ook als AF-S of als AF-C, afhankelijk van hoe u Instant AF set (eerste rode menu, onder autofocus instellingen). Wanneer Instant AF is ingesteld op AF-S, AF-L knop werkt als de AF-L knop doet in AF-S mode en dit is de standaard / normaal gebruik.

Echter, wanneer Instant AF is ingesteld op AF-C, de AF-L knop beweegt in AF-C mode, voortdurend te heroriënteren wanneer u ingedrukt houdt de AF-L-knop (dit is als Canon Servo AF). Zodra je laat de knop gaan, de lens houdt de focus je hebt bereikt. U kunt de groene stip focusbevestigings- zien waarbij de focus, maar zodra je loslaat van de AF-L knop de groene stip gaat uit. In tegenstelling tot de AF-S, zelfs tijdens het scherpstellen kunt u de focus op de afstand schaal zien. Het toont ook richten piek als je dat ingeschakeld.

Merk op dat, zoals altijd met AF-C, zal de camera lijkt te zijn op jacht en het uitzicht in de zoeker onscherp zijn. Maar als je let op de groene stip of de afstand schaal die u zult zien dat het heeft voldaan aan de juiste focus punt, en zal daar blijven wanneer je loslaat, en wordt de scherpstelling accuraat zijn. En als u zich met een piek op, zul je dat effect, wat niet mogelijk is als Instant AF is ingesteld op AF-S te zien. Het lijkt mij ook dat als je gewoon aanraken en laat de AF-L knop, bereikt het focussen net zo snel als het ware ingesteld op AF-S.

Ik ben gewoon verbaasd over het aantal verschillende focussen opties biedt deze camera.

---------------KNIP
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Fujix AE-L en AF-L

Bericht door Patrick »

Heb je een link naar het originele bericht Willem? Mijn Engels is prima en lees liever het origineel...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Frank
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 00:05
Locatie: Panningen

Re: Fujix AE-L en AF-L

Bericht door Frank »

Hoi Patrick

Ik ben niet Willem maar volgens mij is dit de link: http://www.fujix-forum.com/index.php/to ... -focusing/
"Dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik een fotograaf ben".

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Fujix AE-L en AF-L

Bericht door wblink »

Klopt, dat is de link.
Nou moe.
Willem.
Plaats reactie

Terug naar “Kennen en kunnen”