Digitaliseren van negatieven

Alles over fotograferen zelf
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Digitaliseren van negatieven

Bericht door MauvdL »

Op Instagram volg ik een groepje analoogfanaten die oude portretjes, landschapjes en straatfoto's nieuw leven inblazen. En met fraaie resultaten.

Ik heb wat rond geneusd en geïnformeerd naar de methodes.
De meest voorkomende manier van digitaliseren van de negatieven gaat als volgt:
- Monteer je digitale camera met zoomlens met macroring op een vergrotingskoker waaruit het lamphuis is verwijderd.
  Mijn Opemus III is al decenia geleden verkocht en dan is een statief een prima alternatief.
- Het negatief bevindt zich op een (kleine) lichtbak onder een glasplaatje.
- Het digitale resultaat kan je neg/pos omzetten in bijvoorbeeld Lightroom.

Ooit keek ik met een schuin ook naar negatief-/diascanners, maar dan krijg je kwaliteit naar wat je ervoor betaalt. Tot nu toe een brug te ver, want echt goed is echt duur.
Maar de optie met lichtbak lijkt mij geweldig. De LED-varianten zijn klein, plat en relatief goedkoop.
Ik mis alleen macro. Een macro XF aanschaffen wil ik niet, niet uitsluitend hiervoor. Dus dan zou ik kunnen kijken naar de MCEX-11 en/of -16 extension tube.

Wie heeft ervaring met deze manier van negatief-omzetting? En specifieker: wie heeft ervaring met de macro extension tube? Zijn er goede third-party macro tussenringen?

Ik ben benieuwd. Ik zie weer een nieuw aspect van een hobby aankomen. :D
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

martinh123
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 18:03

Re: Digitaliseren van negatieven

Bericht door martinh123 »

Had vroeger eens een nikon 950 dacht ik een van de eerste digitale camera die ik betalen kon met die camera had ik een klein kastje gemaakt waar de lens doorheen kon deze boven een lichtbak met hierop een negatief het werkte in die tijd.
Gebruik nu van Epson een scanner met deze kun je ook negatieven scannen werkt veel beter de programma die ik gebruikte hiervoor was Adobe Photoshop voor zwart wit perfect kleur niet zo mooi ligt aan welke soort film je gebruikte Kodak gaf geen goed resultaat (in die tijd gebruikte je Kodak Color Gold) was je in de winter nog mooi bruin.
Zou eens kijken of je een Epson scanner gebruikt kunt vinden had de mijne bij Amazon gekocht Nieuw maar was al gebruikt geweest.
Je hebt wel voorzet ring waar die gelijk negatieven of dia's een foto mee kunt maken maar heb hier geen ervaring mee.
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Re: Digitaliseren van negatieven

Bericht door MauvdL »

De Epson had ik gezien. Maar het instapmmodel kost ca. € 270 en is niet bepaald HQ. Het eerstvolgende model kost al boven de € 700. Da's niet echt de bedoeling. Zelfs occasions zijn flink aan de prijs. 't Is maar spielerei.
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram

Cees
fXf sponsor
Berichten: 541
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 08:24
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Digitaliseren van negatieven

Bericht door Cees »

Met een Epson V500 of misschien een opvolger heb ik best goede resultaten behaald.
Ik ben later, door een mazzeltje, in het bezit gekomen van een Nikon Coolscan V.
De resultaten daarmee zijn erg mooi. Het hangt bij beide wel af van de software
die je gebruikt.
Groet, Cees
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Re: Digitaliseren van negatieven

Bericht door MauvdL »

Inderdaad, dank je. Goede specs die V500. Ik kan daar wel wat mee en toevallig staat er een op Marktplaats. We neuzen verder.
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Plaats reactie

Terug naar “Kennen en kunnen”