Fotograferen / kopieren van Negatieven

Alles over fotograferen zelf
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Fotograferen / kopieren van Negatieven

Bericht door jhh »

Een mooie klus voor donkere dagen: een kopie maken van wat oude negatieven. :mrgreen:

De meest voor de hand liggende manier om een kopie van een negatief te krijgen is scannen. Mijn toenmalige Minolta scanner had daar een heel goede naam in. Maar na een lange trouwe dienst, begaf hij het en is niet meer nieuw te krijgen.
Nadeel was de overgevoeligheid voor stof en een tijdvragend retoucheren. De automatische retouche die werkte via infrarood, gebruikte ik niet, om soms onverwachte effecten.

Mijn tweede keus was de Epson 4990 scanner, die ik toch al in m'n bezit had. Voordeel: iets minder gevoelig voor stof. Nadeel: hij heeft niet de scherpte die je zou wensen. Dus voor echte vergrotingen niet geschikt.

Dan de XF 60mm. aangeschaft, maar daarmee krijg je kleinbeeldnegatieven niet formaatvullend in beeld. De onlangs uitgebrachte tussenringen zijn daarvoor de oplossing. Een lichtbak (voor dia's sorteren) en de negatiefhouders van de scanner completteren het geheel. Toch is het planparallel houden van sensor met het negatief nog een lastig probleem, door de geringe scherptediepte. Wie nog in het bezit is van een macrobalg met diacopieersysteem of i.d. is hier sterk in het voordeel!

Een ander idee was de vergroter in te schakelen. Een Durst Color 707 (negatieven tot 6x7cm.). Bij sommige vergroters kun je de "kop" er af halen en direct de camera bevestigen. Planparallelliteit is dan gewaarborgd.
In mijn geval was er geen camera-aansluiting aanwezig. Volgens mij was dat met de M605 serie wel het geval. De oplossing was de camera (X-E2) zonder lens op de negatiefhouder te plaatsen. Scherpstellen met de originele Componon van de vergroter, terwijl de PEAK instelling van de camera daarbij een grote hulp is.
Tot nog toe is dit voor mij de beste oplossing.

Ik heb ook vaker gelezen van een opstelling in combinatie met een diaprojector (zonder lens), waarvoor een camera scherpstelt op dia of negatief. Als dat werkt, is het wel een supersnel systeem!

Nog andere systemen of tips; ga gerust je gang! Hoe meer ideeën hoe beter... ;)
Plaats reactie

Terug naar “Kennen en kunnen”