Koelventilator 50-140????


Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Koelventilator 50-140????

Bericht door wblink »

Hoi,

Heb net mijn hagelnieuwe 50-140 binnen. Zet om m'n toestel en zet het toestel aan: meteen een aardig hoorbaar geluid also er een koelventilatortje in de lens zit. Continue aanwezig, ook met ois uit (schakleaar op de lens) en ook als er neit wrdt schepgesteld. Het lijk me of 1 van de motortjes blijft draaien.

CameraNu gebeld (daar heb ik 'm gekocht), hen het geluid via de telefoon (zo duidelijk is het) laten horen en men vond inderd niet goed. Men was zo vriendelijk een andere lens bij hun te proberen en vertelde mij dat ook DIE het geluid heeft, maar nauwelijks hoorbaar.

Is er iemand die ook die lens heeft en zijn oor even te luisteren wil leggen?

Het kan natuurlijk ook een produktiefout in een bepaalde batch zijn en dan wacht ik liever tot CameraNu een nieuwe zending heeft.
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Re: Koelventilator 20-140????

Bericht door jev »

Hoor je niet gewoon de image stabilizer? Die hoor ik namelijk ook continue in de 18-50, zelfs als ik de IS uit zet.

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Koelventilator 20-140????

Bericht door wblink »

Zou is kunnen zijn, maar dan moet dat geluid toch ook verdwijnen als je dat uitzet? (Oops, zie net pas dat jij dan het geluid ook nog hoort. Ooit bij anderen nagevraagd of die dat ook hebben? Ik vind het nl niet normaal).

Ik vind het een onacceptabel geluid. Als ik in een stille ruimte (kerk, begrafenis of andere "leuke" dingen zou staan zouden de mensen naast kijken waar het geluid vandaan komt en dat lijkt me wat overdreven (niet wat ik zeg, maar de sterkte van het geluid).
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

andrejanssen
fXf sponsor
Berichten: 176
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:46
Voornaam: Andre
Locatie: Amersfoort
Gender:
Contacteer:

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door andrejanssen »

Zou het kunnen dat je continu focus aan staat ??? Dan blijft je objectief maar scherpstellen, ook als je de ontspanknop NIET half indrukt. Dat is ook hoorbaar. Had ik dus ook en werd er gek van.
Fuji X-T1 : 18-55 : 55-200 : 27 : 35 : 56 : FLITSER

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door wblink »

Nee, staat op S (single focus).
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door remoss »

Ik denk dat Pre-focus bedoeld wordt Willem, die is volgens mij ook actief op single-focus stand (blz 78 van de manual)

Maar de OIS blijft actief en hoorbaar op de achtergrond, ook al staat de schakelaar uit. Het uitzetten maakt alleen dat de stabilisatie niet wordt gebruikt voor de foto, maar het mechanisme is wel degelijk actief! Het geluid mag niet zo hard zijn, dat dan weer niet.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door wblink »

René,is het geluid bij jou ook hoorbaar op ca 0.5-1 m afstand?


Overigens vind ik dit een non-discussion: het geluid HOORT er niet te zijn.
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door remoss »

Ik heb de 50-140 niet, maar de 18-55 hoor je ook licht. Echter niet op zo'n afstand, ik moet er met mijn oor bijna tegenaan!
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Frank
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 00:05
Locatie: Panningen

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door Frank »

"Dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik een fotograaf ben".

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door wblink »

Ik begrijp nu (Remoss en Frank) dat het geluid op zich normaal is, maar alleen niet op het nivo waarin bij mijn exmlaar voorkomt. Ik heb net zo'n berescherp gehoor, maar kan in een stille kamer op 1m afstand van de lens horen. De omperking in de link van Frank dat het de gyroscoop moet zijn lijkt me het meest aanemelijk.
Had al contact gehad met CameraNu, die ik het geluid via de telefoon kon laten horen: ik krijg een andere ... willen ze deze wel eerst terug hebben (wordt overigebs prima geregeld, kosteloze verzending en de andere is al voor me reeserveerd. Die hebben ze voor me it de doos gehaald en gaven aan dat ook daar het geluid aanwezig is, maar veel minder sterk.

Bedankt voor het meedenken en de tips: toppie
Nou moe.
Willem.
Plaats reactie

Terug naar “XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR”