Verkoopwaarde foto

Allerlei...
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 368 times
Been thanked: 103 times

Verkoopwaarde foto

Bericht door MacFuji »

Ik zoek eigenlijk een soort richtlijn van als ik een bijzondere foto verkoop aan een particulier.
Die hem voor eigen gebruik mag hebben. Voor een afdruk op canvas, poster etc. De rechten etc. blijven bij mij.

Wat mag je er voor vragen / wat is gebruikelijk?

Ik bedoel niet de verkoop via beeldbanken stocksites etc.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Verkoopwaarde foto

Bericht door GeorgeF »

Hallo Ron,

Je snijdt een onderwerp aan waar je alle kanten mee op kan.
Hetzelfde met schilderrijen, ben je een bekende schilder zoals Picasso of een Rembrandt dan zal zelfs de kleinste pennestreek een fortuin opleveren.

Maar zo'n naamsbekendheid heb jij nog niet voor zover ik weet.
Dus het is net wat de gek daar voor geeft.
Ik denk dat als je een foto zelf afdrukt en op linnen zet o.i.d. je er de hoogste prijs voor kan maken.
Maar dan denk ik dat je alleen voor de foto tussen de 25 en 100 euro kan vragen excl. de omlijsting.

Voor zover ik weet zijn er geen richtprijzen.
Ook bepalend is hoe uniek of waardevol is de foto.

Zelfde op dit forum komen er foto's voorbij waarvan ik zeg die zou ik als mislukt beschouwen en in de prullebak doen.
Maar anderen hebben daar weer zeer lovende woorden voor.
En andere foto's die ik best wel goed geslaagd vind waar anderen weer allerlei opmerkingen over hebben.

Dus een kwestie van smaak.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

henkvr
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 30 mar 2015, 10:49
Locatie: Lemmer (Friesland)
Been thanked: 3 times

Re: Verkoopwaarde foto

Bericht door henkvr »

We leven in het digitale tijdperk, dus iedereen kan via een stocksite de meest fantastische foto's downloaden, soms maar voor een paar euro.
Als het een unieke foto betreft en fotografie is niet je beroep (alhans je hoeft er niet van te leven), dan is het een beetje wat de gek er voor geeft: 10, 100 of misschien 1000 Euro???
X-T4 • XF10-24mm • XF 1.4/23mm • XF 2/35mm • XF50-140mm • XF 2.8/16-55 • Zeiss Touit 2.8/50M
Gebruikersavatar

Topic Starter
MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 368 times
Been thanked: 103 times

Re: Verkoopwaarde foto

Bericht door MacFuji »

Oké, bedankt
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Verkoopwaarde foto

Bericht door arnold_w »

Voor privégebruik en eenmalige afdruk vraag ik voor een foto die niet in opdracht is gemaakt, maar gewoon uit het archief is geplukt, € 25,=
Vaak komen ze de foto op Flickr tegen en benaderen me dan of ze de foto mogen gebruiken. Deze foto's zijn meestal voor eigen gebruik gemaakt en had er dus al geen commerciële bedoelingen mee.
Ik hanteer doorgaans een prijs die ik er via werkaandemuur ook aan over zou houden bij een 50x70 canvas. Voor minder gaan ze maar naar Ikea.

Voor commercieel gebruik is het een ander verhaal, dan gaat het om oplage, bezoekersaantal, spredingsgebied en mate van commerciële uiting.
De kunst is om je niet uit de markt te prijzen, maar de foto ook niet cadeau te geven. De juiste balans zoeken in wat de foto jou en de klant waard is dus.
Per slot van rekening hebben ze je niet voor niets benaderd, dus blijkbaar heeft jouw foto iets wat ze ergens anders niet hebben kunnen vinden en dan heeft een bedrijf er meestal wel wat voor over.

Veelal gaat het bij amateurfotografen ook om een stukje eergevoel, dat ze jou foto willen gebruiken voor een artikel streelt je ego natuurlijk enorm en dat weten die bedrijven ook wel. Voor een foto via een professionele fotograaf is vaak geen budget en dus struinen ze sites als Flickr af, opzoek naar een goed(koper) alternatief.
Ik heb op die manier al aardig wat foto's kunnen verkopen aan oa San Pellegrino, K3 Delta en Pro Rail. Startprijs is meestal 50,- per afbeelding, afhankelijk van doel.

Daarnaast heb ik nog wel eens publicaties in bladen gehad, oa Square Rock - Das Erbe Unsere Welt (inlay magazine van het Duiste National Geographic), fotobladen (oa ZOOM) en foto's die worden gebruikt ter ondersteuning van een onderzoek of project. Deze zijn allen niet commercieel en hier vraag ik dan ook geen geld voor, alleen naamsvermelding en een gedrukt exemplaar t.b.v. mijn portfolio. Ook studenten benaderen me nog wel eens als ze voor een schoolopdracht een artikel moeten maken, ook hiervoor geldt dat ik genoegen neem met een naamsvermelding en een kopie van het artikel.

Er zijn dus nogal wat mogelijkheden en de concurrentie is behoorlijk groot, oa door de steeds beter wordende camera's, zelfs de huidige generatie smartphones maken behoorlijk goede plaatjes en het internet puilt uit van de foto's waaruit kan worden geput. Kunst is dus om je te onderscheiden in de foto, presentatie, vindbaarheid en uiteraard ook prijs.

Jaarlijks werd er een "Tarievenlijst Stichting FotoAnoniem" uitgebracht, de laatste die ik heb kunnen vinden is van 2011.
http://www.witkam.nl/downloads//richtprijzen-2011.pdf

Maar reken je niet rijk met deze prijzen, ik denk dat de prijslijst inmiddels wel is achterhaald, juist door het enorme aanbod op Internet en inderdaad ook via stock sites zijn de prijzen niet meer actueel en zul je maar weinig klanten vinden die dit ervoor gaan betalen.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 368 times
Been thanked: 103 times

Re: Verkoopwaarde foto

Bericht door MacFuji »

Arnold dank je wel
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Plaats reactie

Terug naar “Diversen”